10میلیارد یورو طرح سرمایه‌گذاری در صنعت آب و برق

به‌گزارش «دنیای اقتصاد»، ستار محمودی در حاشیه «افتتاح سیزدهمین نمایشگاه بین‌المللی آب و تاسیسات آب و فاضلاب» در جمع خبرنگاران، با اعلام این مطلب گفت: برای احداث نیروگاه‌هایی با ظرفیت هشت هزار مگاوات تولید برق نیز مذاکراتی آغاز شده و برای تولید ۲ هزار مگاوات برق نیز از صندوق توسعه ملی تامین‌اعتبار خواهد شد. وی تصریح کرد: امروزه می‌توانیم ادعا کنیم که در میان کشورهای در حال توسعه خاورمیانه، ایران جایگاه فنی بسیار بالایی دارد که می‌تواند هم به کشورهای همسایه خود کمک برساند، هم با آنها همکاری داشته باشد و با مشارکت کشورهای توسعه‌یافته صنعتی همچون مناطق اروپایی راه را به بازارهای مشترک نیز باز کند. سرپرست وزارت نیرو با تاکید بر اینکه در این دوره از نمایشگاه ۲۵۸ شرکت ایرانی محصولات خود را به نمایش گذاشته‌اند، تصریح کرد: در سیزدهمین نمایشگاه صنعت آب حدود ۱۰۵ شرکت خارجی که عمده آنها مربوط به کشورهای اروپایی است در این رویداد بین‌المللی حضور پیدا کرده و استقبال خوبی نسبت به سال گذشته صورت گرفته است.

محمودی خاطرنشان کرد: حضور این‌چنینی کشورهای خارجی در نمایشگاه عرصه رقابت خوبی در زمینه کیفیت و همچنین همکاری و انتقال تکنولوژی بین بخش‌خصوصی ایران و کشورهای خارجی و اروپایی به‌وجود می‌آورد. سرپرست وزارت نیرو با اشاره به اینکه در این دوره از نمایشگاه برخی از کشورهای اروپایی به‌صورت پاویون در نمایشگاه حضور پیدا کرده‌اند، ادامه داد: عمده فعالیت‌های این کشورها انتقال تکنولوژی و سرمایه‌گذاری و آمادگی برای مشارکت با شرکت‌های ایرانی است. وی تاکید کرد: به‌عنوان فردی که تجربه حضور در سیزده دوره قبلی این نمایشگاه را داشته‌ام باید به این موضوع تاکید کرد تا زمانی که چنین روحیه‌ای در کشور وجود دارد، اقتصاد و حوزه‌های فنی و آبی صدمه‌ناپذیر خواهد بود. محمودی در تکمیل این بخش از سخنان خود، گفت: امروزه در عرصه‌های آب و برق نگرانی به دلیل اختلال و نوسان در این صنعت به دلیل تهدیدات خارجی وجود ندارد، چراکه زیرساخت‌های خوبی در کشور وجود دارد که نه‌تنها قابل‌اتکا هستند، بلکه امکان صادرات آنها نیز وجود دارد. سرپرست وزارت نیرو افزود: در هر بخشی با توجه به رشد دانش و تکنولوژی باید به‌روز بود، بنابراین صنعت آب و فاضلاب نیز باید در مرز دانش حرکت کند که لازمه تحقق این امر رقابت بخش داخلی و خارجی است و در این نمایشگاه نیز صنعتگران داخلی و خارجی به خوبی تجربیات خود را تبادل می‌کنند.

وی با تاکید بر اینکه بازار، کیفیت و رقابت اقتصادی را با هم می‌پذیرد، بیان کرد: کسانی در بازارهای منطقه‌ای پیروز هستند که هم کیفیت و هم قیمت متعادل داشته باشند، بنابراین نمایشگاه فرصت بسیار مناسبی برای کارفرمایان است تا اجناس و اقلام برتر، باکیفیت و اقتصادی‌تر را انتخاب کنند. محمودی بر لزوم حرکت در مسیر دانش روز تاکید کرد و گفت: مباحث فنی و رشد تکنولوژی کشور در جایگاه خوبی نهادینه شده است. آنچه باعث رشد و توسعه سرعت ظرفیت‌های ایجاد پروژه‌ها و ساخت تجهیزات در داخل می‌شود تامین سرمایه است. در این نمایشگاه و در خارج از آن درصددیم چالش سرمایه را با مشارکت بخش داخلی و خارجی کاهش دهیم.

وی با بیان اینکه در دوره‌های قبلی نمایشگاه عمدتا شرکت‌های آسیایی در این رویداد بین‌المللی حضور پیدا می‌کردند، گفت: در این دوره علاوه بر کشورهای آسیایی رشد بسیار خوبی را در شرکت‌های حوزه اروپایی شاهد هستیم که از میان ۲۰ کشور حاضر در این دوره نیمی از کشورها مربوط به مناطق اروپایی یا آمریکای‌شمالی هستند. محمودی با تاکید بر اینکه ۹۵ درصد تجهیزات صنعت آب و فاضلاب ساخت داخل کشور است، تصریح کرد: برای واردات کالاهایی که در داخل کشور ساخته می‌شوند مقررات و ضوابط قانونی وجود دارد و ورودی در زمینه کالاهای خارجی انجام نخواهد شد و ترجیح نخست بر استفاده از کالای ساخت داخل با کمک شرکت‌های داخلی است.

سرپرست وزارت نیرو در بخش دیگری از سخنان خود با تاکید بر اینکه در حال‌حاضر شهری دچار تنش آبی نیست، بیان کرد: هم‌اکنون فعالیت‌های تعمیر، نگهداری و مرمت تاسیسات آغاز شده است. همچنین ۱۲ هزار مگاوات از نیروگاه‌ها را نیز به تعمیرات برده‌ایم و هر هفته نیز بین۲ تا ۶ هزار مگاوات نیز برای تعمیرات معرفی می‌شوند. بنابراین هم‌اکنون در پی آن هستیم زمینه‌های تعمیر و نگهداری تاسیسات را برای سال آینده آماده کنیم. در این نمایشگاه انواع لوله و اتصالات پلیمری و فلزی، تصفیه و فیلتراسیون، سامانه‌های آب شیرین‌کن، اتوماسیون و سامانه‌های ابزار دقیق، سامانه‌های اندازه‌گیری، تجهیزات آزمایشگاهی و آخرین فناوری‌ها و تولیدات آب و فاضلاب در معرض نمایش عموم قرار خواهد گرفت. سیزدهمین نمایشگاه بین‌المللی صنعت آب و تاسیسات آب و فاضلاب از دوشنبه ۲۴ مهر به مدت چهار روز تا پنج‌شنبه ۲۷ مهرماه دایر بوده و همه روزه از ساعت ۹ صبح تا ۵ بعداز ظهر پذیرای بازدیدکنندگان است.