مدتی است که چهره‌های مطرح اصولگرا از جمله محمدرضا باهنر و حسن غفوری‌فرد تاکید می‌کنند که اصولگرایان در انتخابات مجلس یازدهم با یک لیست حضور خواهند کرد،ادعایی که در سایه سکوت شورای وحدت و تحرکات تک روانه برخی تشکل های اصولگرا چون پایداری، مشخص نیست با چه پشتوانه ای مطرح می شود. 

با محسن کوهکن عضو جبهه پیروان خط امام و رهبری و نماینده مجلس شورای اسلامی در این باره گفتگو کردیم، وی معتقد است رسیدن به تفاهم کلی در جریان اصولگرا دور نیست. او درباره گمانه زنی ها درخصوص کاندیداتوری جلیلی، قالیباف و حتی سرلیستی آنها می گوید این افراد اگر احساس تکلیف کنند به میدان خواهند آمد. کوهکن به اصولگرایان تلویحا توصیه می کنند مانند تمساح عمل کنند« معروف است که در عالم سیاست مانند تمساح رفتار کنید. آرام و بی صدا به هدف نزدیک شوید و زمانی تصمیم بگیرید که با هدف برخورد کنید که ضریب خطای شما را کم کند.»

مشروح گفتگوی خبرآنلاین با این چهره اصولگرا را در ادامه بخوانید؛

*****

آقای کوهکن! این روزها از آقای باهنر تا آقای غفوری‌فرد و چهره‌های دیگر اصولگرا بر این موضوع تأکید دارند که اصولگرایان در انتخابات مجلس با یک لیست شرکت می‌کنند، به نظر شما پشتوانه این حرف چیست؟ آیا قرار است یک نهاد یا سازوکاری متفاوت، دوستان اصولگرا را دورهم جمع کند یا اینکه بناست برای رسیدن به لیست مشترک به هر یک از گروه‌های اصولگرا سهمی داده شود؟

مگر شما نهاد حکومتی را سراغ دارید که چنین محبوبیتی داشته باشد که بتواند یک جریان سیاسی را به اتحاد برساند!

اتحاد ضروری است و رمل و اسطرلاب نمی‌خواهد

سئوال همین است که پشتوانه این حرف‌ها چیست؟ اصولگرایان چه طور قرار است به یک لیست برسند؟

اساس این حرف‌ها بر این است که همه عاقل هستند و بالاترین درس را از گذشته می‌گیرند و مثل روز برای اصولگرا و اصلاح‌طلب مشخص است که به هر میزان بر ریل اتحاد جلو بروند احتمال موفقیت‌شان بیشتر می‌شود، این یک امر بدیهی است و نیاز نیست تا با رمل و اسطرلاب کشف شود.

به قول شما این بدیهی است، اما گروهی مانند جبهه پایداری حرف خود را می‌زنند و بر مدل خود که نامش را ائتلاف نیروهای انقلاب گذاشته‌اند تاکید می‌کند. سئوال این است که جبهه پایداری چطور به لیست مشترک تن می‌دهد آیا قرار است سهمی به جبهه پایداری داده شود؟

بهتر است زمانی که در مورد انتخابات صحبت می‌کنیم، حوزه‌های انتخابیه را تفکیک کنیم. ما حدود ۱۹۷ حوزه انتخابیه تک نمایندگی داریم. به نظر شما وقتی با یک چارچوب علمی - که می‌تواند نظرسنجی باشد- اگر هر یک از سلایق ببینند کاندیدایی که نزدیک به آنها نیست، اما اصولگرا است و رای بالاتری دارد، بر اساس عقلانیت حتما به سمت آن کاندیدا نمی‌روند؟ شما شک نکنید که اگر در یک حوزه تک نفری، فردی از برادرانی که گرایش به پایداری دارد، رای بالاتری بیاورد، حتما سلایق دیگر اصولگرا به او رای می‌دهند.

رسیدن اصولگرایان به تفاهم خیلی دور نیست

در تهران و ۵ مرکز استان هم زمینه برای یک حرکت واحد فراهم‌تر است، برای آنکه تجربه‌های گذشته وجود دارد. در مورد انتخابات ریاست جمهوری، چون باید بر سر یک نفر به توافق رسید، شرایط سخت‌تری است اما برای مجلس راحت‌تر و روان‌تر است. بنابراین اگر آقای باهنر و غفوری فرد صحبتی را بیان می‌کنند، قطعا حرف آنها مبتنی بر یک تجربه تاریخی و تصمیماتی براساس عقلانیت است. ضمن اینکه در انتها اساس بر مردم سالاری دینی است و ممکن است در نهایت یک عده‌ای در این چارچوب نیایند، اما مهم این است که برآیند کلی و اکثریت قاطع در مرحله اول روی معیارها و در مرحله دوم روی مصادیق به اتحاد دارند. بر اساس اطلاعاتی که من دارم، می‌توانم بگویم که رسیدن به یک تفاهم کلی خیلی دور نیست.

تک‌روی به نفع هیچ‌کس نیست

یعنی ممکن است این لیست شامل پایداری شود؟

صحبتی که من می‌کنم نباید اینگونه برداشت شود که مثلا اگر فردا لیست ۳۰ نفره‌ای داده شد، همه شخصیت‌های حقیقی و حقوقی اصولگرا آن را امضا می‌کنند. حرف من این است که وقتی روش‌های علمی نشان می‌دهد یک افرادی رای بیشتری دارند دیگران باید همراهی کنند و همه در گذشته این را تجربه کرده‌اند که تک روی کردن به نفع هیچ‌کس نیست.

 

سرلیستی قالیباف، جلیلی و زاکانی فقط گمانه‌زنی است

در حال حاضر مطرح می‌شود که در برخی شهرستان‌ها به سرلیستی و فرد خاصی رسیده‌اند، به عنوان مثال آقای قالیباف و جلیلی برای مشهد و آقای زاکانی برای قم مطرح شده‌اند. آیا این خبرها صحت دارد و اصولگرایان به این اسامی رسیده‌اند؟

اطلاعاتی که من دارم این حرف‌ها در حد گمانه زنی است و در این شرایط هیچ جریانی تصمیم بر مصادیق نگرفته‌اند. معمولا خبرهایی است که از خود آقایان خواهش می‌کنند وارد صحنه شوند، اما اینکه مجموعه اصولگرا به یک اجماعی رسیده باشند که چه کسی در کدام شهر و استان سر لیست شود، درست نیست. معمولا این موارد یا مبتنی بر تصمیمات خود افراد است که بررسی کرده‌اند و تصمیم گرفته‌اند از یک حوزه‌ای وارد صحنه شوند و طبیعی است که این خبرها زمینه‌ای را برای بحث و گفتگو فراهم می‌کند.

به صورت طبیعی وقتی برادری از حوزه‌ای بیاید و نشان دهد که در آن حوزه بدنه رای خوبی دارد و آن فرد در کلیات مباحث با شما هم نظر است، طبیعی است که از او حمایت می‌کنند و عقل حکم می‌کند که به سمت تعارض نرویم. البته منظور من این نیست که این سه برادری که اسم بردید حتما جز مصادیق باشند اما اگر کسی در یک حوزه زمینه‌ای دارد و بر اساس جمع بندی به این نتیجه رسیده است که در آن حوزه فعال باشند، منفی ارزیابی نمی‌کنیم.

جلیلی و قالیباف احساس تکلیف کنند کاندیدا می‌شوند

چقدر شما احتمال می‌دهید که آقای جلیلی یا قالیباف وارد انتخابات شوند؟

این را باید از خود آقایان سئوال کنید، من نمی‌دانم. این افراد جزو برادرانی هستند که گمان می‌کنم اگر احساس تکلیف کنند وارد می‌شوند.

آیا صحبتی با این افراد شده است؟

من با شناختی که از این برادرها دارم، باید بگویم این افراد کسانی هستند که اگر به تشخیص و تکلیف برسند بر اساس آن عمل می‌کنند.

یک انتقادی که برخی مطرح می‌کنند مربوط به سکوت اصولگرایان است که ساز و کاری در شورای وحدت مشخص نکردند و اطلاع رسانی نمی‌کنند. مثلا هنوز مشخص نیست چه کسی رئیس شورای وحدت است. گمانه زنی مطرح شده بود که ریاست شورا را به آقای قالیباف بدهند، این چقدر صحت دارد و آیا این سکوت برای رایزنی‌های پشت پرده است تا به نتیجه برسند؟

سکوت که اتفاق خوبی است، از زیاد حرف زدن معمولا چیزی خوبی بیرون نمی‌آید.

در سیاست باید مانند تمساح عمل کرد

ماجرای آقای قالیباف چیست که برخی می‌گویند که قرار است ریاست شورای وحدت به ایشان داده شود؟

جریان اصولگرا و جریان ولایی چون سعی‌شان بر این است که معیار محور باشند نه فرد محور، بنابراین تصمیم افراد خیلی تعیین کننده نیست و معمولا افراد برای اینکه تکلیف محور هستند با خرد جمعی کمتر به مقابله بر می‌خزند. این یک واقعیت موجود است. به هر حال مدت زیادی تا انتخابات نداریم و به قول شما جریانی سکوت کرده‌اند، افرادی که به امر انتخابات آشنا هستند، ارزیابی منفی نمی‌کنند. چون معروف است که در عالم سیاست مانند تمساح رفتار کنید. آرام و بی صدا به هدف نزدیک شوید و زمانی تصمیم بگیرید که با هدف برخورد کنید که ضریب خطای شما را کم کند، اگر کسی در عالم سیاست اینگونه برخورد کرد به هر جهت باید مثبت ارزیابی شود.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.