تکنولوژی پیشرفته در رام‌الله

فلسطین بیش از نیم قرن است که در جنگ به سر می‌برد. مناقشات سیاسی و اشغالگری این منطقه از جهان را همواره صحنه کشتار مردم بیگناه کرده است.زیر شلیک گلوله و نارنجک، محیط مناسبی برای راه‌اندازی کسب‌وکار ایجاد نمی‌شود. با این حال، اوایل سال ۲۰۱۴، پلت‌فرم Arabreneur که به کارآفرینان جوان در خاورمیانه کمک می‌کند، بیش از ۴۰۰ هزار دلار در استارت‌‌آپ‌های فلسطینی مثل فریقک (Fariqak بازی فانتزی فوتبال به‌صورت آنلاین) و کاراز (Karaz، پلت‌فرمی برای مشاوره به زوج‌های جوان) سرمایه‌گذاری کرد.تعداد زیادی از جوانان فلسطینی این روزها اینترنت را راهی برای پیشرفت در شرایط متزلزل کشورشان یافته‌اند و استارت‌آپ‌های آنها حتی در رویدادهای کارآفرینی مثل استارت‌آپ ویکند رام‌الله حضور می‌یابند.

  زنبورها به افغانستان می‌آیند ‌

خیلی‌ها احتمال می‌دهند در چند دهه آینده، زنبورها منقرض شوند. در سال ۲۰۱۳ آمریکا به تنهایی شاهد کاهش ۲۳ درصدی جمعیت زنبورهای خود بوده است. طبق اعلام «دفتر حسابرسی ملی» بریتانیا، ارزش خرده‌فروشی فرآورده‌های حاصل از گرده‌افشانی زنبورها به حدود یک میلیارد پوند در این کشور می‌رسد.در این میان، این خبر دلگرم‌کننده است که زنبورداری در افغانستان تبلور یافته است. اهمیت حیاتی صنعت زنبورداری به‌عنوان یک منبع حیات سالم و مستمر، افغانستان را به سوی این کسب‌وکار سوق داده است. این روند اثری چشمگیر بر اقتصاد کشاورزی افغانستان داشته و پتانسیل زیادی برای تنوع‌سازی بیشتر آن ایجاد کرده است.

  احیای لیبریا به دست نسل جدید زنان کارآفرین

 اودلیا آکولیته برای فرار از جنگ داخلی خونین کشورش لیبریا، خانه‌اش را ترک کرد و به نیجریه رفت. وقتی هر از گاهی به لیبریا برمی‌گشت تا به خانواده‌اش سر بزند، مردم بیکاری را می‌دید که گوشه‌ای نشسته بودند و حس می‌کرد باید بخشی از یک تغییر در جامعه‌اش باشد. این رویا نزدیک به یک دهه با او بود. پس از بازگشت به لیبریا او تنها فرد خانواده بود که به دانشگاه رفت و شغل خوبی در یک شرکت مخابراتی پیدا کرد. اما یک سال بعد، اودلیا شرکت خدمات خانگی JET-Del را تاسیس کرد؛ استارت‌آپی که می‌خواهد به بزرگ‌ترین شرکت خدماتی لیبریا تبدیل شود. بعد از ویرانی‌های بحران ویروس ابولا، بهداشت و پاکیزگی به اولویت ذهنی مردم تبدیل شده بود و JET-Del خودش را بخشی از راه حل این موضوع می‌دانست.اودلیای ۲۶ ساله عضو نسل جدیدی از کارآفرینان است که بعد از پایان یافتن یک جنگ داخلی طولانی در سال ۱۹۹۷ می‌خواهد به احیای اقتصادی کشورش کمک کند. او می‌گوید: «می‌دانستم خدمات خانگی کمک می‌کند به افراد زیادی برای کار آموزش بدهم.» او JET-Del را با ۵۰۰ دلار پس‌انداز خودش راه‌اندازی کرد و اکنون ۶۵ کارمند قراردادی دارد که ۸۵ درصد آنها را زنان تشکیل می‌دهند و اکثرشان هم تحصیلات رسمی ندارند. این زنان ماهانه ۱۵۰ دلار درآمد دارند.

  کارآفرینان سوری و بازسازی خرابی‌ها

وقتی به اقتصاد سوریه فکر می‌کنیم، اولین موضوعاتی که به ذهن می‌رسند تحریم‌ها، تورم شدید، بیکاری و فقر است. هیچ‌کس به کارآفرینی فکر نمی‌کند. اما در کمال تعجب، با اینکه جنگ بسیاری از کسب‌وکارها و زیرساخت‌ها را از بین‌ برده، کارآفرینی در این کشور در حال رشد است و جالب‌تر این است که بیشتر این کارآفرینان را زنان تشکیل می‌دهند. گزارشی که همین امسال منتشر شد، نشان داده ۶/ ۱۷ درصد کارآفرینان در سال ۲۰۱۵ شروع به کار روی ایده‌های استارت‌آپی جدید کرده‌اند و این رقم در سال ۲۰۱۶ به ۲/ ۳۱ درصد افزایش یافته است. به علاوه، زنان اکنون ۴/ ۲۲ درصد جمعیت کارآفرین در سوریه را تشکیل می‌دهند که این رقم در سال ۲۰۰۹ تنها ۴/ ۴ درصد بوده است.مثلا «مجیب» یک پلت‌فرم عربی است که به کاربران خود امکان می‌دهد چت‌بات‌های عربی برای استفاده شخصی خودشان بسازند و بخش خدمات مشتری در یک وب‌سایت یا دستورالعمل‌های یک دستگاه را عربی کنند. مجیب به دست سه دانشجوی مهندسی کامپیوتر و تنها ظرف چند ماه ایجاد شده است.

گلین (Glean) استارت‌‌آپ دیگری است که ماشین ظرفشویی با انرژی خورشیدی تولید می‌کند. این ماشین ۶۰درصد کمتر از ماشین‌های معمولی برق مصرف می‌کند و مصرف آب کمتری هم دارد.یمن ابوجیب، مخترع این دستگاه، در حال مذاکره با سرمایه‌گذاران عربستانی و اروپایی است تا ماشین ظرفشویی خود را به تولید انبوه برساند.دو دانشجوی دانشگاه دمشق استارت‌آپ «رماز» را راه‌اندازی کرده‌اند که یک پلت‌فرم آنلاین است و کدنویسی به زبان عربی را درس می‌دهد. رماز اصول اولیه توسعه وب مثل HTML و CSS را تدریس می‌کند و کودکان ۷ تا ۱۳ سال را هدف قرار داده است.این داستان‌های کوچک از دل درگیری‌های بزرگ بیرون آمده‌اند و درس ساده‌ای که از آنها می‌توان گرفت این است که موانع، تنها مسیر به سوی یک راه متفاوت هستند.