بر اساس اطلاعات منتشره توسط گمرک ایران، در مجموع در در سال جاری تاکنون ارزش کالاهای وارداتی ۳۹۰۰ شرکت تولیدی و تجاری معتبر بیشترین حجم از واردات را به خود اختصاص داده است و این شرکت‌ها در مجموع ۹۳ درصد از کل ارزش واردات کشور را به خود اختصاص داده‌اند.

از این فهرست ۳۹۰۰ عددی سهم شرکت‌هایی که دارای پروانه بهره‌برداری بوده و به عنوان برندهای معتبر تولیدی در کشور فعالیت دارند، ۸۹.۳ درصد و سهم بازرگانان و افراد شناخته شده و معتبر ۷.۱ درصد بوده است.

بر اساس این گزارش، همچنین در این فهرست شرکت‌های فعال در صنعت خودرو در رتبه‌های نخست قرار دارند و پس از این شرکت‌ها به ترتیب شرکت‌های به نام و شناخته شده فعال در حوزه تامین کالاهای اساسی، نهاده‌های دامی، پالایشگاهی و پتروشیمی، فولاد، دارو و صنایع غذایی به چشم می‌خورند.

به این ترتیب، در مجموع در ۹ ماهه سال جاری، شرکت‌های تولیدی، بازرگانی و افراد حقیقی فعال در واردات کالا به تعداد ۱۷ هزار و ۵۵۰ عدد بوده‌اند.

گمرک ایران میانگین اظهارنامه‌های وارداتی، صادراتی و ترانزیتی را در طول هر هفته ۲۶ هزار فقره اعلام و تاکید کرده است که کنترل تمامی این اظهارنامه‌ها به کمک سامانه‌های هوشمند در گمرک کاملا الکترونیکی انجام می‌شود.

یکی از مهمترین ویژگی‌های سامانه‌های هوشمند گمرک، ثبت اطلاعات جزئی اظهارنامه‌ها در هر مرحله از فرآیند تشریفات گمرکی در کارتابل‌های الکترونیکی و بایگانی دیجیتال اسناد است که این تجهیزات امکان کنترل فرآیند تشریفات گمرکی بعد و در حین انجام تشریفات کالا را فراهم کرده و تمامی دستگاه‌های کنترلی و نظارتی درون سازمانی و برون سازمانی می‌توانند لحظه به لحظه فرآیندهای گمرکی را در هر شرایط زمانی و مکانی کنترل کنند.

همچنین ثبت هوشمند اطلاعات ترخیص کالا این امکان را در گمرک فراهم کرده تا رسیدگی به تخلفات احتمالی پس از ترخیص به راحتی امکان‌پذیر شود، در صورتی‌ که قبل از الکترونیکی شدن گمرک، امکان رصد اطلاعات فرآیند تشریفات گمرکی کالاها به آسانی میسر نبود.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.