وزارت ارتباطات عراق جمعه شب اعلام کرد که مجوزهای لازم برای بازگشت خدمات اینترنت از  امروز صادر شده و از این پس اینترنت ۲۴ ساعته خواهد بود. 

برغم اعلام وزارت ارتباطات و در حالی که اینترنت های خانگی و اداری امروز بر عکس روزهای گذشته شاهد قطعی نبود محدود به ساعات اداری (۷ تا ۱۶) نماند اما اینترنت شبکه های موبایلی همچنان قطع است و فیلترینگ اغلب شبکه های اجتماعی نیز همچنان ادامه دارد. 

پیشتر برخی مقامات عراقی، علت این تصمیم را مقابله با ارتش های سایبری مستقر در خارج از عراق برای ساماندهی اعتراضات خشونت بار و به انحراف کشاندن تجمعات مسالمت آمیز مردم و افزایش خونریزی برای ایجاد جنگ داخلی و ساقط کردن نظام و روند سیاسی در این کشور اعلام کرده بودند، حرکاتی که به "تظاهرات فیسبوکی" معروف شد. 

فعالیت اینترنت در عراق پس از اعتراضات خیابانی اخیر و خشونت های یک هفته ای در بغداد و چندین شهر دیگر این کشور به طول کامل بسته شد اما از چند روز پیش و با فروکش کردن اعتراضات و درگیری ها، اینترنت خانگی و اداری تنها در ساعات اداری آغاز بکار کرد در حالی که اغلب شبکه های اجتماعی فیلتر بودند.

تعطیلی اینترنت و فیلتر بودن شبکه های اجتماعی از یکسو انتقاد نهادهای جامعه مدنی و حقوق بشری و رسانه ها و از سوی دیگر نگرانی فعالان و زائران اربعینی را بدلیلی نیاز مبرم به این وسیله ارتباطی را در برداشته است.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.