این جملاتی است که زمان خداحافظی کارلوس پویول از بازی فوتبال نوشته شده است، آری قطعا هرفوتبال دوستی او را یکی از شمایل‌های غیرت و تعصب در جهان فوتبال می داند؛ چه در رده باشگاهی (بارسلونا) و چه در رده ملی (اسپانیا).

هر فوتبال دوستی آن گل تاریخی با ضربه سر به آلمان در نیمه نهایی جام جهانی 2010 را به یاد دارد که باعث پیروزی اسپانیا شد و زمینه ساز حضور در فینال و قهرمانی اسپانیا در جام جهانی 2010.

کارلوس پویول در تهران است! حالا بهش چی بگیم؟ ای خدا...
حال یک فوتبال دوست (عادل فردوسی‌پور) زمینه حضور این بازیکن افسانه‌ای در ایران را بوجود می آورد تا روز رویارویی ایران و اسپانیا در استودیو برنامه‌اش (بیست-هجده) حضور داشته باشد و از نظرات او قبل، حین و بعد از بازی آگاه شویم. (چالشی جالب با کاپیتان سابق تیم رقیب)

فردوسی‌پور روز بازی اول ایران با مراکش (قهرمان آفریقا) هم از ساموئل اتوئوی کامرونی (قهرمان سابق آفریقا) دعوت کرد و انصافا با دیدنش در استودیو برنامه غافل گیر شدیم و لذت بردیم. اتوئو، قهرمان آفریقا، ۳ بار مرد سال آفریقا، قهرمان جام باشگاهای اروپا (با بارسلونا)، آقای گل لالیگا و ... در ایران بود.

فوتبال دوست‌ها گفتند: دم فردوسی‌پور گرم، دم تلویزیون گرم...


همان روز حضور اتوئو فردوسی‌پور نوید حضور مهمانی دیگر برای بازی با اسپانیا را داد، اسمش را اعلام نکرد و فقط اشاره کرد که یک مهمان خیلی عالی داریم.

کارلوس پویول در تهران است! حالا بهش چی بگیم؟ ای خدا...
روز ۳۰ خرداد، روز بازی دوم ایران، روز بازی با اسپانیا از ساعت ۱۱:۴۰ در خبرها می پیچد که کارلوس پویول افسانه‌ای در تهران است و عکسی از او همراه با ناتان قبادی (کارگزار بین المللی فوتبال که یک ایرانی اهل اسپانیاست و رابطه خوبی با فوتبال اسپانیا دارد) در رسانه ها پخش می‌شود.

ناتان قبادی چند روز قبل ساموئل اتوئو را به ایران آورده و حال با سورپرایز بزرگ برگشته است عکس او و پویول در صفحه اینستاگرامش گذاشته شده و همه چیز خبر از صحت این اخبار دارد.

دوباره فوتبال دوست‌ها: دم فردوسی‌پور گرم، دم تلویزیون گرم، این مدیر جدیده شبکه ۳ کارش درسته، چون جوونه از این کارا می‌کنه، خدائیش دمش گرم.

حوالی ساعت ۱۵ خبری دیگری منتشر می شود که صداوسیما با حضور پویول (کارشناس خارجی) مخالف است و او در برنامه بیست-هجده حضور نخواهد داشت!

به مدد فضای مجازی مابقی ماجرا را همه می‌دانند؛ شروع برنامه از ساعت ۱۵:۳۰ بدون کارلوس پویول، بدون فردوسی‌پور، و بدون هیچ توضیحی!

کارلوس پویول در تهران است! حالا بهش چی بگیم؟ ای خدا...
در فضای مجازی بحث داغ می شود، فردوسی‌پور قهر کرد؛ و همچنان برنامه ادامه دارد و ۲ مسابقه مراکش-پرتقال و عربستان-اروگوئه پخش می شود و هیچ خبری از فردوسی‌پور نیست تا عاقبت کمی قبل از شروع بازی ایران-اسپانیا حدود ساعت ۲۱:۵۰ فردوسی‌پور به استودیو آمده و خبر می دهد که پویول در تهران است و در هتل است و متاسفم که نشد او به برنامه بیاید!

علی رغم تمام تلاشهای فردوسی‌پور اجازه حضور پویول در برنامه داده نمی شود!

چند پرسش و نکته مطرح است:

۱- به دلیل اهمیت این افراد در دنیای فوتبال و علی الخصوص در زمان برگزاری جام جهانی، دسترسی به این افراد کار آسانی نیست، برنامه‌ریزی دقیق و از قبل مشخص شده را می طلبد پس امکان ندارد فردوسی‌پور و اسپانسر برنامه بدون اجازه و هماهنگی با مدیران رده بالای صدا و سیما چنین اقداماتی را انجام دهند، حال چرا مدیران نظرشان عوض شده است؟

۲- اگر قرار بود کارشناس خارجی در برنامه نباشد چرا اتوئو آمد و هیچ مشکلی نداشت؟

کارلوس پویول در تهران است! حالا بهش چی بگیم؟ ای خدا...
۳- اگر آن برنامه اتوئو از دستشان در رفته، حالا چرا پویول در تهران است؟ می‌توانستند به دلیل نارضایتی از حضور کارشناس خارجی در آن برنامه ادامه این روند را متوقف سازند و زودتر اقدام کنند تا کارلوس پویول افسانه‌ای به تهران نیاید!

۴- حال که آن بنده خدا در تهران است و همگان مطلع هستند، چرا باز اجازه این حضور را - حتی برای دقایقی کوتاه - ندادند؟

۵- می گویند صدا و سیما گفته است که «افکار عمومی تحمل صرف چنین هزینه‌هایی از بیت المال ندارد» ولی مگر پول بیت المال است؟ این‌ پول اسپانسر است که در قبال این خرج، چند برابر برایش درآمد خواهد داشت، والا اصلا وارد چنین معامله ای نمی‌شود. (وارد این بحث نمی شوم که به هر دلیلی مردم اسپانسر را جز بیت المال می دانند، خارج از موضوع این نوشته است)

۶- در جهان امروز حضور مهمانی در سطح پویول خرج دارد و هر رسانه‌ای که دنبال بالا بردن کیفیت و ساختن خاطره‌ای منحصر بفرد برای مخاطبانش است بایذ بداند صرف هزینه از ملزومات این بازی است، بعید است صدا و سیما هم نداند!

۷- آیا همه این اتفاقات یک تصمیم لحظه‌ای یا قدرت نمایی درون سازمانی یا یک زهر چشم گرفتن مدیر جدید شبکه ۳ (همان مدیر جوونه) از فردوسی‌پور نیست تا به او نشان دهند تصمیم گیرنده اصلی کیست؟ یا اصطلاحا بفهماند رئیس کیست؟ الله اعلم.

۸- چرا مدیر یا مدیران تصمیم گیر هیچ توضیحی ارائه نمی دهند تا افکار عمومی هم در جریان استدلال و تصمیمات درست آنها قرار گیرند!

کارلوس پویول در تهران است! حالا بهش چی بگیم؟ ای خدا...
۹- آیا در آن سازمان عریض و طویل به مخاطب هم فکر می کنند؟ مخاطبی که این حجم بالا از تبلیغات (ستاره-مربعی) اسپانسر برنامه را تحمل می کند واقعا مستحق چنین مهمان برنامه‌ای نیست؟

۱۰- اساسا باز در آن سازمان عریض و طویل کسی به فکر ذوقمرگی "فوتبال دوست‌ها" - از حضور کارلوس پویول در ایران - هست؟ یا خیر، فقط لج و لجبازی به راه افتاده که هر طور شده این حضور را حذف کنند!

بدترین اتفاق برای هر متخصصی اینست که بهترین کار ممکن را انجام دهد ولی با او به گونه‌ای برخورد شود انگار کار بدی انجام داده است.

در این شکی نیست فردوسی پور محصول تلویزیون است ولی از تمام محصولات تلویزیون فقط یک نفر فردوسی‌پور شده است و این هم به توانایی، خلاقیت، شناخت از مخاطب،تلاش او برای فرزند زمانه بودن و ارتقا کیفیت برنامه‌اش برمی گردد.

جدای از محبوبیت برنامه ۹۰، فردوسی پور در برنامه بیست-هجده هم با بکارگیری از ایده های نو (مانند دعوت همین مهمانان درجه ۱ فوتبالی)، آیتم های جذاب و استفاده از بازیگران و کارشناسان ورزشی برای روایت آیتم‌ها برنامه ای استاندارد و قابل قبول ارائه کرده است،برنامه ای که ۸/۵ میلیون نفر در نظرسنجی اش شرکت می کند .

آخر این قضیه به جایی ختم می‌شود که فردوسی‌پور عدد ۵۵ را برای قرعه کشی برنامه پیشنهاد می دهد، به احترام کارلوس پویول که در دوران فوتبالش همیشه شماره ۵ می پوشید و بعد با حالتی مستأصل ابراز کند: اصلا واقعا موندم بهش چی بگیم؟ مثلا بگم اومدی... بعد... ای خدا...

کارلوس پویول در تهران است! حالا بهش چی بگیم؟ ای خدا...

کارلوس پویول در تهران است! حالا بهش چی بگیم؟ ای خدا...

 

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.