هیچ‌کس از موسیقی کودک حمایت نمی‌کند

گویا سال‌ها از تولید آلبوم «تپلی» می‌گذرد و امسال آن را منتشر کردید.

بله سال ۸۴-۸۳ بود که ساخت و تولید این آلبوم کلید زده شد و زنده یاد نیما وارسته تنظیم یکی از کارهای من را انجام داد و همین‌طور ویولون یکی از این قطعات را نواخت. نیما وارسته با همان سبک مدرن وهمیشگی خود که بسیار شیرین و دلنواز بود کاری بسیار زیبا به من داد. نیما و موسیقی‌هایش همیشه در قلب من است و روحش در آهنگ من جاری است من هروقت کار «خورشید خانوم» با تنظیم نیما وارسته عزیر وملودی بنیامین بهادری را گوش می‌دهم کلی خاطره برایم زنده می‌شود و نیما را به یاد می‌آورم.

چرا انتشار این آلبوم تا این اندازه با تاخیر مواجه شد؟

من پیشترها برای اخذ مجوز اقدام کردم ولی متاسفانه موفق نشدم. از آنجا که به کار بدون مجوز اعتقادی نداشتم، هیچ‌گونه اقدامی انجام ندادم تا اینکه با همکاری وزارت ارشاد اسلامی برای این اثر که با هدف ارتقای سطح فرهنگی کودکان است، مجوز رسمی صادر شد.

چطور شد که ساخت و انتشار یک آلبوم کودک را به عهده گرفتید؟

به‌دلیل علایق شخصی تصمیم به ساخت این آلبوم گرفتم. آلبوم تپلی سال ۸۴ تهیه شد، آهنگسازان این اثر محمد نصرتی، نیما وارسته، بنیامین بهادری، آرسین و خودم هستیم. بیشتر اشعار آن از سروده‌های من است و اکنون در سال ۹۶ منتشر شد.

کار موسیقی کودک آن هم به شکل آلبوم قطعا متفاوت از دیگر فعالیت‌هایی است که تاکنون انجام داده‌اید. این تفاوت‌ها چیست؟

به جهت رشته تحصیلی‌ام که علوم تربیتی کودک است و نیز علاقه‌ای که به کودکان دارم ذره‌ذره کار با کودکان و مرتبط با آنها را متفاوت می‌بینم. نه‌تنها کار موسیقی بلکه کلا کار کردن با کودکان در هر مقوله‌ای متفاوت و صدالبته لذت‌بخش و سخت‌تر است.

آیا برای انتشار این اثر حمایت هم شدید؟

متاسفانه هیچ‌گونه حمایتی از کار کودک و نوجوان نمی‌شود و این آلبوم انتفاع مالی برای من نداشته است. من برای کودکان این اثر را منتشر کردم.

موسیقی کودک چه جایگاهی در موسیقی ایران دارد؟

در خارج از ایران وجوامع دیگر نگاه خاص وویژه‌ای به موسیقی کودک می‌شود، اما متاسفانه در ایران به این مقوله اهمیتی داده نمی‌شود در صورتی که کودکان و نوجوانان مملکت آینده‌سازان مرزو بوم هر کشوری هستند.

چرا به این موسیقی زیاد پرداخته نمی‌شود؟

هیچ حمایتی نمی‌شود و کسی هم به فکر انجام دادن کاری برای کودکان نیست. متاسفانه هیچ‌کس از موسیقی‌ کودک حمایت نمی‌کند.

عمده ویژگی موسیقی کودک چیست؟

سادگی، بی‌غل و غشی و برقراری ارتباط ساده!

آیا آنچه شما منتشر کرده‌اید با معیارهای روز دنیا برای ساخت موسیقی کودکان سنخیت دارد؟

بله چون اشعارکاملا آموزنده و مناسب برای سن کودکان است و موسیقی این اثر هم با معرفی و صدای انواع سازها بچه‌ها را آشنا می‌کند. موسیقی کودک می‌تواند باعث پویایی ذهن کودکان شود زیرا باعث افزایش تمرکز و حافظه آنها می‌شود. در سال‌های اخیر تحقیقات زیادی روی کودکان و دانش‌آموزان انجام گرفته در ارتباط با موسیقی که ذهن کودکان را خلاق کرده وحتی نمرات درسی آنها به شکلی تغییر کرده و بهتر می‌شود. یکی از راه‌های تقویت حافطه از حفظ کردن شعر است که برای کودکان به روش ملودیک بسیار آسان خواهد بود.

یک آلبوم کودک چقدر هزینه می‌برد؟

الان واقعا با این هزینه‌های سرسام‌آور که یک آلبوم پاپ چهل تا پنجاه میلیون تومان هزینه دارد؛ آلبوم کودک در خوشبینانه‌ترین حالت ممکن، بیست و پنج میلیون تومان هزینه دارد.

از مشکلاتی که بر سر راهتان در این زمینه بود بگویید.

واقعیت این است که مشکلات من از تولید تا نشر آلبوم بسیار زیاد بود و بعد از نشر هم مشکلات خاص خودش را داشت. من تمام هزینه‌ها را شخصا متحمل شدم. فعلا نیز کار مجوز گرفته و آماده شده، اما هنوز پخش فیزیکی نشده است.

تپلی