صبح امروز در حالی کنگره فیفا با حضور ۲۱۰ کشور به میزبانی مسکو برگزار شد که طی آن اعضای شرکت کننده در این کنگره در مهم‌ترین تصمیم میزبان جام جهانی ۲۰۲۶ فوتبال را انتخاب کردند که بر این اساس کشورهای آمریکا، کانادا و مکزیک، مشترکا میزبانی این دوره از رقابت‌های جام جهانی فوتبال را بر عهده خواهند داشت.

علاوه بر مصوبه اخیر، اعضای فیفا بحث‌های زیادی درباره مباحث مالی و آیین‌نامه‌ای مطرح کردند که در برخی از موارد پیشنهادها مورد قبل کنگره قرار گرفت و تصویب شد اما در مواردی نیز با مخالفت اعضای فیفا، پیشنهادات از دستور کار خارج شد.

بررسی بودجه ۴ سال آینده فیفا و همچنین موضوع کمک‌های مالی فدراسیون جهانی به اعضا و درآمدهای فدراسیون جهانی از مهم‌ترین مباحث کنگره فیفا بود. بر اساس گزارش ارائه شده در این کنگره، مقرر شد که فیفا در طی ۴ سال آینده یک و نیم میلیون دلار به هر یک از کشورهای عضو کمک کند. همچنین بر اساس تراز مالی ارائه شده، ۱۸ درصد درآمدهای فدراسیون جهانی در ۴ سال آینده افزایش خواهد یافت که ۵۰ درصد این بودجه مستقیما از حق پخش تلویزیونی تامین خواهد شد.

همچنین در جلسه امروز کنگره فیفا تراز مالی و صورت جلسه‌های مالی فیفا و تغییرات مد نظر آن به تصویب اعضا رسید.

یکی دیگر از تصمیمات پرچالش نشست کنگره فیفا تصمیم درباره درخواست فلسطین برای در بندهایی از اساسنامه فیفا بود که به موجب آن کشورهایی که از شرایط فوتبال بهره‌برداری سیاسی می‌کنند، مورد مجازات مستقیم قرار گیرند چون این پیشنهاد به ضرر اسرائیل بود و هدف فلسطین هم از طرح آن فشار بر اسرائیل بود، کنگره فیفا به آن رای نداد و اعضا تصمیم گرفتند که موضوع را به کمیته اخلاق فیفا ارجاع دهند تا اگر تخلفی صورت گرفته با آن برخورد شود.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.