از ابتدای گشایش بازار در حوالی ساعت ۱۱ امروز، نرخ ها میل به افزایش داشت به شکلی که قطعه سکه تمام بهار آزادی طرح قدیم با افزایش ۵۰ هزار تومانی نسبت به پایان معاملات دیروز چهار میلیون و ۵۶۰ هزار تومان و نیم سکه با رشد ۲۵۰ هزار تومانی ۲ میلیون و ۶۳۳ هزار تومان عرضه شد.

همچنین هر قطعه ربع سکه با ۱۱۰ هزار تومان رشد، یک میلیون و ۴۲۲ هزار تومان و هر سکه گرمی با ۲۰ هزار تومان افزایش، ۷۰۲ هزار تومان به فروش رفت.

در بازار طلا هر گرم طلای خام ۱۸ عیار با ۳۴ هزار و ۱۷۸ تومان افزایش، ۵۲۴ هزار تومان و هر مثقال طلا با ۱۴۸ هزار تومان رشد، ۲ میلیون و ۲۷۰ هزار تومان نرخ گذاری می شود؛ این در حالی است که بهای هر اونس طلا در بازارهای جهانی ۲ دلار و ۵۶ سنت کاهش یافته و به یک هزار و ۱۹۸ دلار و ۶۰ سنت رسیده است.

بنابراین بیشترین علت افزایش بهای طلا و مسکوکات آن در بازار تهران به نرخ ارزهای عمده باز می گردد که اکنون هر دلار آمریکا حدود ۱۷ هزار و ۹۰۰ تومان و هر یورو ۲۱ هزار تومان عرضه می شود.

این در حالی است که در سامانه نظارت ارز (سنا) میانگین بهای هر یورو ۱۲ هزار و ۹۳ تومان و هر دلار ۱۴ هزار و ۹۷۰ تومان ثبت شده است؛ هر یوآن چین ۱۴۲۵ تومان و هر درهم امارات ۲۸۸۴ تومان ثبت قیمت شده است.

«محمد کشتی آرای» رئیس کمیسیون طلا و جواهر اتاق اصناف امروز در گفت و گو با خبرنگار ایرنا، علت اصلی افزایش نرخ طلا و مسکوکات آن را تغییر افزایشی نرخ ارزهای عمده در بازار بویژه دلار آمریکا دانست و اظهار داشت: اخبار و تحولات بین المللی بر بازار ارز اثرگذار است.

وی افزود: علاوه بر افزایش نرخ ارز، تقاضا برای خرید نیز در بازار افزایش یافته و با این قیمت ها خرید انجام می شود.

به گفته این فعال بازار طلا، با توجه به بهای نرخ دلار در بازار آزاد، هر سکه حدود ۸۰ هزار تومان حباب قیمتی دارد یعنی حباب آن به حداقل ممکن رسیده است.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.