اسپوتنیک گزارش داد، رئیس‌جمهور آمریکا از همان ابتدای انتخابات ریاست جمهوری موضع مخالفی را نسبت به ایران داشته است و اواخر اکتبر سال ۲۰۱۷ مخالفت خود با برجام را به طور رسمی اعلام کرد و از تایید مجدد آن خودداری کرد. علی رغم تحریم هایی که ایالات متحده در برابر ایران وضع کرد، روسیه و اتحادیۀ اروپا همچنان به توافق هسته‌ای ایران متعهد هستند.

 سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه، گفت که مسکو با هر گونه تلاش برای تضعیف توافق هسته ای موجود میان کشورهای ۵+۱  و ایران مخالف است.

 

وزیر امور خارجه روسیه در ادامه گفت: برجام قابل اصلاح نیست و ما در برابرهر گونه تلاش برای متوقف ساختن آن خواهیم ایستاد. ما موضع منفی درباره تصمیمات و اعلامیه منتشر شده واشنگتن داریم

 

لاوروف تاکید کرد که اظهارات دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا، درباره کره شمالی و کشورهای دیگر به دقت بررسی خواهد شد و ممکن است بر تنش های موجود در شبه جزیره کره تاثیر بگذارد. براساس برآوردهای ما، همکاران آمریکایی ما به گونه ای عمل می کنند که به طور مداوم فرصت هایی را برای افزایش تنش در شبه جزیره کره به‌ وجود می‌آورند.

 

این دیپلمات در ادامه افزود که انتظار بیش از این از ترامپ نمی‌رفت، چرا که ایالات متحده به دنبال تضعیف برجام بود. خروج ایالات متحده از توافق ایران یک ضربه بسیار جدی به کل نظام موافقتنامه‌های بین المللی است. صحبت درباره توافقنامه جدیدی که آمریکا توصیف می‌کند، برای مسکو غیرقابل درک است.

 

لاوروف در مورد تحریم های ایالات متحده علیه ۱۴ فرد و نهاد درمورد نقض حقوق بشر در ایران و برنامه موشکی بالستیک، می‌گوید: مطمئنا تصمیمات در مورد افزایش تحریم‌ها باعث نگرانی می‌شود.

وزیر امور خارجه روسیه از جامعه بین المللی خواست تا تلاش های خود را برای تأمین توافق هسته‌ای ایران بیشتر کند.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.