خبرگزاری کره شمالی بامداد چهارشنبه به نقل از &#۳۹;کیم جونگ اون&#۳۹; رهبر این کشور اعلام کرد، خلع سلاح هسته‌ای کشورش منوط به آن است که واشنگتن و پیونگ یانگ فعالیت‌های خصمانه شان را نسبت به یکدیگر کنار بگذارند.

به گزارش خبرگزاری رسمی کره شمالی، کیم تصریح کرد: رهبر کره شمالی از دونالد ترامپ&#۳۹; خواسته است که به پیونگ یانگ سفر کند.

او همچنین دعوت رئیس جمهوری آمریکا برای سفر به واشنگتن را پذیرفته است.

این خبرگزاری اعلام کرد، ترامپ با لغو تحریم‌های تحمیل شده بر پیونگ یانگ و ضمانت امنیتی به این کشور در جریان دیدارش با رهبر کره شمالی در سنگاپور موافقت کرده است.

خبرگزاری کره شمالی اعلام کرد: ترامپ موضوع رفع تحریم‌ها را پس از تعهد وی به پایان مانور‌های نظامی مشترک واشنگتن با سئول، مطرح کرده است.

تاکنون مقام‌های کاخ سفید به این گزارش مقام‌های کره شمالی واکنش نشان نداده اند.

خبرگزاری کره شمالی در ادامه با اعلام این که روابط خصمانه واشنگتن و پیونگ یانگ برای مدت بسیار طولانی جریان داشت، ابراز امیدواری کرد، دیدار سران دو کشور در سنگاپور بتواند موجب تحول بنیادین در روابط خصمانه کره شمالی و آمریکا شود.

رئیس جمهوری آمریکا روز سه شنبه در مصاحبه اختصاصی با شبکه تلویزیونی‌ای بی سی نیوز این کشور از احتمال دیدار بعدی خود با رهبر کره شمالی خبر داد و درباره میزبانی از وی در کاخ سفید ابراز تمایل و علاقه مندی کرد.

ترامپ روابط تازه شکل گرفته بین آمریکا و کره شمالی را متفاوت از روابطی برشمرد که رئیسان جمهوری پیشین وی با وابستگان به کیم برقرار کرده اند.

کره شمالی و آمریکا پس از جنگ کره در دهه ۱۹۵۰ دو دشمن اصلی یکدیگر بوده و روابط خصمانه‌ای داشته اند.

این روابط از زمان به قدرت رسیدن ترامپ متشنج‌تر از همیشه شد. پیونگ‌یانگ پس از آزمایش یک بمب هسته‌ای هیدروژنی و چند موشک بالستیک قاره پیما، اعلام کرد خاک ایالات متحده در تیررس این کشور است.

لفاظی‌های شدید میان رهبران دو کشور و اعمال تحریم‌های گسترده و تهدید نظامی از سوی آمریکا، نگرانی وقوع مجدد جنگ در شرق آسیا و شبه جزیره کره را تا یک ماه پیش به بالاترین حد در دهه‌های گذشته رسانده بود.

کیم اوایل در پی برگزاری المپیک زمستانی، پس از دیدار با &#۳۹;مون جائه این&#۳۹; رئیس جمهوری کره جنوبی اعلام کرد، برای کاهش تنش در شبه جزیره کره، با رئیس جمهوری آمریکا گفت: وگو می‌کند.

پس از آن که ۱۲ ژوئن (۲۲ خرداد) زمان دیدار سران دو کشور در سنگاپور تعیین شد، دو هفته پیش ترامپ دیدار برنامه ریزی شده اش با رهبر کره شمالی را به بهانه خصومت ورزی پیونگ یانگ لغو کرد، اما بلافاصله برنامه این دیدار دوباره چیده شد و روز سه شنبه وی رو در رو با کیم در سنگاپور دیدار کرد.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.