کاهش مخاطب در بازار سینما نمایی از فیلم «خفه‌گی»

چیدمان فیلم‌های اکران شده در دو، ‌سه هفته اخیر به یکباره فروش رویایی سینماها در تابستان و بهار گذشته را به چالش کشید و نمودار فروش را سراشیبی کرد. البته این موضوع از قبل نیز قابل پیش‌بینی بود و بسیاری از کارشناسان از جمله علی سرتیپی تهیه‌کننده و پخش‌کننده فیلم درباره میزان فروش سینماها در پاییز و زمستان ابراز نگرانی کرده بود. سینمای ایران همه امیدهای فروش بیش از ۱۰ میلیاردی‌اش را در نیمه اول سال روی پرده برد و در ۶ ماه اول سال توانست رکورد فروش بیش از ۱۰۰ میلیارد تومانی را ثبت کند. اما همزمان با ‌آغاز نیمه دوم سال و بازگشایی مدارس و... از جذابیت چیدمان اکران کاسته شد و نمودارهای فروش آرام آرام روند صعودی خود را از دست دادند و  کاهش تدریجی پیدا کردند.گرچه هنوز برخی فیلم‌ها مثل «خفه‌گی» با استقبال نسبی مخاطبان روبه‌رو شده و توانسته در مدت زمان نسبتا کوتاهی فروشش را به دو میلیارد تومان برساند، ‌اما واقعیت آن است که به‌رغم استقبال برخی از منتقدان از فیلم، ‌بیشتر مخاطبان سینما از چنین فیلمی شوکه می‌شوند.

آنها انتظار دارند تا با حضور دو بازیگر معروف و محبوب این سال‌های سینما یعنی نوید محمدزاده و الناز شاکردوست، یک درام عاشقانه ببینند؛ اما با فیلمی در ژانر نوآر مواجه می‌شوند که ممکن است چندان مطلوب آنها نباشد. از این نظر است که می‌توان گفت فروش این فیلم نیز عمدتا به خاطر وجود اسامی مطرح بازیگران یا حتی نام مشهور کارگردانش، فریدون جیرانی باشد. به هر حال سینمای این روزها را نام‌ها و سلبریتی‌ها سر پا نگه‌داشته‌اند و فیلم‌ها و قصه‌هایشان کمترین تاثیر را در فروش و استقبال مخاطبان دارند. بدیهی است که این توضیحات به میزان فروش و استقبال مخاطبان مربوط است نه الزاما تعیین سطح کیفی و سنجش حرفه‌ای فیلم‌های مدنظر. در ادامه میزان فروش فیلم‌ها را در هفته‌ای که گذشت، مرور خواهیم کرد.

خفه‌گی

فیلم سینمایی «خفه‌گی» به کارگردانی و تهیه‌کنندگی فریدون جیرانی در سومین هفته اکران به سر می‌برد، آخرین فیلم جیرانی که فیلمی متفاوت و خاص است، در ۱۱۳ سالن سینمایی کشور به نمایش درآمده و با این امکانات و در این فرصت توانسته در حدود دو میلیارد و ۳۰۰ میلیون تومان فروش کند. «خفه‌گی» داستان صحرا مشرقی پرستار یک بیمارستان روانی است. مسعود سازگار همسرش را که ظاهرا دیوانه شده در این بیمارستان بستری می‌کند. صحرا مشرقی وقتی با همسر مسعود آشنا می‌شود، پی به حقایقی عجیب از زندگی آنها می‌برد و ناخواسته وارد ماجراهایی می‌شود. نوید محمدزاده، الناز شاکردوست، پردیس احمدیه، غلامحسین لطفى، احسان امانى، اسدالله یکتا، با هنرمندى ماهایا پطروسیان و پولاد کیمیایى بازیگران این فیلم هستند.

زرد

فیلم سینمایی «زرد» به کارگردانی مصطفی تقی‌زاده، پنجمین هفته اکران را پشت سر می‌گذارد. این فیلم هم‌اکنون در ۱۲۸ سالن سینمایی کشور روی پرده رفته است و میزان فروشش به ۳ میلیارد و ۹۰۰ میلیون تومان رسیده است. «پنج جوان نخبه کشور پس از اینکه اختراع مهمی را به ثبت می‌رسانند، قصد دارند عازم اروپا شوند؛ اما مشکلات یکی پس از دیگری در مقابلشان قرار می‌گیرد و..» این سیناپس یا قصه فیلم در یک خط و به صورت خیلی خلاصه شده است.«زرد» به تهیه‌کنندگی کامران مجیدی و با بازی بهرام رادان، ساره بیات، شهرام حقیقت‌دوست، بهاره کیان‌افشار و مهرداد صدیقیان با سرگروهی سینما قدس اکران شده است.

شنل

فیلم سینمایی «شنل» به کارگردانی حسین کندری که در جشنواره سی و پنجم فجر رونمایی شد، در حال سپری کردن سومین هفته اکران است. این فیلم در ۳۳ سالن سینمایی اکران شده و در این مدت کمتر از ۱۴۰ میلیون تومان فروش داشته است. باران کوثرى، رضا بهبودى، بهار کاتوزى، مسعود فروتن، بابک انصاری، مهدى حسینى‌نیا و آیسان حداد در این فیلم ایفای نقش کرده‌اند. «شنل» داستان مشکلات زن مهاجر افغان است که برای آینده دخترش می‌جنگد.

آزاد به قید شرط

فیلم سینمایی «آزاد به قید شرط» ساخته حسین شهابی نیز همزمان با «شنل» در سینماها اکران شد. این فیلم نیز در سومین هفته‌ای که از اکرانش می‌گذرد، ۱۲۰ میلیون تومان فروش داشته است. فیلم «آزاد به قید شرط» که در جشنواره فیلم فجر چندان مورد استقبال قرار نگرفت، در ۴۳ سالن سینمایی روی پرده رفته است. «آزاد به قید شرط» به بررسی مشکلات اجتماعی و زندگی زندانیان آزاد شده پس از تحمل حبس طولانی مدت می‌پردازد. امیر جعفری، شقایق فراهانی، لیلا اوتادی، دیبا زاهدی، امیررضا دلاوری، رامین راستاد و امیر دژاکام از بازیگران این فیلم هستند.

خانه دختر

فیلم سینمایی «خانه دختر» به کارگردانی شهرام‌ شاه‌حسینی، در چهارمین هفته اکران با در اختیار داشتن ۱۱۵ سالن سینمایی به حدود دو میلیارد تومان فروش رسید و توانست خود را وارد باشگاه دو میلیاردی‌ها کند. این فیلم با بازی حامد بهداد، باران کوثری، پگاه آهنگرانی، رعنا آزادی‌ور، بابک کریمی، بهناز جعفری، محمدرضا هدایتی، نسیم ادبی، امیر علی نبویان، پردیس احمدیه، نادر فلاح، مانی‌شاه‌حسنی و رویا تیموریان داستان مردی جوان است که در روز عقد، نامزدش خودکشی می‌کند. پدر نامزدش پس از این قضیه و به خاطر حواشی متعددی که درباره زندگیشان وجود دارد، قصد دارد خانه کوچک‌شان را زیر قیمت بفروشد تا زودتر از محله و نگاه سنگین مردمانش فرار کند. فیلم خانه دختر که به تازگی توانسته از زیر بار توقیف بیرون بیاید، در روزهای نخست اکران مخاطبان زیادی را به خود جلب کرد؛ اما نمودار فروش آن نزولی شد.

ایتالیا ایتالیا

فیلم سینمایی «ایتالیا ایتالیا» به کارگردانی کاوه صباغ‌زاده، در یک ماه اکران با در اختیار داشتن ۶۶ سالن سینمایی یک میلیارد و ۸۰ میلیون تومان فروش داشته است. حامد کمیلی، سارا بهرامی، فرید سجادی حسینی، رضا سخایی، همایون ارشادی، جهانگیر میرشکاری، ناصر سجادی حسینی و دانش اقباشاوی از جمله بازیگران این فیلم هستند و مهدی صباغ‌زاده تهیه‌کننده آن است. این فیلم ریتمیک هم قصه یک زوج است که در گیرودار زندگی دچار مشکلاتی می‌شوند.

قهرمانان کوچک

این فیلم که برای کودکان و نوجوانان ساخته شده است به کارگردانی حسین قناعت در پنج هفته‌ای که از اکرانش می‌گذرد، در ۱۲۸ سالن سینما روی پرده رفته و در مجموع به فروش یک میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومانی دست پیدا کرده است. این فیلم قصه چهار کودک و نوجوان هفت تا یازده ساله تکواندوکار است که پدرانشان، کارگران یک کارخانه تولید لوازم‌التحریر در شرف تعطیلی هستند، برای جلوگیری از بیکاری پدرانشان و گیر انداختن قاچاقچیانِ این کالا، که در واقع عاملان اصلی این تعطیلی هستند، به تعقیب آنها می‌پردازند.

ملی و راه‌های نرفته‌اش

ملی و راه‌های نرفته‌اش، ساخته تهمینه میلانی نیز در هشتمین هفته اکرانش به فروش یک میلیارد و ۷۰۰ میلیون تومان رسیده است. این فیلم هم‌اکنون در حدود ۵۰ سالن سینمایی در اختیار دارد. فیلم آخر میلانی به تهیه‌کنندگی محمد نیک‌بین، درباره ملیحه، دختر جوان و کم‌تجربه‌ای است که عاشق جوانی به نام سیامک می‌شود و بر خلاف میل خانواده، با او ازدواج می‌کند و به‌زودی تفاوت دیدگاه و اختلاف فرهنگی بین این دو آشکار می‌شود. میلاد کی مرام، ماهور الوند، السا فیروزآذر، جمشید هاشم‌پور، افسراسدی، جمشید جهانزاده، فرزانه نشاط‌خواه، ستاره اسکندری، فلور نظری و... بازیگران این فیلم هستند.