وزارت خارجه چین امروز جمعه در بیانیه ای اعلام کرد به باور پکن جنگ تجاری برنده ای ندارد و آمریکا با حرکت در این مسیر خطرناک به مردم و شرکت های خود نیز ضربه می زند.

چین همچنین تعرفه های فزاینده تجاری و تهدیدهای این کشور را نابخردانه، غیرمنطقی و غیرقابل توجیه دانست و بر مقابله به مثل با واشنگتن تاکید کرد.

در همین حال &#۳۹;چویی تیانکای&#۳۹; سفیر چین در آمریکا گفته است که بالا رفتن مازاد تجاری چین در برابر آمریکا به دلخواه پکن نبوده و در این زمینه عمدی در کار نیست.

وی افزود که در واقع دولت آمریکا با جلوگیری از صادرات فناوری های پیشرفته به چین باعث شده است تا کسری آن کشور در برابر پکن دایما افزایش یابد.

آمریکا می گوید کسری تجاری این کشور در برابر چین در سال گذشته میلادی به ۳۷۵ میلیارد دلار رسیده است واشنگتن فعلا روی ۳۴ میلیارد دلار از کالاهای صادراتی چین ۲۵ درصد تعرفه وضع کرده است و بزودی بر روی میلیاردها دلار از کالاهای دیگر این کشور نیز تعرفه اعمال خواهد کرد.

چین بر این نکته تاکید می ورزد که وجود نرخ بهره بانکی بالا در آمریکا، نقش دلار در ذخایر ارزی کشورها و مصرف بالای آمریکایی ها باعث شده است تا این کشور با مشکل کسری تجاری در برابر دیگر کشورها از جمله چین مواجه شود.

تارنمای یی سی چین می نویسد که مازاد تجاری چین در برابر آمریکا برای آن کشور سود آور هم بوده است زیرا شهروندان آمریکا با خرید کالاهای مرغوب، کیفی و ارزان چینی توانسته اند در خریدهایشان صرفه جویی کنند.

کاهش بهای کالاها در آمریکا در سال ۲۰۱۵ میلادی به دلیل خرید کالاهای چین تا ۱.۵ درصد رسید و هر خانوار آمریکایی به طور میانگین ۸۵۰ دلار صرفه جویی کرد.

مقام های چین تصریح کرده اند که فشار حداکثری آمریکا بر این کشور در تجارت، هرگز سودمند نبوده است و مذاکرات طرفین از ابتدای سال جاری میلادی به دلیل همین فشارها قطع شد و بی نتیجه ماند.

سفیر چین در آمریکا می گوید که فشار زیاد بر پکن موثر نمی افتد زورگویی و باج خواهی تجاری نه تنها برای آمریکا مفید نیست بلکه نهایتا به این کشور در دنیا آسیب خواهد رساند.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.