جدال ژاپنی-کره‌ای

هاچ‌بک‌ها با همه ضعف‌های‌شان در مقایسه با خودروهای محبوب روز مثل کراس‌اوورها، همچنان تنها گزینه پیش روی خریدارانی هستند که برای مقابله با ترافیک ویرانگر شهرهای بزرگ راهی جز استفاده از یک خودروی کوچک و کم‌مصرف نمی‌بینند. مینی‌هاچ‌بک‌ها در گستره خودروهای کلاس هاچ‌بک از بهترین انتخاب‌ها هستند و به شکلی روز افزون بر میزان محبوبیت‌شان در کلان‌شهرها افزوده می‌شود. سادگی رانندگی، سهولت پارک، مصرف اندک سوخت، استفاده از موتورهای کم‌حجم توربو و نیز قیمت پایین باعث شده بسیاری از سازندگان خودروهای اقتصادی، در این رنج محصولی متناسب با نیاز خریداران را ارائه کنند. به جز خودروهای لوکسی مثل اسمارت فور۲ و دی‌اس۳ که در این کلاس در ایران هم حضور دارند و با قیمتی نجومی به فروش می‌رسند، سه خودروی میتسوبیشی میراژ، کیا پیکانتو و هیوندای آی۱۰ از جمله محصولاتی هستند که در رنج قیمتی زیر ۱۰۰ میلیون تومان پیش روی خریداران بوده و اتفاقا بازار خوبی هم دارند. مقایسه این خودروها اما نشان می‌دهد کره‌ای‌ها توانسته‌اند پا به پای خودروسازان اروپایی حرکت کنند و حتی محصولات به مراتب بهتری در این کلاس بسازند اما هنوز هم نمی‌توانند همانند خودروهایی ژاپنی ترکیبی دقیق از کارآیی، دوام و گنجایش باشند.

طراحی سه خودرو با ذهنیتی کاملا متفاوت صورت گرفته به‌طوری‌که هرچه میتسوبیشی سعی کرده محصولی باوقار، ساده و زیبا طراحی کند، هیوندای در پی ظاهری اسپورت، متفاوت و جذاب بوده و کیا تلاش کرده فرمی غیرعادی برای پیکانتو به کار برد. البته در عین زیبایی متفاوتی که هر یک از سه مدل ارائه می‌کنند، دو مدل نمره بالایی در زمینه طراحی کسب می‌کنند. میراژ به لطف جلوپنجره کرومی، تیغه کرومی پایین سپر و نیز رینگ‌های استیل۸ پره خودرویی همه‌پسند به‌نظر می‌رسد در حالی که کیا با فرم چراغ‌های برآمده، جلوپنجره کوچک، خطوط تیز بدنه و نیز فرم خاص بخش عقب بیشتر باب میل زنان است. نمره پایین هیوندای آی۱۰ اما به معنی بد یا نامناسب بودن این خودرو برای خریداران نیست، بلکه مساله طراحی صرفا به عدم تناسب خطوط و کلیات اتاق با کارکرد هر مدل مربوط می‌شود.

موتور به کار رفته در هر یک از این سه خودرو از انواع جدید و کم‌حجم است که ضمن تولید قدرتی مناسب و صدایی کم، مصرف مناسبی داشته و در شهر کارآیی بالایی را از خود بروز می‌دهند؛ به‌طوری‌که عموما کمتر از ۶ لیتر مصرف داشته و در مقایسه با محصولات کراس‌اوور یا سدان، استهلاک کمی را نیز بنا بر تجربه خریداران قبلی به مالک خودرو تحمیل می‌کنند. موتور می‌وک (mivec) میراژ با قدرتی معادل ۷۹ اسب بخار، وزن۹۱۵ کیلویی میراژ را به خوبی جابه‌جا می‌کند و مصرف سوختی معادل ۵/ ۴ لیتر داشته که واقعا بهینه است. هندلینگ این خودرو گرچه ضعیف نیست اما در کل آی۱۰ را باید خودرویی چابک‌تر دانست. در واقع هرچه موتور میراژ کم‌مصرف است و کارکردی نرم دارد، آی۱۰ پرشتاب‌تر و جسورتر است؛ به‌طوری‌که موتور ۱۲۵۰ سی‌سی آن ضمن تولید ۸۶ اسب بخار قدرت، این اتومبیل ۹۳۳ کیلویی را در زمانی ۱۱ ثانیه‌ای به سرعت ۱۰۰ کیلومتر در ساعت می‌رسد و شتابی بهتر از میراژ دارد.

گیربکس به کار رفته در میراژ یک نمونه اتوماتیک و سی‌وی‌تی‌ است که رانندگی شهری را به شدت ساده می‌کند و در آن سو، هیوندای برای اسپورت‌تر جلوه دادن آی۱۰، از یک جعبه‌دنده ۴سرعته تیپ‌ترونیک سود برده است. کیا پیکانتو اما شرایط متفاوتی دارد. موتور ۱۲۵۰ سی‌سی این خودرو گرچه با مدل آی۱۰ هیوندای یکی است و تنها ۸۵ اسب بخار تولید می‌کند اما پیکانتو به لطف یک بدنه سبک‌تر که تنها ۸۷۵ کیلوگرم وزن دارد، در زمان کمتر از ۶/ ۱۰ ثانیه به سرعت صد کیلومتر در ساعت رسیده و شتاب و هندلینگ بهتری را عاید راننده می‌کند. البته پیکانتو مصرف سوخت بالاتری دارد و در هر ۱۰۰ کیلومتر چیزی نزدیک به ۵/ ۵ لیتر سوخت مصرف می‌کنند که بیش از دو خودروی دیگر این گزارش است.

آخر هفته

در زمینه سواری این سه خودرو عملکرد متفاوتی دارند؛ به‌طوری‌که هرچه میراژ کم سروصدا، نرم و روان اما کند است، هیوندای خنثی به‌نظر می‌رسد و پیکانتو هم به‌رغم خصوصیات اسپورتی، بیشترین سروصدای موتور و جاده را به کابین خود منتقل می‌کند. به‌عنوان یک ویژگی ذاتی، هر ۳ خودرو به کمک ابعاد کوچک و فرمان برقی هنگام رانندگی در شهر بسیار خوب کار کرده و شما را اغلب در هنگام ترافیک سربلند می‌کنند. در مقایسه با هیوندای آی۱۰، این کیا پیکانتو است که به دلیل بدنه کوچک‌تر هنگام پارک وضعیت بهتری دارد اما در مجموع این میراژ محصول میتسوبیشی است که به لطف نمایشگر لمسی ۷اینچی کابین و دوربین دید عقب هنگام پارک عملکردی بهتر از ۲ خودروی دیگر دارد. نبود دوربین دید عقب در مجموعه امکانات ۲ مینی‌هاچ‌بک کره‌ای یک ضعف اساسی به حساب می‌آید.

خوشبختانه هر ۳ خودرو از دی‌لایت، کامپیوتر سفری، سیستم تهویه مطبوع، فرمان برقی، رینگ و لاستیک ۱۵ اینچی و کنترل سیستم صوتی از روی فرمان سود می‌برند در حالی که میراژ و پیکانتو برخلاف آی۱۰، از ۶کیسه هوای ایمنی، کی‌لس استارتر و گرمکن صندلی‌های جلو سود می‌برند. گرچه هر سه خودرو در نمونه‌های جهانی شش ایربگه نمره ۴ ستاره را از موسسه ایمنی انکپ اروپا به دست آورده‌اند اما هیوندای آی۱۰ مونتاژ ایران تنها ۲ ایربگ داشته و خیلی از آپشن‌های ایمنی و حفاظتی استاندارد را با خود به همراه ندارد از این رو قطعا نمره کمتری در این بخش به دست می‌آورد. در نهایت باید میراژ ژاپنی را خودروی برتر این مقایسه اعلام کرد؛ چراکه خودروی جادارتری است و با طول ۷۱/ ۳متر، از اتاقی بزرگ‌تر از ۲ رقیب کره‌ای سود می‌برد. این هاچ‌بک ژاپنی با داشتن فاصله بین دو محور ۴۵/ ۲ متر از فضای مکفی برای نشستن ۴ سرنشین بزرگسال در اتاق خود برخوردار است. آی۱۰ و پیکانتو اما در این بخش نمره پایین‌تری‌ می‌گیرند.

البته آی۱۰ با طولی معادل ۶۶/ ۳ متر و فاصله بین دو محور ۳۸/ ۲ در حد و اندازه استانداردهای این کلاس ظاهر می‌شود ولی پیکانتو واقعا اتاق کوچکی دارد و پایین‌ترین نمره را از این بخش به دست می‌آورد. در نهایت باید گفت با توجه به بررسی طراحی، لیست امکانات، سطح ایمنی، سطح رانندگی و گنجایش کابین، باید میتسوبیشی میراژ را برنده عنوان بهترین مینی‌هاچ‌بک شهری بازار ایران اعلام کرد که بیشترین ارزش خرید را در برابر بهای پرداختی به خریداران ارائه می‌کند. این محصول شرقی به خوبی قادر است نیازهای یک خانواده کوچک و شهرنشین را به‌صورت روزمره برآورده کند و کمترین هزینه را نیز روی دست آنها بگذارد. این یعنی میراژ بیشترین هم‌پوشانی را بین هدف و کارکردش داشته و می‌تواند تجربه خوبی را بعد از خرید به علاقه‌مندان این کلاس فشرده و پررقابت ارائه کند.

آخر هفته