هادی ساعی در گفت و گو با ایسنا، در واکنش به صحبت‌های آرش فرهادیان مبنی بر عملکرد خوب تکواندوکاران ایران در مسابقات گرندپری‌، ‌اظهار کرد: مدت‌ها است که قصد صحبت کردن در مورد تیم‌های ملی را نداشته‌ام و صحبتی در مورد هیچکس نکرده‌ام. اما در این چند روز با مصاحبه‌ای که از آقای "آرش فرهادیان" مدیر تیم‌های ملی تکواندو دیدم احساس کردم یا اطلاعات ندارند یا تکواندو را نمی‌شناسند. الآن مردم عادی هم می‌دانند که تکواندو اوضاع و احوال خوبی ندارد و این مصاحبه‌ها توهین به خانواده تکواندو است. می‌گویند هدف ما کسب مدال نبوده است، اگر مدال نمی‌خواهیم پس برای مسافرت می‌روید؟!

او ادامه داد: البته از نظر من او مقصر نیست چون از لحاظ فنی در سطحی قرار ندارد که خوب یا بد بودن عملکرد تیم ملی تکواندو را تشخیص دهد. او نمی‌داند که چطور و با چه خط‌کشی و درجه‌ای تکواندو را اندازه‌گیری می‌کنند. من فکر می‌کنم که آقای فرهادیان باید سطح اطلاعات خود در مورد تکواندو را بالاتر ببرد. مدت‌ها است که در مورد تیم‌ملی صحبت نمی‌کنم چون می‌دانم ملی‌پوشان تلاش می‌کنند اما وقتی صحبت‌های مدیر فنی تیم‌های ملی تکواندو را دیدم فکر می‌کنم این آقایان از نجابت خانواده تکواندو سوءاستفاده می‌کنند.

پر افتخارترین ورزشکار ایران در المپیک، با بیان اینکه باید همه شرایط برای موفقیت ورزشکاران مهیا باشد، اظهار کرد: اگر می‌خواهیم شاهد موفقیت تکواندوکاران باشیم باید همه چیز مهیا باشد که نیست. یک نمونه از این مشکلات همین آقا است که مدیر تیم‌های ملی شده اما هیچ فنی ندارد. اگر موفقیت می‌خواهیم باید بحث مدیریتی فدراسیون بهتر شود و سایر مسائل نیز باید مهیا باشد. ملی پوشان و تکواندوکاران تقصیر ندارند و وقتی همه چیز سر جای خودش نیست ورزشکار هم موفق نمی‌شود. عملکرد موفق یک ورزشکار حاصل فعالیت‌های پشت پرده همان فدراسیون است، مطمئنا اگر ورزشکار از همه لحاظ حمایت شود موفق خواهد بود و این صحبت من تنها اردو رفتن و مسائل مالی نیست.

دارنده مدال طلای تکواندو المپیک ۲۰۰۸ پکن افزود: خیلی وقت‌ها ورزشکاران تحت فشار بوده و استرس زیادی دارند که یک آدم بزرگ می‌خواهد تا بتواند آن‌ها را کمک کند. من فکر می‌کنم که الآن، تکواندوکاران ما رها شده‌ و هنگام رفتن به میدان مسابقات تک و تنها هستند. آن‌ها تکیه‌گاه خیلی بزرگی ندارند تا در مقطعی که به حمایت روحی نیاز دارند به آن تکیه کنند.

او همچنین درباره نقش و تأثیرات لیگ‌برتر تکواندو بر روی موفقیت تیم‌های ملی، گفت: تکواندوی ایران در گذشته همه چیز را از لیگ به دست آورده بود که مثل یک کارخانه تولید ورزشکار بود. یکی از دلایل عدم موفقیت تیم‌های ملی در این چند سال، نبود لیگ‌برتر خوب و با کیفیت در کشور است. در گذشته کیفیت تیم‌های حاضر در لیگ برتر بالا بود اما الان تیم‌ها به دلیل نداشتن اسپانسر و پول زیاد نمی‌توانند ملی‌پوشان را در اختیار بگیرند و همین مسئله باعث شده کیفیت لیگ‌برتر تکواندوی ایران نسبت به گذشته پایین‌تر بیاید. البته نباید فراموش کنیم که از یک طرف هم ملی‌پوشان در فشار تمرینات و مسابقات زیادی قرار دارند.

پیشکسوت تکواندوی ایران تصریح کرد: شاید با توجه به این دلایلی که گفتم ملی‌پوشان نتوانند به صورت دائم در لیگ برتر حاضر شوند اما، می‌شود در یک سری از بازی‌های حساس لیگ ملی‌پوشان هم آمده و در لیگ شرکت کنند. حضور آن‌ها در لیگ و رو به رو شدن تکواندوکاران باشگاهی با ملی‌پوشان، بدون شک در بالا رفتن سطح فنی تکواندوکاران جوان کمک کننده است.

ساعی در مورد کمبود ملی‌پوش تکواندو در اوزان سنگین وزن نیز توضیح داد: در گذشته سنگین وزن‌های خوبی داشتیم که همیشه در آسیا حرف‌هایی برای گفتن داشتند. الآن در سنگین وزن به مشکل خورده‌ایم اما استعدادهای خوبی در تکواندو هستند که باید به آن‌ها فرصت بدهیم تا در تورنمنت‌های مختلف خود را نشان دهند. همین الآن هم مشکل اصلی سجاد مردانی نبود حریف خوب در داخل کشور است و وقتی در گرندپری‌ها با یک بازی سنگین روبه‌رو می‌شود به مشکل بر می‌خورد. در حال حاضر یکی از اصلی‌ترین مشکلات تکواندوکاران ایران نداشتن حریف خوب در داخل کشور است.

او در مورد اعزام تیم دانشگاه آزاد به مسابقات جهانی تیمی تکواندو نیز گفت: به نظر من کار خوبی بود که تیم باشگاهی به این رقابت‌ها رفت. تکواندوکاران در مسابقات مختلف هستند و همین مسئله فشار را بر روی آن‌ها زیاد می‌کند. مسابقات جام جهانی هم از نظر امتیازی نمی‌تواند تأثیر زیادی در رنکیگ ملی پوشان داشته باشد. در کل می‌توانم بگویم فدراسیون سیاست خوبی را در این مورد به کار گرفت که البته الآن با این قهرمانی پز می‌دهد. البته من به تیم دانشگاه آزاد تبریک می‌گویم چون در اصل، این قهرمانی برای آن‌ها است.

هادی ساعی در پایان، ضمن بیان اینکه در شرایط فعلی نمی‌تواند به تکواندوی ایران بازگردد، توضیح داد: اگر در آینده اتفاقی افتاد و شرایط تکواندوی ایران تغییر کرد، هرگاه که تکواندو به من نیاز داشته باشد به آن کمک می‌کنم اما الآن با این شرایط نمی‌توانم. امیدوارم هر کس که به عنوان رئیس جدید فدراسیون منصوب شد، همدلی را به خانواده تکواندو بازگرداند. الآن بسیاری از کارشناسان، پیشکسوتان و قهرمانان تکواندوی ایران کنار رفته یا کنار گذاشته شده‌اند که همین مسائل باعث شده تا تیم ملی به این روز بیفتد.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.