تاکتیک‌هایی که کارفرمایان هرگز  نباید استفاده کنند

۱. اضافه کردن نام افراد به لیست ایمیل بدون اجازه آنها

در بسیاری از کشورها در سراسر جهان، اضافه کردن پست الکترونیکی افراد به لیست ایمیل و ارسال مطالب، بدون اجازه آنها غیر قانونی محسوب می‌شود. این روزها، برای فردی که از طریق ایمیل یا شبکه‌های اجتماعی مانند لینکدین با او آشنا شده و ارتباط برقرار کرده‌اید، عادی است که ایمیل شما را در اختیار داشته باشد و بتواند آدرس پست‌الکترونیکی را به لیست اطلاعات خود اضافه و مطالبی برای شما ارسال کند. همه افراد برای انجام این کار منطق خاص خود را دارند یعنی تا زمان برقراری ارتباط و تعامل با افراد، داشتن ایمیل اشاره به رضایت ضمنی آنها دارد. اگر تا به حال بدون گرفتن اجازه از افراد دست به چنین کاری زده‌اید، دیگر این کار را انجام ندهید زیرا اکثر مردم این کار را نمی‌پسندند. زمانی که افراد از شخصی ایمیل دریافت می‌کنند که در لیست اسامی آنها وجود ندارد، به‌شدت عصبانی و آزرده‌خاطر می‌شوند. چنین کاری شک‌برانگیز و نشانگر آغاز نامناسب ارتباطات است. هرگز فرصت دوباره‌ای در اختیار ندارید تا بتوانید تاثیر اولیه مثبتی از خود بر جای بگذارید، پس اجازه دهید تا افراد، نام شما را به لیست ایمیل اضافه کنند. برای مثال می‌توانید اطلاعاتی مانند آدرس وب‌سایت را در اختیارشان قرار دهید اما آنها باید خود تصمیم‌گیری کنند و هرگز به جای افراد این کار را انجام ندهید.

۲. اضافه کردن نام افراد به گروه‌های شبکه‌های اجتماعی بدون اجازه آنها

اضافه کردن نام افراد به گروه‌هایی در فیس‌بوک یا تلگرام دقیقا مانند ارسال بدون اجازه ایمیل است اما این مورد بیشتر اتفاق می‌افتد چون به‌نظر کار بی‌ضرری است که در واقع این‌طور نیست. هر روزه نام کارفرمایان به گروه‌های زیادی در فیس‌بوک یا گروه‌های تلگرام اضافه می‌شود که خود علاقه‌ای به عضویت در هیچ‌کدام از این گروه‌ها ندارند و این کار برایشان آزاردهنده است. اکثر کارفرمایان در تلاش هستند تا دریافت اطلاعیه‌ها و مواردی که به نوعی در فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی درگیر آنها هستند را محدود سازند و مایلند تا آزادی و خلوت خود را در برنامه‌ها و کارهایی که انجام می‌دهند، حفظ کنند. در واقع اگر فکر می‌کنید، بودن برخی از کارفرمایان در لیست فیس‌بوک به‌رغم میل خود آنها برای شما و دیگران مفید و لازم است، می‌توانید خیلی مودبانه از آنها دعوت کنید تا به عضویت گروه مربوطه درآیند.

۳. تلاش برای فروش به محض برقراری ارتباط با مشتریان

 با اینکه به‌نظر بدیهی است کارفرمایان نباید بلافاصله پس از ارتباط با مشتریان، اقدام به فروش کنند اما در واقع به این نکته کمتر توجه می‌شود و این اتفاق اغلب رخ می‌دهد. مشتریان حاضر هستند از افرادی که نسبت به آنها شناخت، علاقه و اعتماد دارند، خرید کنند. تنها روشی که می‌توان برای تشویق مشتریان به خرید به‌کار برد زمانی است که بتوان اعتماد آنها را جلب کرد. زمانی که تلاش می‌کنید تا فورا محصولات خود را به فروش برسانید، احتمال ناامیدی هم وجود دارد. مشتریان به ندرت با کارفرمایان ناامید وارد کسب‌وکار می‌شوند. به مشتریان اجازه دهید تا با شناخت نسبی نسبت به شما و محصولات ارائه شده و همچنین در نظر گرفتن ارزش‌ها و بر اساس برداشت و نیاز‌های خود تصمیم‌گیری و اقدام به خرید کنند.

۴. دروغ یا اغراق درباره نتایج کارها

خبره بودن در زمینه رسانه‌های اجتماعی کار آسانی است و ما هر روز با این کارشناسان برخورد می‌کنیم. ادعاهایی که در زمینه بازاریابی ارائه می‌شود، حیرت‌انگیز است. نتایج اعلام شده اغلب اغراق‌آمیز هستند یا اینکه اطلاعات نادرستی از نتایج کار در اختیار دیگران قرار می‌گیرد تا موفقیت کاذب فرد یا سازمانی را باور کنید زیرا امیدوارند تا به مشتریان دائمی‌شان تبدیل شوید. در بازاریابی سعی کنید به دروغ متوسل نشوید، اغراق نکنید و فقط بر روی منافعی تمرکز کنید که افراد می‌توانند به هنگام ارتباط با شما به‌دست آورند. اگر نمی‌توانید کارها را بدون گفتن حقیقت، پیش ببرید و عملی کنید، حتما باید به اقدامات صحیح دیگری بیندیشید. مطمئن باشید در غیر این‌صورت، حقیقت روزی آشکار می‌شود و موقعیت کسب‌وکارتان به خطر خواهد افتاد. حتما می‌توانید بدون استفاده از چنین تاکتیک‌هایی، به کسب‌وکار خود رونق و اعتبار دهید. امکان دارد، استفاده از این تاکتیک‌ها برای مدت کوتاهی موفقیت‌آمیز باشد اما در طولانی‌مدت، موقعیت کسب‌وکار را خدشه‌دار و نابود خواهد کرد. در پی یافتن راهکارهای به مراتب بهتری به‌منظور پیشرفت و بهبود بازاریابی کسب‌وکار باشید که باعث ایجاد اعتماد و وفاداری مشتریان نسبت به کسب‌وکار می‌شود.