اگرچه وظیفه اصلی دانشجویان در زمان دانشجویی، درس خواندن و علم آموزی است، اما آن‌ها به عنوان ستون‌های اصلی یک جامعه در بازه‌های زمانی خاص رسالت مختلفی بر دوش دارند.  

دانشجویان در صحنه‌های فرهنگی، سیاسی و دینی همواره در پی ایفای نقش هستند و این اثرگذاری ریشه در آرمانخواهی آنها دارد. جریان‌هایی همچون انقلاب اسلامی و هشت سال دفاع مقدس تنها نمونه‌هایی از نقش مهم دانشجویان را درون خود نهفته دارد. با این وجود نزدیک‌ترین عرصه‌ تاریخی که دانشجویان به شکل متراکم و فراگیر در آن حضوری پیوسته داشتند عرصه جهاد بود.  آنها در این آوردگاه با توجه به توانمندی‌های خود در قالب رزمنده، امدادگر،پزشک، مهندس یا تکنسین دستگاه‌های پیشرفته نظامی با دشمن به مقابله پرداختند.

حضور دانشجو و اقشار دانشگاهی در عرصه نبرد مستقیم و غیرمستقیم با دشمن بعثی و خلاقیت‌های آنان در مدیریت همه جانبه جنگ، تأثیر بسزائی در ناکارآمد ساختن ارتش تا دندان مسلح عراق و حامیان آن به یادگار گذاشت و نتیجه این پیوند آن بود که سرانجام برای اولین بار ایران از یک نبرد طولانی و نابرابر بدون این‌که حتی یک وجب از سرزمین‌اش در دست نیروهای دشمن باقی مانده باشد سرافراز بیرون آمد.

 

اگر چه دانشجویان در این آوردگاه نظامی آمدند، اما دغدغه‌ اصلی و مهم آنان چگونگی تداوم راه انقلاب اسلامی و بالندگی حرکتی بود که با محوریت و زحمات امام خمینی (ره) شکل گرفته بود. آشنایی و پذیرش فرهنگ دفاع مقدس، فرهنگ جهاد مقاومت و ایثار از طرف نوجوانان و جوانان مهم است و به این معنی که این فرهنگ جزو هویت آنان شود و در رفتار، افکار و اندیشه آنان متجلی شود و از طرفی، این قشر در انتقال این فرهنگ هم بسیار مؤثر هستند.

حفظ و نشر دستاوردهای آن دوران به صورت علمی یکی از وظایفی است که دانشجویان باید در پی آن باشند. چراکه نهادینه کردن قدرت به دست آمده و استمرار آن باز هم به نقش آفرینی و تلاش همه ملت بخصوص طبقه تحصیل کرده و دانشگاهی نیاز دارد. این عمل موجب بازدارندگی دشمن از تکرار یک خطای راهبردی خواهد شد که سالها پیش به واسطه رژیم بعث صدام امتحانش کرده بود.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.