بازار سهام

رشد آرام در فضای استراحت

دیروز شاخص کل بورس با رشد ۱۴۴ واحدی (۱۶/ ۰ درصدی) همراه شد. پس از رشد ۴ درصدی شاخص طی ۱۰ روز معاملاتی، از چهارشنبه بازار وارد فاز استراحت شد و ارزش معاملات نسبت به میانگین آذر افت ۵۰ درصدی داشت. با وجود نوسان فولاد چین در سقف ۱۱‌هفته، رشد مس به ۶۸۰۰ دلار و رشد روی به ۳۲۰۰ دلار، فشار فروش با شناسایی سود مانع از رشد قابل توجه فلزات اساسی شد. با وجود فشار فروش در پالایشی‌ها، نوسان برنت نزدیک سقف ۲‌ساله و اعلام «شبندر» از تعدیل مثبت تا حدی از پالایشی‌ها حمایت کرد و خرید حقوقی‌ها را در این نمادها شاهد بودیم. بدون احتساب «فایرا» تغییر مالکیت ۴ میلیارد تومانی به نفع حقوقی‌ها رقم خورد. رشد قیمت متانول به بالاتر از ۳۸۰ دلار از پتروشیمی‌ها حمایت کرد. در شرایط اصلاح بزرگ‌تر‌ها، معامله‌گران به تک‌نمادها و صنایع کوچک‌تر اقبال نشان دادند.

31-01

 

بازار ارز

سقف‌شکنی دلار و یورو

دیروز هر دلار آمریکا با رشد 16 تومانی به نرخ 4152 تومان معامله شد. با وجود اینکه پیش‌تر شاهد تلاش دلار برای عبور از سطح 4150 تومانی بودیم، روز پنج‌شنبه با تقویت احتیاط میان معامله‌گران با نزدیک شدن به سطح مزبور و با چشم‌انداز افزایش عرضه از سوی صرافی بانک‌ها نرخ دلار به زیر سطح 4140 تومانی افت کرد. اما روز گذشته تداوم رشد تقاضا و افزایش فعالیت معامله‌گران فردایی با چشم‌انداز صعودی، نرخ دلار را به سقف سال جاری رساند. علاوه بر این، رشد 7/ 2 درصدی ارزش جهانی یورو نسبت به دلار در 3 هفته گذشته در کنار افزایش تقاضای یورو با نزدیک شدن به تسویه شرکت‌های بین‌المللی در پایان سال و کاهش عرضه یورو در بازار داخلی، رشد 23 تومانی نرخ یورو را رقم زد و با شکستن مقاومت سطح 5 هزار تومانی، یورو را به نرخ 5003 تومان رساند.

31-02

 

بازار سکه

روز آرام در بازار سکه

دیروز هر سکه طرح جدید با رشد 5 هزار تومانی به قیمت یک میلیون و 387 هزار تومان معامله شد. در بازار طلای جهانی، با وجود تقویت چشم‌انداز تصویب اصلاحات مالیاتی ترامپ (عامل رشد بازارهای سهام و شاخص دلار) بازگشت تنش‌های داخلی واشنگتن در رابطه با اتهامات علیه ارتباط کمپین انتخاباتی ترامپ با روسیه، طلا را در ساعات پایانی جمعه به 1280 دلار نزدیک کرد. در بازار ارز نیز تداوم رشد تقاضا، مقاومت سطح 4150 تومانی را شکست. اما پس از تشدید نوسانات سکه در هفته‌های اخیر و افت 76 هزار تومانی در 3 روز، از میانه هفته گذشته تمایل معامله‌گران به رشد سکه، افزایش 33 هزار تومانی قیمت سکه را طی 4 روز معاملاتی اخیر رقم زد. اما رشد آرام سکه در روز گذشته، چشم‌انداز کاهش نوسانات سکه و احتمال بازگشت توجه سکه به سیگنال‌ بازارهای اثرگذار را تقویت کرد.

31-03

 

بازار طلای جهانی

چرخش طلا با ریسک‌های سیاسی

هر اونس طلای جهانی با افت 6/ 0 درصدی، ثبت دومین هفته نزولی، به قیمت 6/ 1279 دلار معامله شد. در ابتدای هفته گذشته، شاهد رشد اونس طلای جهانی بالاتر از 1290 دلار بودیم. اما در ادامه تقویت چشم‌انداز تصویب قوانین مالیاتی حزب جمهوری‌خواه، با رشد بازارهای سهام نوسان اونس طلا در سطح 1275 دلاری را در ابتدای معاملات روز جمعه رقم زد. اما در ادامه بازگشت توجه معامله‌گران به پرونده ارتباط کمپین انتخاباتی ترامپ با روسیه، با رشد تقاضای محافظه‌کارانه اونس طلا را به سطح 1280 دلاری نزدیک کرد. گزارش ABC از احتمال شهادت مایکل فلین، مشاور سابق امنیت ملی ترامپ از ترغیب وی از سوی ترامپ به برقراری ارتباط با روسیه، افت بازارهای سهام و شاخص دلار را در ساعات پایانی معاملات روز جمعه رقم زد. بنابراین این عوامل در کنار آمار اشتغال آمریکا در هفته جاری عوامل اثرگذار بر طلا هستند.

31-04

 

بازار اوراق مسکن

«تسه»ها در مسیر نزولی

دیروز اوراق تسهیلات مسکن اسفند94 (تسه9412) با افت 8/ 0 درصدی مواجه شدند. از ابتدای آذر، کاهش تقاضا اوراق تسهیلات مسکن را در مسیر نزولی قرار داده است. در 10 روز ابتدایی مهر و آبان نیز شاهد تشدید روند نزولی قیمت «تسه»ها بودیم. اما در ادامه با رشد تدریجی تقاضا، مجددا قیمت اوراق در مسیر صعودی قرار گرفت. با وجود تشدید نوسان قیمت اوراق تسهیلات مسکن در سال گذشته، اما تنوع در وام‌های ارائه‌شده از جمله صندوق یکم بانک مسکن و شیب آرام رشد تقاضا در ماه‌های اخیر مانع از تشدید نوسانات «تسه»ها است. به این ترتیب میانگین قیمت اوراق از ابتدای پاییز در سطح 75 هزار و 973 تومان قرار گرفت. همچنان رشد 7/ 7 درصدی تعداد معاملات مسکن در 8 ماه ابتدایی سال، چشم‌انداز خروج تدریجی مسکن از رکود را تقویت کرده است. بنابراین تداوم روند کم‌نوسان «تسه»ها مورد انتظار است.

31-05

 

بازار نفت

سایه «شیل» بر بازار نفت

هر بشکه نفت خام آمریکا با افت هفتگی یک درصدی به قیمت 36/ 58 دلار معامله شد. نتیجه نشست اوپک با تمدید توافق اوپک به میزان 9 ماه (تا پایان سال 2018) به پایان رسید. پیش‌خور شدن این عامل، رشد 6/ 5 درصدی WTI را در نوامبر رقم زد. بنابراین همچنان شاهد نوسان قیمت نفت نزدیک سقف 2 و نیم سال اخیر هستیم. خالد الفالح، دبیر کل اوپک بر لزوم کاهش تولیدات برای چند دوره سه‌ماهه برای رساندن موجودی نفت تجاری آمریکا به میانگین 5‌ساله تاکید داشت. اما در صورت تشدید روند صعودی قیمت نفت (عامل فشار بر صادرات و کاهش سهم بازار اوپک)، بازبینی توافق در ژوئن محتمل است. افزایش تولیدات آمریکا به رکورد 68/ 9 میلیون بشکه در روز و رشد (2 موردی) تعداد دکل‌های نفتی برای دومین هفته متوالی همچنان فشار بازگشت شیل را بر بازار حفظ کرده است.

31-06