راه‌اندازی 11هزار سایت 4G طی یک‌سال

آمارهای ارائه ‌شده از سوی وزارت ارتباطات نیز نشان می‌دهد که در سه سال گذشته میزان ضریب نفوذ دیتای مشترکان همراه به شکل قابل توجه‌ای افزایش داشته و به بیش از ۴۰ میلیون کاربر رسیده است. اپراتور اول تلفن همراه در چند سال اخیر سرمایه‌ گذاری بالایی را برای توسعه شبکه خود بر مبنای تکنولوژی ۳G و ۴G انجام داده تا جایی که حالا و بر اساس اظهارات مدیرعاملش به کمک این سرمایه‌ گذاری‌ها و البته اتخاذ تصمیمات هوشمندانه مدیریتی این اپراتور در بهترین روزهای فعالیت خود قرار دارد. در خصوص وضعیت خدمات همراه اول و سرویس‌های جدیدی که این شرکت در تلکام ۲۰۱۷ معرفی خواهد کرد با وحید صدوقی، مدیرعامل این شرکت به گفت‌وگو نشسته‌ ایم که می‌خوانید.

همراه اول با رفتن به سمت ارائه سرویس بر پایه تکنولوژی ۳G و ۴G تحول استراتژیکی در رفتارهای خود ایجاد کرد. در حال حاضر وضعیت شبکه همراه اول مبتنی بر نسل چهارم تلفن همراه به چه شکل است؟

شروع برنامه توسعه‌ای همراه اول از سال ۹۳ بر مبنای تکنولوژی ۳G این شرایط را ایجاب می‌کرد تا برای تکنولوژی نسل چهارم نیز اقدام فوری انجام دهیم. مشاور ما در سال گذشته پیش‌بینی کرده بود که باید ۹۰۰ سایت نصب کنیم؛ اما با مطالعه میدانی، متوجه شدیم که این میزان پاسخگوی نیاز امروز کاربران بازار ما نخواهد بود. به همین خاطر در سال ۹۵ نصب ۱۱ هزار سایت ۴G را در برنامه خود قرار دادیم. سال ۹۵ نیز سال «اقتصاد مقاومتی‌-‌اقدام‌و‌عمل» نامگذاری شده بود و ما برنامه توسعه‌ای پنج سال خود را در یک سال اجرا کردیم. بعد از دو سال‌و‌نیم مذاکره با شرکت تالیا هم به توافق رسیدیم که فرکانس ۹۰۰ این اپراتور با ۵/ ۶ مگ فضا به همراه اول واگذار شود. به همین خاطر ۱۰ هزار سایت ۹۰۰ بر پایه تکنولوژی ۳G نصب کردیم. ۳G با فرکانس ۹۰۰ پوشش بهتر و کامل‌تری ایجاد می‌کند و به همین خاطر حجم توسعه ما خیلی بیشتر شد و رویکردی که در همراه اول پیش گرفتیم این بود که single RAN را اجرا کنیم. ما سه پیمانکار نوکیا، اریکسون و هواوی در شبکه داشتیم و برای توسعه باید شبکه نسل دو، سه و چهار یکپارچه شوند و برای ایجاد این یکپارچگی، نوسازی حدود ۲۴ هزار سایت نسل ۲ در دستور کار قرار گرفت.

نوسازی ۲۴ هزار سایت نسل دوم به این معنی خواهد بود که هیچ‌وقت به نسل سوم و چهارم SWAP (نوسازی) نمی‌شود؟

سایت‌هایی که قبلاً داشتیم فقط امکان ارائه خدمات بر پایه نسل دوم تلفن همراه را داشت؛ اما سایت‌های جدیدی که خریداری شده multi standard radio است؛ یعنی می‌تواند هم‌زمان روی نسل دو، سه و چهار سرویس دهد. این شرایط ما را برای رفتن به سمت تکنولوژی جدید آماده می‌کند؛ چراکه در نهایت باید نسل دوم یا سوم خاموش شود.

افزایش میزان استفاده از دیتا در شبکه همراه اول با توجه به اینکه اپراتوری بر مبنای تماسی صوتی هستید چه تاثیری روی درآمدتان از سرویس VOICE گذاشته است؟

جالب است بدانید که میزان استفاده تماس صوتی ‌(VOICE) ما در کنار رشد استفاده از دیتا، افزایش قابل توجهی داشته است. در ابتدای مهرماه سال جاری میزان ترافیک ما ۴/ ۱۷ میلیون ارلانگ بود، یعنی یک میلیارد و ۴۴ میلیون دقیقه مکالمه که حتی اجرای طرح‌های نامحدود هم به ما در رسیدن به این میزان مکالمه کمک نکرد. این میزان مکالمه رکورد ۲۳‌ساله همراه اول را شکست. به‌‌رغم رفتار تمامی مشترکان اپراتورهای همراه که میزان استفاده از تماس صوتی در شبکه‌شان کاهش داشته اما در دو ماه گذشته میزان ترافیک در سرویس VOICE همراه اول دو میلیون ارلانگ رشد داشته است.

پس معتقد هستید که میزان رشد استفاده از دیتا تاثیری روی تماس صوتی در شبکه شما نداشته است؟

کاملاً همین‌طور است و همین شرایط باعث شده تا سرویس‌های مبتنی بر بستر ۴G را در نمایشگاه تلکام امسال رونمایی کنیم. از جمله این سرویس‌ها VoLTE است که به‌صورت رسمی در این نمایشگاه ارائه خواهد شد. از سوی دیگر با هماهنگی که با هواوی و سامسونگ داشتیم، آنها در به‌روزرسانی‌ای که انجام داده‌اند بسته نرم‌افزاری MCI را نصب‌کرده‌اند تا در نهایت گوشی‌های جدید هواوی و سامسونگ بتوانند سرویس VoLTE همراه اول را پشتیبانی کنند.

سرویس تماس صوتی روی WI-FI در چه وضعیتی قرار دارد؟

تمام تست‌های لازم روی سرویس WI-FI CALLING انجام‌ شده و این سرویس نیز در نمایشگاه امسال معرفی خواهد شد. این سرویس تحول اساسی روی پوشش INDOOR ایجاد خواهد کرد؛ یعنی هرجا که پوشش WI-FI باشد، مشترکان می‌توانند به کمک این پوشش تماس صوتی خود را برقرار کنند.

بسیاری از فعالان در بخش اینترنت ثابت معتقد هستند که تعرفه سرویس‌های دیتا اپراتورهای همراه بسیار پایین‌تر از آنچه باید باشد در نظر گرفته شده و این تعرفه‌گذاری اشتباه در نهایت رشد اینترنت ثابت در ایران را با مشکل مواجه کرده است. آیا این تحلیل را قبول دارید؟

در بحث قیمت دیتا و تماس صوتی تلفن همراه سقف تعیین شده است نه کف و بر اساس این سقف اپراتورها با یکدیگر رقابت می‌کنند. تنظیم رقابت و تعرفه بر عهده رگولاتوری است و ما در این زمینه هیچ دخالتی نداریم. رگولاتور است که باید شرایط حمایت و فعالیت از سرمایه‌گذاری که وارد این حوزه شده است را فراهم کند.

 به نظر شما تعیین سقف قیمت در بازار رقابتی کار منطقی است و این شرایط بیشتر به‌جای نوآوری در ارائه سرویس، شما را با محدودیت مواجه نمی‌کند؟

معمولاً قیمت‌ها خیلی پایین‌تر از سقف است. به اعتقاد من در نظر گرفتن کف قیمت، ما را برای ارائه سرویس‌های نوین با محدودیت مواجه می‌کند. الان دغدغه بیشتر روی این ادعاست که چنین تعرفه‌گذاری اپراتورهای اینترنت ثابت را با مشکل مواجه کرده که من نمی‌دانم این ادعا تا چه حد درست است. این سازمان تنظیم مقررات است که متناسب با این ادعا باید شرایط رقابتی در بازار را بررسی کند.

درآمد حاصل از ارتباطات کشور تا پایان سال ۹۵، ۲۴ هزار میلیارد تومان اعلام شده است. بر اساس برنامه‌های توسعه‌ای که وزارت ارتباطات در نظر گرفته، پیش‌بینی شده که این میزان درآمد در سه سال آینده به رقم ۷۰ هزار میلیارد تومان برسد. همراه اول به‌عنوان اپراتور غالب در این بازار چه برنامه‌ای برای محقق کردن این هدف در نظر دارد؟

بر اساس برنامه پنج‌ساله توسعه‌ای همراه اول (۹۰ تا ۹۵) کار نوسازی شبکه خود را انجام دادیم و با اجرای فاز +۷ و زیربار رفتن فرکانس ۲۶۰۰ در سایت‌های جدید، ظرفیت‌سازی خوبی در شبکه همراه اول ایجاد می‌شود که اگر فضای فرکانسی متناسبی به این ظرفیت‌سازی اختصاص داده شود، می‌توانیم به مشترکان خود بر اساس نیازشان سرویس‌دهی کنیم. به اعتقاد ما فروش دیتا، خام‌فروشی است یعنی اگر یک اپراتور بخواهد بالانس مثبتی در سود سرمایه‌گذاری خود داشته باشد باید به ارائه سرویس ورود کند. بحث دیگری که از ابتدای سال ۹۶ همراه اول به‌صورت جدی به آن ورود پیدا کرده digital transformation است. در این خصوص ساختار مورد نیاز اجرا شده است و به شرکت سرمایه‌گذار «نوردنا» به‌عنوان یک CVC اعلام ماموریت کرده‌ایم. برای حضور بیشتر در دانشگاه‌ها و حمایت از ایده‌های دانشجویان و تبدیل آنها به محصول هم سه هاب با همکاری دانشگاه بهشتی، شریف و شیراز ایجاد کردیم و چهارمین هاب نیز به زودی با همکاری دانشگاه صنعتی اصفهان راه‌اندازی می‌شود. گام بعدی حضور به‌عنوان سرمایه‌گذار در شرکت‌های نوپاست تا امکان رشد آنها فراهم و محصولی وارد بازار شود که نیاز مشترکان ما را نیز برطرف کند. برای مدیریت سرویس‌های ارزش‌افزوده در همکاری با صداوسیما نیز شرکتی راه‌اندازی کردیم.

فاز اول اجرای طرح رجیسترینگ در اواخر مهرماه اجرا خواهد شد. تا چه میزان شبکه همراه اول از نظر فنی آماده اجرای این طرح است؟

به تمام بخش‌ها و معاونان مربوطه اعلام کرده‌ام که همکاری لازم برای اجرای این طرح را داشته باشند. ما نیز با حساسیت خاص دنبال اجرای ریجسترینگ در کشور هستیم. اگر مانند دوره اول این طرح با مشکلی برخورد نکند، امیدواریم شاهد کاهش کالای قاچاق و افزایش خدمات پشتیبانی به مشترکان باشیم. اجرای این طرح هم به نفع کشور است هم به نفع کاربران؛ به همین خاطر با تمامی توان سعی و همکاری خود برای اجرای درست این طرح را خواهیم داشت.