عباس آخوندی در بیست‌وپنجمین همایش ارگان‌های دریایی با اشاره به پریشان بودن خصوصی‌سازی در اقتصاد ایران، اظهار کرد: بنده زمانی عضو شورای رقابت بودم و با وجود مقاومت‌هایی که داشتم دیدم که بسیاری از خصوصی‌سازی‌ها عملا انباشت صنعتی دولت را واگذار می‌کند بدون آنکه شرایط آن شفاف شده و طرف واگذاری به طور مشخص بخش خصوصی باشد.

 

به گفته وی، یکی از مسائلی که در ایران تاکنون هیچ توجه خاصی به آن صورت نگرفته فعال کردن بخش خصوصی است و این موضوع باعث شده بسیاری از طرف‌های خارجی عملا ندادند که در ایران چه می‌گذرد. ما بسیاری از معانی را تغییر می‌دهیم و این موضوع باعث می‌شود که طرف‌های خارجی متوجه این پریشانی بزرگ در اقتصاد ایران نشوند.

 

وزیر راه و شهرسازی با بیان این‌که با حرف یک وزیر یا مقام دولتی این اوضاع تغییر نمی‌کند، تصریح کرد: این‌که از من انتقاد می‌شود که به عنوان یک فرد دولتی این انتقادها را مطرح کرده در شرایطی که باید به دنبال حل آنها باشد به این دلیل که ما به یک اجماع ملی نیاز داریم عملیاتی نیست و یک نفر در این شرایط نمی‌تواند شق‌القمر کند.

 

آخوندی با اشاره به واگذاری مخابرات در دولت قبلی اظهار کرد: با وجود آنکه بارها دراین باره صحبت شده اما هیچ وقت واگذاری مخابرات به صورت جدی بررسی نشده است. عده‌ای از متقاضیان دریافت مخابرات در شب آخر به دلیل عدم اهلیت اقتصادی خط می‌خورند و در شرایطی که مهلت کار به پایان رسیده بود عده‌ای دیگر مطرح شده و در این واگذاری برنده می‌شوند. من بارها نسبت به این مساله شکایت کرده‌ام، اما تاکنون این مساله بررسی نشده است.

 

وی با بیان این‌که ده‌ها واگذاری در ایران به شکل اشتباه انجام شده است، تصریح کرد: قبل از خصوصی سازی ما باید مبنای بازرگانی خود را تعیین کنیم، زیرا بدون آن اتفاق خاصی در این حوزه رخ نمی‌دهد. در کشور ما هنوز سازمان تعزیرات حکومتی قیمت‌گذاری انجام می‌دهد و این موضوع به طور جدی با خصوصی‌سازی متفاوت است.

 

وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: در صورتی که اقتصاد ایران یک رقابت شفاف برای بخش خصوصی به وجود می‌آورد، نتیجه آن پایان یافتن بسیاری از مشکلات، بهبود کارایی و فناوری و حتی کاهش قیمت تمام شده بود. ما باید دو اصل تجاری سازی و رقابتی کردن فعالیت‌ها را در کنار یکدیگر پیگیری کنیم، زیرا در غیر این صورت خصوصی سازی تنها انتقال یک مالکیت است.

 

آخوندی با اشاره به تجربه موفق برخی کشورها در پیگیری اصول خصوصی‌ سازی تاکید کرد: کشوری مانند سنگاپور توانسته دریاهای خود را به بخش خصوصی واگذار کند، در حالی که در ایران با وجود تمام آمادگی‌ها فرآیند واگذاری مشخص نیست و نهادهای اقتصادی ایران برای بازسازی با مشکل مواجه می‌شوند.

 

وی در بخش دیگری از صحبت‌های خود به انتقاد مطرح شده درباره عدم اعمال حاکمیت از سوی سازمان بنادر اشاره کرد و گفت: نمی‌توان تصور داشت وقتی ایران را به عنوان چهارراه جهان مطرح می‌کنیم در این فضا بگیر و ببند داشته باشیم یا سیاست‌هایمان تبعیض آمیز باشد. ما باید شرایطی را به وجود بیاوریم که از این امکانات موجود در کشور حداکثر استفاده صورت گیرد و مشکلات ما بیش از چیزی که تاکنون بوده نشود.

 

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.