تصمیم کره شمالی مبنی بر توقف آزمایش های موشکی و هسته ای میان قاره ای، اقدامی بود که با استقبال آمریکا و جامعه جهانی روبرو شد.

اما این تصمیم فقط یک مرحله از پرونده بسیار پیچیده آزمایش های هسته ای و موشکی کره شمالی است و اجرایی شدن آن به زمان بسیار طولانی نیاز دارد.

در ادامه ای گزارش مجموعه از پرسش ها و پاسخ ها درباره علت این تصمیم رهبر کره شمالی مطرح می شود:

**آیا این اقدام به معنای آن است که رهبر کره شمالی بطور کامل زرادخانه هسته ای خود را کنار می گذارد؟

پاسخ کاملا روشن است. خیر؛ چرا که اون به صراحت گفته است سلاح های هسته ای ضمانت محکمی است که نسل آینده ما می تواند با استفاده از آن با عزت زندگی کند. از طرفی دیگر، پیونگ یانگ حق استفاده از سلاح های هسته ای را در صورت مواجهه با تحریک ها و تهدیدهای هسته ای برای خود کاملا محفوظ می داند.

**چرا در این برهه زمانی خاص کره شمالی تصمیم به چنین اقدامی گرفته است؟

پس از سالها روابط سرد میان دو کره، به واسطه بازی های المپیک زمستانی، روابط دو کشور به اندازه زیادی بهبود یافت و در واقع یخ میان دو کشور آب شد.

به نظر می رسد کره شمالی به این باور رسیده است که پیشرفت های سال گذشته این کشور را در موقعیتی با استحکام کافی برای ورود به مذاکرات قرار داده است. کارشناسان و تحلیلگران سیاسی بر این باورند که تهدیدهای مکرر دونالد ترامپ نیز در این تصمیم بی تاثیر نبوده است. پایان آزمایش های هسته ای و موشکی موضوعی است که واشنگتن مدت ها پیگیر آن بوده است و پیش از شروع گفتگوها یک اقدام اعتمادساز تلقی می شود.

به گفته سازمان های نظارتی، قدرت آخرین آزمایش هسته ای کره شمالی که در ماه سپتامبر انجام شد، ۲۵۰ تن برآورد شده است . این انفجار ۱۶ برابر قدرتمندتر از بمبی است که آمریکا در سال ۱۹۴۵ در هیروشیما منفجر کرد و از نظر نیروی حاصل از انفجار با بمب های هیدروژنی برابری می کند.

به گزارش ایرنا، رهبر کره شمالی امروز اعلام کرد که «این کشور آزمایش‌های هسته‌ای و موشکی خود را تعلیق و یک مرکز آزمایش هسته‌ای را در شمال کشور نیز تعطیل خواهد کرد.»

این تصمیم که از ۲۱ آوریل (اول اردیبهشت) به اجرا درمی‌آید در اجلاس سالانه کمیته مرکزی حزب کارگران کره شمالی اتخاذ شد.

این خبر در حالی منتشر شده که رئیس‌ جمهوری آمریکا روز چهارشنبه گذشته تائید کرد که «مایک پمپئو» رئیس سازمان اطلاعات مرکزی ایالات ‌متحده (سیا) چندی پیش با رهبر کره شمالی دیدار کرده است.

کره شمالی راکتور «یونگ بیون» را سال ۲۰۰۷ در چارچوب توافق خلع سلاح‌های اتمی در برابر کمک‌های بشردوستانه غیرفعال کرد؛ اما پس از بازسازی سایت و سومین آزمایش هسته‌ای در سال ۲۰۱۳، بار دیگر این راکتور را فعال کرد.

این اقدام در شرایطی است که قرار است کیم جونگ اون جمعه آینده با «مون جائه این» رئیس جمهوری کره جنوبی و تا ماه می یا اوایل ژوئن با «دونالد ترامپ» رئیس جمهوری آمریکا دیدار کند.

بهبود روابط دو کره، خلع سلاح هسته‌ای شبه ‌جزیره کره و برقراری رژیم دائمی صلح محورهای بسیار مهم اجلاس سران میان رئیس‌جمهوری کره جنوبی و رهبر کره شمالی خواهد بود.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.