الاخبار لبنان نوشت: لبنان دیروز هفته مهمی را آغاز کرد و هم‌زمان بودن سفر محمد جواد ظریف، وزیر خارجه ایران و احمد ابوالغیط، دبیرکل اتحادیه عرب و نزار العولا، مشاور دیوان پادشاهی عربستان به بیروت اتفاقی نبود.

این رونامه نوشته است: با توجه به اینکه لبنان تا به امروز پاسخی به پیشنهادات ایران برای همکاری نداده است برخی طرف‌های لبنانی به بهانه تحریم‌های آمریکا با این همکاری‌ها مخالفت کرده اند. ظریف به بیروت رفت تا این بهانه گیری ها را از دست مخالفان همکاری با ایران بگیرد؛ وی در دیدار با مسئولان لبنانی پیشنهاد ایجاد سازوکار همکاری مشترک همانند سازوکاری که میان ایران با برخی کشورهای اروپایی و همچنین روسیه، ترکیه، چین و هند وجود دارد را داد تا لبنان را از خطرات تحریم‌ها دور کند.

در این گزارش آمده است: مهم‌تر از این مساله این است که رئیس دستگاه دیپلماسی ایران به مسئولان لبنان پیشنهاد تجارت با پول ملی یا همان لیره را داد، این پیشنهاد مهم به این معناست که بهانه کردن تحریم‌های آمریکا برای عدم ایجاد افق‌های جدید برای اقتصاد لبنان دیگر قابل توجیه نیست. علیرغم اینکه بازار لبنان کوچک است اما طبیعتاً ایران به دنبال تحقق منافع خود در تبادلات تجاری با لبنان است، اما مساله مهم این است که با تحقق این پیشنهاد، لبنانی‌ها منافع زیادی به دست می‌آورند و می‌توان گفت که این پیشنهاد هیچ مساله منفی ندارد و در وهله اول قدرت ارز لبنان را بالا می‌برد.

براساس این گزارش، محمد جواد ظریف در رابطه با پرونده نزار زاکا، شهروند لبنانی بازداشت شده در ایران نیز گفته است: در جمهوری اسلامی ایران قوه‌ها جدای از هم هستند و قوه قضائیه استقلال کامل خود را دارد اما ما تحت عنوان پرونده انسانی تمام تلاش خود را خواهیم کرد تا این مشکل حل شود.

از سوی دیگر، احمد ابوالغیط، دبیرکل اتحادیه عرب بعد از دیدار با سعد حریری، نخست وزیر لبنان در رابطه با هم زمان بودن سفرش با ظریف به بیروت گفت: این مساله کاملاً اتفاقی بود و میان اتحادیه عرب و ایران هیچ گونه رقابتی برای رسیدن به لبنان نیست و دلیل آن این است که لبنان یک کشور عربی و عضو اتحادیه عرب است و سفر کردن به آن یک امر طبیعی است.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.