بازار سهام

چهارمین هفته نزولی شاخص

شاخص کل بورس با افت هفتگی ۴/ ۱ درصدی با ثبت چهارمین هفته نزولی در سطح ۹۵ هزار و ۵۲۶ واحدی ایستاد. با وجود روند کم‌نوسان شاخص در کانال ۹۶ هزار واحدی، اما بازگشایی نماد بانک صادرات (وبصادر) و بانک پارسیان (وپارس) با تعدیل منفی و شناسایی زیان افت ۷۸۸ واحدی شاخص را روز چهارشنبه رقم زد. روز جمعه افت شاخص دلار با تنش‌های داخلی واشنگتن تا حدی از قیمت جهانی فلزات حمایت کرد. اما ریسک‌های جنگ تجاری فشار را بر قیمت جهانی کالاها حفظ کرده است. با وجود احتمال بازگشایی نمادهای متوقف، پایان زمان تسویه فروش در سال جاری می‌تواند فشار بر شاخص را کاهش دهد. همچنان سطوح مناسب قیمت‌های جهانی کالاها و رشد مجدد دلار در کنار شناسایی فرصت خرید و حمایت حقوقی‌ها، تغییر مالکیت (۸/ ۸۸ میلیارد تومانی) به نفع حقوقی‌ها برای هفتمین هفته متوالی را رقم زد.

آینده  نگر بازار

 

بازار ارز

رکورد رشد هفتگی دلار

هر دلار آمریکا با رشد هفتگی 3/ 6 درصدی به نرخ 4779 تومان معامله شد. با وجود حرکت نرخ دلار زیر سطح 4500 تومان در ابتدای هفته، اما تداوم رشد قابل توجه تقاضا با شناسایی کف قیمتی، رشد تقاضای آربیتراژی در کنار بالاتر بودن نرخ دلار در معاملات غیررسمی زمینه برای افزایش سفته‌بازی و اختلالات شدید معاملات ارزی را رقم زد. بنابراین بانک مرکزی روز دوشنبه نرخ دلار را با حدود ۳۰۰ تومان افزایش به کانال ۴۷۹۰ تومانی رساند. شوک اولیه به بازار ارز افت اندک دلار را به کانال ۴۷۷۰تومانی رقم زد. اما نزدیک شدن به پایان سال و بالاتر بودن نرخ درهم در کنار تردیدها نسبت به خروج آمریکا از برجام با برکناری رکس تیلرسون، وزیر امور خارجه از سوی ترامپ دلار را بالاتر از ۴۸۰۰ تومان قرار داد. روز پنج‌شنبه فروکش نسبی هیجان بازار دلار را زیر سطح مزبور بازگرداند.

آینده  نگر بازار

 

بازار سکه

سومین هفته صعودی سکه

هر سکه طرح جدید با رشد 6/ 2 درصدی و ثبت سومین هفته صعودی به قیمت یک میلیون و 630 هزار تومان معامله شد. در ابتدای هفته گذشته سکه زیر سطح یک میلیون و 590 هزار تومانی نوسان داشت. اما با افزایش دلار از کانال 4400 به 4700 تومانی قیمت سکه با یک روز تاخیر سقف یک میلیون و 600 هزار تومانی را شکست. با وجود انتظار برای افزایش نرخ بهره در نشست هفته جاری فدرال رزرو، اما افت شاخص دلار کم‌نوسانی طلای جهانی را در بازه 1315 تا 1330 دلاری رقم زده است. بنابراین در میانه‌ هفته با رشد تقاضای سکه با نزدیک شدن به عید نوروز و رشد نرخ دلار (با توجه به همبستگی ۹۶/ ۰ درصدی سکه با دلار در مقابل همبستگی ۷/ ۰درصدی سکه با طلا) روند صعودی سکه در کانال یک میلیون و ۶۰۰ هزار تومانی تشدید شد.

آینده  نگر بازار

 

بازار طلای جهانی

شرایط احتیاطی در بازار طلا

دیروز ساعت 16 هر اونس طلای جهانی به قیمت 1318 دلار معامله شد. در روزهای اخیر شاهد حبس بازه‌ای طلا در سطح ۱۳۱۵ تا ۱۳۳۰ دلاری بودیم. تشدید تنش‌های داخلی واشنگتن که با استعفای کوهن، مشاور اقتصادی ترامپ آغاز و در ادامه با برکناری رکس تیلرسون، وزیر امور خارجه تشدید شد. همچنین زمزمه‌های برکناری مشاور امنیت ملی ترامپ، مک‌مستر در کنار بررسی پرونده ارتباط ترامپ با روسیه، عامل تشدید فشار بر شاخص دلار شد. با این وجود چشم‌انداز افزایش نرخ بهره آمریکا در نشست دوروزه فدرال رزرو که ۲۰ مارس آغاز می‌شود، فشار را بر طلا حفظ کرده است. آمار مناسب اشتغال و رشد نرخ تورم تولیدکننده چشم‌انداز تسریع روند افزایش نرخ بهره آمریکا (۴ بار در ۲۰۱۸) را تقویت کرده است. همچنان تردیدها نسبت به افت بازارهای سهام و اوراق با ارزش‌گذاری بالای قیمت سهام عامل تقویت ریسک‌گریزی معامله‌گران است.

آینده  نگر بازار

 

بازار اوراق مسکن

فروکش هیجان در معاملات مسکن

اوراق تسهیلات مسکن اسفند95 (تسه9512) با افت 2/ 1 درصدی به قیمت 65 هزار و 911 تومان معامله شدند. کاهش تقاضا قیمت «تسه»ها را از ابتدای اسفند در میانگین 66 هزار و 750 تومان قرار داده است. با کاهش تقاضای «تسه»ها در هفته اخیر افت 30 درصدی حجم معاملات اوراق تسهیلات رقم خورد. آمار معاملات مسکن تهران در ۲۰ روز اول اسفند نیز افت ۳۰ درصدی تعداد معاملات و کاهش ۲درصدی رشد قیمت مسکن (افزایش ۳ درصدی در اسفند نسبت به رشد ماهانه ۱/ ۵ درصدی در بهمن نسبت به دی) را نسبت به ۲۰ روز اول بهمن بر فروکش هیجانات بازار مسکن اشاره دارد. پیش‌تر نشانه‌ها از ورود تقاضای سرمایه‌گذاری در بازار مسکن عامل تشدید هیجانات مسکن بود. امری که با بازگشت نرخ سود بدون ریسک به بالاتر از ۲۰درصد تا حدی فروکش هیجانات را در بازارها را رقم زد.

آینده  نگر بازار

 

بازار نفت

تردیدها نسبت به آینده نفت

دیروز ساعت 16 هر بشکه نفت خام آمریکا به قیمت 3/ 61 دلار معامله شد. با وجود رشد 5 میلیون بشکه ذخایر نفت تجاری آمریکا، افت شاخص دلار از نفت حمایت کرد. آژانس بین‌المللی انرژی (IEA) چشم‌انداز رشد تقاضا را به ۳/ ۹۹ (از ۸/ ۹۷) میلیون بشکه در روز افزایش داد. اما رشد ذخایر نفت تجاری در ژانویه (پس از ۷ ماه افت متوالی) به دلیل شتاب رشد تولیدات غیراوپک اعلام کرد. IEA با افت ۵۰ درصدی تولیدات ونزوئلا چشم‌انداز کمبود عرضه را در نیمه سوم ۲۰۱۸ ارائه داد. اوپک، با وجود چشم‌انداز رشد تقاضا به ۶/ ۱ میلیون بشکه در روز، اما رشد تولیدات غیراوپک ۲۸۰ هزار بشکه در روز نسبت به گزارش پیشین را افزایش داد و اعلام کرد تعرفه‌های تجاری و افزایش نرخ بهره آمریکا می‌تواند با خروج سرمایه از کشورهای چین، برزیل و هند کاهش تقاضا را رقم بزند.

آینده  نگر بازار


گزارش روزانه بازار ارز و طلا را اینجا بخوانید