صنعت تهویه کشور در تنگنای واردات

تحت چنین شرایطی در فقدان رویکرد توسعه محصولات داخلی و وجود مشکلات عدیده برای کارآفرینان، از نوسانات نرخ ارز گرفته تا اخذ انواع مجوزها و سودجویی صرف برخی تامین کنندگان داخلی و واردکننده قطعات ومواد اولیه برای حضور در پروژه‌های ملی، باید اندک کارآفرینان واقعی حاضر در این صنعت را ستود و دست حمایت به سوی آنان دراز کرد. چنان‌که بسیاری از تولیدکنندگان داخلی در فشار ناشی از این‌گونه مسائل صحنه تولید را برای همیشه رها کرده‌اند. از دیگر عوارض جانبی این نگرش، نبود درآمدهای صادراتی در این حوزه از صنعت است. خروج محصولات وطنی از کشور تنها در قالب ارسال دستگاه برای پیمانکاران ایرانی شاغل در سایر کشورها صورت گرفته که نمی‌توان به آن برچسب صادرات زد. صادرات محصولات به کشورهای دیگر علاوه بر حمایت وزارتخانه‌هایی همچون وزارت صنعت، نیازمند بسیج و پشتیبانی همه جانبه نمایندگان وزارت امورخارجه در کشورهای مقصد فارغ ازشعارهای رایج است که تاکنون نشانه‌ای از آن رویت نشده است.

شرکت نیما تهویه آرا از جمله شرکت‌های داخلی شاخص در صنعت تهویه کشور است که از سال ۸۸ با تکیه بر تجربه دیرپای کارکنان و مدیران، فعالیت خود را با هدف رقابت با بهترین مارک‌های خارجی و مهم‌تر از آن ارائه محصولات با کیفیت و حضوری فراتر از مرزهای کشور آغاز کرده است. محصولات این شرکت رقیبی قدرتمند برای تولیدکنندگان خارجی معتبر و صاحب سبک، در این صنعت بوده و بدون اغراق بسیار فراتر از محصولات درجه دو چینی و ترکیه‌ای یا سایر محصولات مشابه است. اگرچه به واسطه نبود آمار حقیقی از گردش مالی بازار ایران نمی‌توان به‌صورت دقیق سهم این شرکت از بازار داخلی را برآورد کرد، اما حضور موفق در بزرگترین پروژه‌های عمرانی کشور و همکاری مکرر با معتبرترین کارخانه‌های دارویی و بیمارستانی موید این مطلب است که فعالیت این شرکت به‌‌رغم مشکلات فراوان، مورد توجه ویژه بازار داخلی کشور بوده است.

ایجاد کانال‌های تعاملی مناسب با مشتریان به منظور تامین نیازهای پروژه، در کنار اراده قوی شرکت برای تحقیق و توسعه و تزریق مناسب دانش فنی در تولید محصولات، یکی از مزایای رقابتی ما بوده و هست. طراحی و انتخاب دستگاه‌ها در پروژه‌ها با رویکردی مشتری محور در قالب جلسات حضوری در محل پروژه، با ارائه نرم‌افزار سازگار با شرایط موجود به مشتری و انتخاب بهینه‌ترین سیستم تهویه صورت می‌گیرد. این شرکت ضمن ارائه محصولات با کیفیت و القاء حس وفاداری به مشتریان، رسالت ملی خود در جهت توسعه دانش عمومی صنعت تهویه را نیز در قالب تولید نرم‌افزار جامع هواساز که به همت تیمی متشکل از کارشناسان فن‌آوری اطلاعات و دفتر فنی شرکت نیما تهویه آرا به انجام داده است.

این امر بستری فراهم می‌آورد تا متقاضیان و جامعه مهندسان کشور بتوانند با استفاده از یک نرم‌افزار جامع به طراحی دستگاه هواساز خود اقدام کرده و از بروز خطاهای عمدی و سهوی و مهم‌تر از آن اتلاف سرمایه‌های ارزشمند بخش خصوصی و دولتی جلوگیری کنند. در گام بعدی و در آینده‌ای نزدیک نسخه بعدی این نرم‌افزار که شامل سیستم‌های بازیافت انرژی است در اختیار عموم قرار خواهد گرفت. نمود دیگری از هدف شرکت در بالا بردن شناخت جامعه مهندسی تاسیسات، ارائه هواسازی با المان‌های بازیافت انرژی در شانزدهمین نمایشگاه صنعت تاسیسات در غرفه این شرکت است. در راستای خدمت‌رسانی بیشتر و استفاده شاغلان در پروژه‌های عمرانی برنامه محاسبه ابعاد هواساز قابل نصب بر روی گوشی‌های با سیستم‌عامل اندروید و آی آو اس نیز تولید و روانه بازار شده است.

شرکت تهویه نیما آرا با تکیه بر دو اصل، یعنی لزوم توجه به نیاز مشتریان و ارائه محصولاتی با بالاترین سطح کیفی ممکن، در کنار خدمات پس از فروش به صورت واقعی و فارغ از هر گونه شعار زدگی رایج و همچنین حرکت منطبق بر دانش روز دنیا با به کارگیری تیم مهندسی مجرب و پرسابقه، در بازار پر چالش صنعت تهویه کشور به فعالیت خود ادامه می‌دهد. ضمن پایبندی به این اصول امید بر آن است تا با ارائه محصولاتی این چنینی قدمی در رسوخ فرهنگ مصرف محصولات داخلی با همکاری سایر فعالان این حوزه برداریم.

در حال حاضر و در فضای رکود حاکم بر سیستم اقتصادی کشور و در شرایطی که کنش‌ها در این صنعت بیشتر حول فعالیت‌های سوداگرانه در قالب واردات انواع محصولات خارجی صورت می‌گیرد، این شرکت یک نمونه بارز در صحنه اقتصاد مقاومتی کشور است. برنامه آتی این شرکت کمک به بهبود سطح دانش فنی جامعه مهندسی کشور و تکمیل نرم‌افزارهای انتخاب دستگاه‌های تولیدی نظیر هواساز و چیلر خواهد بود. همچنین با توجه به این‌که سیستم‌های تهویه یکی از شریان‌های اصلی در کنترل میزان مصرف انرژی صنایع مختلف در سیستم اقتصادی کشور هستند.

شرکت نیما تهویه آرا تمرکز خود را معطوف به توسعه بهره وری از سیستم‌های بازیافت کرده است. خروجی نهایی این رویکرد ارتقاء بهره‌وری در مصرف انرژی کشور و کاهش هزینه‌های ناشی از آن خواهد بود. در گام بعدی این شرکت در نظر دارد صادرات محصولات صنایع تاسیسات را به معنای واقعی در جغرافیای این بخش از صنعت کشور نهادینه کند. اصالت دانش به کار گرفته شده در این شرکت از طریق انطباق آن با استانداردهای جهانی تایید خواهد شد و این مسیری است که در نهایت به حضور پر قدرت شرکت در نمایشگاه‌های سایر کشور و توسعه صادرات منتهی می‌شود.

چشم امید این صنعت، نخست به همت و تلاش کارکنان و همکاران شایسته خود بوده و بعد از آن به تغییر نگرش و بازنگری در رویکردهای حاضر در این صنعت توسط مسوولان و تصمیم‌سازان کشور است. در دولت یازدهم اقدامات موثری در راستای هدایت تعرفه‌های گمرکی به سمت رقابتی شدن محصولات داخلی و خارجی صورت گرفت اما این امر نیازمند همکاری تمامی ارکان نظام و بخش‌های مختلف است. حمایت از صنایع داخلی تنها در قالب اقدامات کوتاه‌مدت میسر نیست این حمایت باید به فرهنگ عام بین فعالان این حوزه تبدیل شود و این صنعت از نقش واسطه‌ای برای واردات برندهای خارجی به کشور به سمت افزایش ظرفیت تولید داخلی و مصرف محصولات وطنی گذار کند.

نیما تهویه آرا