بازار سهام

نشانه‌های ریسک‌گریزی در بورس

آینده نگر بازار

دیروز شاخص کل بورس با رشد اندک ۱۰واحدی (۰۱/ ۰ درصدی) همراه شد. تداوم ریسک سیاسی با نزدیک شدن به اعلام نهایی تصمیم ترامپ در مورد برجام (تا روز یکشنبه) افت ارزش معاملات را رقم زد. با وجود رشد مس تا سقف ۴هفته (۶۷۶۰ دلار) با چشم‌انداز کاهش واردات مس قراضه چین و با وجود رشد سایر فلزات اما روز گذشته غلبه احتیاط میان معامله‌گران با نزدیک شدن به برگزاری کنگره حزب کمونیست چین و چشم‌انداز نوسان شاخص دلار (با صورتجلسه اخیر فدرال رزرو) عامل احتیاط در بازارهای کالایی بود. با وجود افت فلزی-معدنی‌ها در ابتدای معاملات اما همچنان انتظار برای گزارش‌های ۶ماهه با توجه به رشد قیمت‌های جهانی فلزات از کف‌های پیشین و سیگنال بورس کالا از این کالاها حمایت می‌کند. همچنان خودرویی‌ها نزدیک کف‌های تکنیکال نوسان می‌کنند و رشد نرخ ارز مبادله‌ای از پالایشی‌ها حمایت کرد.

 

بازار ارز

فشار صرافی بانک‌ها بر ارز

آینده نگر بازار

دیروز هر دلار آمریکا با افت 15 تومانی به نرخ 4025 تومان معامله شد. پس از رشد 155 تومانی (4 درصدی) نرخ دلار در 11 روز متوالی از 3 مهر تا دوشنبه هفته جاری، از روز سه‌شنبه افت 25 تومانی نرخ دلار رقم خورد. با وجود روند صعودی نرخ دلار در ابتدای مهر با رشد تقاضای آربیتراژی در کنار افزایش نرخ درهم، چشم‌انداز رشد تقاضای اربعین و رشد تقاضای ارز تجاری عامل حمایت از دلار شد. اما با تشدید ریسک‌گریزی معامله‌گران با احتمال خروج آمریکا از برجام و نزدیک شدن به تصمیم ترامپ در مورد برجام روند صعودی دلار تشدید و سقف ۴ هزار تومانی دلار شکسته شد. همچنان ریسک مزبور از دلار حمایت می‌کند. اما افزایش عرضه از سوی صرافی بانک‌ها به‌ویژه عرضه درهم در نرخ‌های پایین‌تر از هزار و ۱۰۰ تومانی عامل فشار بر دلار شد.

 

بازار سکه

تداوم حمایت تقاضای محافظه‌کارانه

آینده نگر بازار

دیروز هر سکه طرح جدید با افت اندک هزار تومانی به قیمت یک میلیون و 309 هزار تومان معامله شد. تداوم روند نزولی شاخص دلار کم‌نوسانی طلا در سطح 1280 دلاری را رقم زد. همچنان چشم‌انداز رشد تدریجی نرخ بهره آمریکا چشم‌انداز افت طلا در میان‌مدت را پررنگ‌ کرده است. در بازار ارز نیز پس از رشد 4 درصدی دلار از 3 مهر، افت 25 تومانی دلار در دو روز اخیر رقم خورد. اما همچنان ریسک‌گریزی معامله‌گران مانع از افت قابل‌توجه دلار است. جهش دلار و رشد تقاضای محافظه‌کارانه رشد 77 هزار تومانی قیمت سکه را در 6 روز معاملاتی رقم زد و حباب (بیشتر بودن قیمت بازاری از ارزش ذاتی) سکه را تا 90 هزار تومان افزایش داد. همچنان صورتجلسه نشست اخیر فدرال رزرو بر طلا و اعلام موضع ترامپ در مورد برجام بر سکه اثرگذار است.

 

بازار طلای جهانی

شرایط انتظاری در بازار طلا

آینده نگر بازار

دیروز ساعت 16 هر اونس طلای جهانی به قیمت 1289 دلار معامله شد. افت شاخص دلار با رشد یورو و شرایط احتیاطی پیش از انتشار صورتجلسه نشست اخیر فدرال رزرو روند کم‌نوسان طلا در سطح ۱۲۸۰ دلاری را رقم زد. عقب‌نشینی کاتالونیا از درخواست استقلال فوری از اسپانیا رشد یورو را رقم زد. همچنین شاهد روند کم‌نوسان بازارهای سهام بودیم؛ تنها شاخص بازار سهام ژاپن با خوش‌بینی به عوامل بنیادین به سقف ۲۱ساله رسید. پیش‌تر تاکید رئیس فدرال رزرو، جنت یلن و آمارهای مناسب اقتصادی آمریکا احتمال افزایش نرخ بهره در نشست دسامبر فدرال رزرو را به ۸۰ درصد نزدیک کرد. گلدمن‌ساکس با توجه به رشد تدریجی نرخ بهره آمریکا، میانگین طلا در سطح ۱۲۵۰ دلار را در سال جاری پیش‌بینی کرد. صورتجلسه نشست اخیر فدرال رزرو، سخنرانی ماریو دراگی و نرخ تورم آمریکا بر طلا اثرگذار هستند.

 

بازار اوراق مسکن

تداوم صعود «تسه»ها

آینده نگر بازار

دیروز اوراق تسهیلات مسکن اسفند94 (تسه9412) با رشد 5/ 0 درصدی همراه شدند. با وجود افت قیمت «تسه»ها تا کف 3ماهه در نیمه اول مهر، در روزهای اخیر شاهد بازگشت تدریجی قیمت «تسه»ها به مسیر صعودی هستیم. پیش‌تر افت تقاضای تابستان (فصل رونق مسکن) قیمت اوراق را از سطح 80 هزار تومانی دور کرد. با وجود رشد تدریجی تقاضای مسکن، پایین بودن قدرت خرید متقاضیان مانع از رشد پرشتاب تقاضای مسکن است. با وجود اعلام وزیر راه و شهرسازی برای ایجاد تغییراتی از جمله افزایش زمان بازپرداخت و کاهش نرخ سود در وام صندوق یکم بانک مسکن مدیر کل اعتبارات بانک مرکزی اعلام کرد هرگونه تغییر در شرایط وام و به هم خوردن تعادل میان منابع و مصارف این صندوق می‌تواند توان پرداخت تسهیلات این صندوق را کاهش دهد. همچنین تغییرات در وام رقیب می‌تواند بر تقاضای اوراق تسهیلات مسکن اثرگذار باشد.

 

بازار نفت

رشد آرام نفت بالاتر از ۵۰ دلار

آینده نگر بازار

دیروز ساعت 16 هر بشکه نفت خام آمریکا به قیمت 9/ 50 دلار معامله شد. چشم‌انداز رشد تقاضای نفت اوپک در سال 2018 همچنین پیش‌بینی کاهش موجودی نفت تجاری آمریکا به میزان 4/ 2 میلیون بشکه در روز از نفت حمایت کرد. پیش‌تر دبیر کل اوپک، محمد بارکیندو سرعت گرفتن کاهش موجودی نفت تجاری را در ماه‌های اخیر اعلام کرده بود. در گزارش ماهانه اوپک با افت موجودی فرآورده‌های نفتی (برخلاف 2 سال اخیر) در کنار افزایش تقاضا با سردی هوا در زمستان چشم‌انداز رشد تقاضای نفت را ارائه داد. همچنین رشد تقاضای اوپک به میزان ۰۶/ ۳۳ میلیون بشکه در روز در سال آینده، ۲۳۰ هزار بشکه در روز بالاتر از گزارش پیشین را پیش‌بینی کرد. همچنین کاهش یک میلیون در روز تولیدات نفت آمریکا به دلیل توفان «نیت» و دورنمای کاهش تولیدات عربستان در نوامبر نوسان نفت بالاتر از ۵۰ دلار را رقم زد.