از زبان میهمانان

از منظر المانیتور

المانیتور یکی از این روزنامه‌ها است که چند بار به بررسی وضعیت سفر در ایران پرداخته است. در گزارشی که پیش از این، این نشریه در مورد سفر به ایران تهیه کرده بود به مواردی از مشکلات سفر به ایران اشاره شده است. یکی از اصلی‌ترین مشکلاتی که گردشگران ورودی به ایران با آن مواجه هستند، ناتوانی بانک‌های داخلی برای فراهم کردن خدمات مورد نیاز مشتریان خارجی است. برای بازدیدکنندگان خارجی مشکلاتی وجود دارد که بتوانند در ایران به حساب‌های اصلی خود دسترسی داشته باشند. در این زمینه و به‌خصوص پس از تحریم‌ها، عملیات بانکداری بین‌المللی در کشور محدود شده بود. در نتیجه، بازدیدکنندگان جایگزینی دیگر به‌جز همراه داشتن پول نقد ندارند.  از جمله دیگر مواردی که به‌عنوان یک معضل در گزارش المانیتور مطرح شده، بحث حمل‌و‌نقل عمومی در ایران است.

به گفته المانیتور، ایران با داشتن یک شبکه حمل‌و‌نقل استاندارد می‌تواند جریان رو به فزونی توریست‌های ورودی را بیشتر از این هم توسعه دهد. ایجاد  چنین شبکه‌ای نیاز به زمان و تلاش بسیار بیشتری دارد. کمبودهای هتل‌ها، کیفیت مراکز اقامتی، فقدان رانندگان تعلیم ‌دیده و راهنمایان تور آموزش دیده و نیز کمبود مناطق استراحتی در جاده‌ها نیز می‌توانند از جمله عواملی باشد که رشد رو به فزونی بخش گردشگری در ایران را محدود کند.  افزون بر این موارد، سرمایه‌گذاری در گردشگری در ایران نسبتا کم بوده و بانک‌های داخلی موجود وجوه اندکی را به پروژه‌های توریستی تخصیص داده‌اند. علاوه‌بر آنچه گفته شد المانیتور معتقد است که موارد فرهنگی و سیاسی دیگری نیز وجود دارند که از جمله عوامل بازدارنده برای سفر به ایران محسوب می‌شوند و باید گام‌هایی برای حل  آنها برداشته شود.

از نگاه دیلی‌تلگراف

علاوه‌بر المانیتور، روزنامه معتبر دیلی‌تلگراف نیز که گزارش‌های زیادی در مورد زیبایی‌های ایران و سفر به آن منتشر کرده است، به برخی معضلات ایران و گردشگری در آن نیز اشاره کرده است. از نظر دیلی‌تلگراف مهم‌ترین مشکلی که گردشگری ایران را تهدید می‌کند، زیرساخت‌های نه چندان توسعه‌یافته هستند و همین امر، نیاز به ساخت هتل‌های جدیدی را در کشور ایجاد کرده است.

از دیدگاه گاردین

روزنامه گاردین نیز یکی از روزنامه‌هایی است که در برخی موارد گزارش‌هایی پیرامون سفر به ایران را منتشر کرده است.. مبحث هتل‌ها و افتتاح هتل‌های جدید در ایران در این روزنامه منعکس شده است. علاوه‌بر این، روزنامه گاردین در گزارش‌های مختلف خود به بررسی مسائل دیگر گردشگری در ایران نیز پرداخته است. به نظر این روزنامه اعتبار ایران که با انتشار تصاویر تلویزیونی و تبلیغات نادرست برخی کشورهای غربی با تخریب‌هایی مواجه بوده است، یکی از عوامل اثرگذار بر روند ورود گردشگران غربی به کشور هستند و باید برای موفقیت در جذب گردشگران ثروتمندتر غربی دست به بهبود وجهه ایران در سطح جهان زد. برخی محدودیت‌های خاص در کشور در زمینه‌های اجتماعی و کدهای پوششی خاص در کنار برخی موارد فرهنگی نیز از موارد دیگری بوده که مورد اشاره قرار گرفته است.

از منظر ایندیپندنت

روزنامه ایندیپندنت نیز از دیگر روزنامه‌هایی است که در برخی مقالات خود به مرور وضعیت گردشگری در ایران پرداخته است. به عقیده این روزنامه اختلال در ارتباطات بانکی ایران برای گردشگران خارجی ورودی، یکی از مسائل مهم است که بر روند سفر به ایران اثرگذار بوده. فقدان قابلیت استفاده از کارت اعتباری و مجبور بودن گردشگران برای همراه داشتن پول نقد از جمله مواردی است که در نتیجه این مساله به‌وجود می‌آید. همچنین رزرو هتل‌ها در ایران برای برخی از گردشگران غربی با دشواری‌هایی همراه است و راهی مطمئن برای آن وجود ندارد. کمبود هتل‌های خوب و باکیفیت نیز یکی دیگر از مسائلی است که ایندیپندنت به آن اشاره کرده است.

آخر هفته