فرید براتی سده با اشاره به آخرین آمار تعداد معتادان در کشور گفت:حسب آخرین پژوهش ها، ما دو میلیون و ۸۰۸ هزار نفر مصرف کننده‌ای داریم که می‌توانیم آن‌ها را مصرف کننده دائمی یا معتاد در کشور بدانیم.

وی با اظهار به اینکه اعتیاد یک بیماری مزمن است، توضیح داد: رشدی که در اعتیاد می‌بینیم بیش از خیلی از بیماری‌های دیگر است از طرف دیگر می‌دانیم اعتیاد یک بیماری چند مولفه‌ای است و هم عوامل جسمی، عوامل بیولوژیکی، عوامل روانشناختی، عوامل معنوی و عوامل دیگر در پدیداری این پدیده نقش بسزایی دارند.

معاون مرکز توسعه پیشگیری و درمان اعتیاد سازمان بهزیستی کشور به همین دلیل هم میزان افرادی که از این بیماری رها می‌شوند و بهبودی به طور کامل پیدا می‌کنند و نه کسانی که سم زدایی می‌کنند، اندک است. گفته می‌شود بهترین مدالیته‌های خدماتی و درمانی حداکثر ۱۰ درصد است.

وی در رابطه با دلیل کم بودن آمار رهایی یافته گان عنوان کرد: اعتیاد روی مدار‌های مغزی ما اثرگذار است، از طرفی وقتی که فرد دچار اعتیاد می‌شود در اغلب موارد حمایت‌های اجتماعی از طرف خانواده و جامعه را از دست می‌دهد و طرد می‌شود و بعد کار و زندگی اش را از دست می‌دهد. این‌ها دلایلی می‌شوند تا فرد مجددا به چرخه مصرف برگردد.به لحاظ روانشناختی نیز اعتیاد علاوه بر وابستگی‌های جسمی، به ماده‌ای که مصرف می‌کند وابسته می‌شود.

براتی سده با تاکید برا ینکه ارائه همه خدمات از طرف یک نهاد و سازمان میسر نیست، به اقدامات سازمان بهزیستی اشاره کرد و گفت: در بهزیستی در کنار مراکزی که داریم سم زدایی می‌کنند و استفاد از گروه‌های همتا، خدماتی را هم ارائه می‌دهیم تا بتوانیم جنبه‌های دیگر هم در نظر بگیریم مثلا ما برای افرادی که خواهان درمان هستند، اما هزینه هایش را ندارند اگر فرد واجد صلاحیت بود بخشی از هزینه‌های درمان را برایش رایگان حساب می‌کنیم.

وی در خصوص آموزش‌های شغلی به معتادان اظهار داشت: تعدادی که آموزشی ندیدند و مهارت‌های شغلی ندارند با تفاهم نامه‌هایی که با ستاد مبارزه با مواد مخدر و سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای کشور داریم این عزیزان ارجاع داده می‌شوند.

وی به معتادان متجاهر اشاره کرد و بیان داشت: سیستم‌های اجتماعی مان را باید به گونه‌ای هماهنگ کنیم که نگذاریم فرد معتاد به اینجا برسد و متجاهر شود و بعد از اینکه از مراکز بیرون آمدند رها نشوند و با مدیریت مورد و کنترل پیش از تجاهر و مدیریت پس از ترخیص از مراکز، این تعداد از معتادان را به سرانجام خوبی برسیم.

در ادامه مغنی باشی به مددکاران اجتماعی اشاره کرد و گفت: مددکاران اجتماعی در سطح کشور در کلینیک‌ها و مراکز اقامتی دارند فعالیت می‌کنند و خدمات مشاوره‌ای به افراد می‌دهند که این خدمات می‌تواند خدمات انگیزشی باشد. خدمات انگیزشی متمرکز بر خانواده و فرد است.

وی با اظهار به اینکه خدمات اختصاصی در حوزه اعتیاد فقط بر عهده مددکاران اجتماعی نیست، توضیح داد:، چون در قوانین و آیین نامه‌های موجود نهاد‌هایی که مسئول صدور مجوز و رسیدگی در این حوزه هستند سازمان بهزیستی و وزارت بهداشت هستند، مددکاران اجتماعی هم به عنوان عضوی از تیم درمان این خدمات را ارائه می‌کنند.

عضو هیئت مدیره انجمن مددکاری اجتماعی با تاکید بر اینکه معتادان بیشتر به مداخلات کاهش آسیب نیاز دارند و نه مداخلات درمانی، افزود: بخشی از افراد خانواده دارند و برای آن‌ها باید مداخلات مبتنی بر خانواده ارائه کنیم و بخشی که مغفول مانده رسیدگی به خانواده‌ها است و باید به آن‌ها توجه کنیم.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.