بلومبرگ تاکید کرد: &#۳۹;نیکلاس مادورو&#۳۹; رئیس جمهوری ونزوئلا مدتهاست که با آغاز اعتراض ها، یک اقتصاد فروپاشیده و تحریم های بین المللی روبرو بوده است. اکنون با توجه به شرایط بحرانی در این کشور، فشارها علیه مادورو شدیدتر شده و بسیاری از کشورهای همسایه و خارجی از وی خواسته اند از قدرت کناره گیری تا انتخابات تازه ای برگزار شود. در این میان، مخالفان دولت کاراکاس با هدایت &#۳۹;خوان گوایدو&#۳۹; منسجم تر شده اند.

مادورو به طور علنی اعلام کرده کشورش را ترک نخواهد کرد و بارها آنچه وی کودتای تحت هدایت آمریکا علیه دولتش خوانده را محکوم کرده است. در این شرایط پیچیده نشانه ها حاکی از آن است که طرح هایی در جریان است تا در صورت نیاز مادورو به دنبال وخیم تر شدن اوضاع، ونزوئلا را ترک کند.

اکنون این پرسش مطرح است که در صورت خروج مادورو از قدرت، وی به کدام کشور خواهد رفت؟

هر پناهگاه امن احتمالی خطراتی را نیز هم برای مادورو و هم برای کشور میزبان به همراه خواهد داشت. در حالیکه آمریکا بر خارج شدن مادورو از ونزوئلا تاکید کرده، واشنگتن در قبال کشوری که به مادورو پناه بدهد، ممکن است زیاد مهربان نباشد.

گمانه زنی هایی در مورد مقصد احتمالی مادورو مطرح بوده از جمله کوبا، روسیه و ترکیه. برخی نیز از عزیمت احتمالی مادورو به مکزیک سخن به میان آورده اند.

&#۳۹;آندرس مانوئل لوپز اوبرادور&#۳۹; رئیس جمهوری مکزیک یکی از مقامات آمریکای لاتین است که از به رسمیت شناختن خوان گوایدو به عنوان رئیس جمهوری ونزوئلا امتناع کرده است.

برخی نیز این گمانه زنی را مطرح کرده اند که &#۳۹;سیلیا فلورس&#۳۹; همسر مادورو به وی فشار می آورد تا طرح دومی را در صورت لزوم در دستورکار قرار دهد.

&#۳۹;الیوت ابرامز&#۳۹; نماینده ویژه وزیر خارجه امریکا در امور ونزوئلا اخیرا در اظهارنظری گفت: کشورهایی به جز روسیه و چین به سراغ ما آمده اند و به طور خصوصی به ما گفته اند که اگر واشنگتن به روند گذار قدرت در ونزوئلا کمک کند، این کشورها تمایل دارند اعضای حکومت کنونی ونزوئلا را بپذیرند.

عزیمت احتمالی مادورو به کوبا برای هاوانا پیامدهایی خواهد داشت و امریکا ممکن است یکسری تدابیری علیه کوبا با عنوان حمایت از تروریسم اعمال کند. &#۳۹;خورخه رودریگز&#۳۹; وزیر امور ارتباطات ونزوئلا ماه گذشته در زمان سفر نخست وزیر اسپانیا در مکزیک حضور داشت. فردی آگاه در این رابطه می گوید که یکی از موارد مورد بحث این مقام ونزوئلایی در مکزیک عزیمت احتمالی مادورو به مکزیک در صورت خروج وی از ونزوئلا بود.

با این حال &#۳۹;روبرتو ولاسکو&#۳۹; سخنگوی وزیر خارجه مکزیک اعلام کرد که دولت مکزیک و دولت مادورو در مورد مسئله پناهندگی صحبتی نکرده اند.

با توجه به شرایط مادورو، روسیه همپیمان سنتی ونزوئلا در مورد توانایی مادورو برای ماندن در قدرت شک و تردید دارد. مسکو دوستدار تمام عیار مادورو نیست اما گزینه اندکی در موضوع ونزوئلا دارد. کرملین مادورو را به فرار از ونزوئلا تشویق نخواهد کرد مگر اینکه یک جایگزین آشکار وجود داشته باشد البته آن جایگزی از دید مسکو قطعا خوان گوایدو نخواهد بود.

&#۳۹;آندری کلیموف&#۳۹; نماینده مجلس روسیه در این رابطه تصریح کرد: مادورو تصمیمی برای خروج از ونزوئلا ندارد. وی طرح مسئله فرار مادورو از ونزوئلا را تبلیغات روانی با هدف ایجاد رعب و وحشت توصیف کرد.

در این میان &#۳۹;رجب طیب اردوغان&#۳۹; رئیس جمهوری ترکیه نیز به مادورو اطمینان داده از او حمایت می کند. گمانه زنی هایی از عزیمت مادورو به ترکیه نیز مطرح است اما گمانه زنی قوی به نظر نمی رسد و شاید به عنوان گزینه آخر مورد استفاده قرار بگیرد. هرگونه پذیرش مادورو مستقیما با تصمیم اردوغان انجام خواهد گرفت و به گفته یک مقام ارشد ترکیه، اولویت کنونی آنکارا حمایت از مادورو در زادگاهش است.

&#۳۹;آندری کورتونوف&#۳۹; کارشناس امور بین الملل نیز گفت: اگر مادورو به سوی روسیه گرایش پیدا کند، پوتین به او پناه خواهد داد. این در قانون کشور ما نیست که خودی ها را رها کنیم. مادورو همچنان جزو خودی های ماست.

این کارشناس افزود: کرملین معتقد است که مادورو می تواند از این بحران جان سالم به در ببرد.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.