اقدام سوم برای فروش تجاری‌ها

به گزارش «دنیای اقتصاد»، درحالی که طی سال‌های اخیر تحت‌تاثیر ساخت‌وسازهای بی‌رویه واحدهای تجاری و بروز پدیده مازاد عرضه این واحدها به خصوص در برخی مناطق شهر تهران، این واحدها عملا به واحدهای بدون تقاضا در بازار معاملات املاک تبدیل شدند هم‌اکنون و بعد از پشت سر گذاشتن دو مرحله از اقدامات سازندگان این واحدها برای تبدیل آنها به دارایی نقدی، اقدام سوم مالکان برای جذب مشتری آغاز شده است. تحقیقات میدانی «دنیای اقتصاد» از بازار خرید و فروش املاک تجاری نشان می‌دهد اگرچه مالکان این واحدها طی دو سال اخیر و به دنبال فروش نرفتن حجم بسیار زیادی از واحدهای ساخته شده در مجتمع‌های تجاری یا واحدهای تجاری ساخته شده خارج از این مجتمع‌ها(واحدهای تجاری و مغازه‌های ساخته شده در کنار خیابان‌ها)، در یک مرحله اقدام به «تعدیل قیمت‌ها و واقعی‌سازی آنها نسبت به سطح پیشنهادی قیمت در سال‌های گذشته» کردند و سپس روش‌های دیگری همچون «فروش اقساطی این واحدها» را در پیش گرفتند، هم‌اکنون در سومین مرحله از تلاش خود برای فروش واحدهای تجاری فاقد مشتری، اقدام به اعمال «دومین مرحله از تعدیل قیمتی» در بازار فروش این واحدها کرده‌اند.

به این معنا که اگرچه مالکان و سازندگان واحدهای تجاری طی دو سال گذشته و به دنبال فروش نرفتن حجم قابل توجهی از واحدهای تجاری ساخته شده در یک مرحله اقدام به تعدیل قیمت‌ها و واقعی‌سازی قیمت‌های پیشنهادی خود برای فروش راحت‌تر و سریع‌تر کردند اما هم‌اکنون با طولانی‌تر شدن دوره رکود در بازار معاملات این گروه از واحدها دومین مرحله برای تعدیل قیمت واحدهای تجاری در بازار املاک آغاز شده است. مشاهدات میدانی و اظهارات واسطه‌های فروش املاک تجاری در پایتخت حاکی است بعد از تلاش مالکان و سازندگان در گام اول برای تعدیل قیمت واحدهای تجاری و فروش آنها با سطح انتظارات پایین‌تر درخصوص سود متصور از ساخت و فروش این دسته از این واحدها، در مرحله دوم این گروه از مالکان تلاش کردند با تعدیل شرایط پرداخت از طریق فروش اقساطی واحدهای تجاری در بازار کم مشتری این واحدها با دیگر سازندگان و مالکان واحدهای تجاری رقابت کنند. به گفته آنها طی دو سال اخیر عمده فروش واحدهای تجاری به خصوص واحدهای ساخته شده در مجتمع‌های تجاری پس از یک مرحله تعدیل قیمت به‌صورت اقساطی بوده است؛ این‌درحالی است که عمده فایل‌های فروش اقساطی واحدهای تجاری طی بازه زمانی گفته شده در رقابت با سایر فایل‌ها بدون در نظر گرفتن سود یا دریافت مبالغ اضافه، بابت فروش اقساطی به بازار فروش معرفی شدند.

هر چند فروش اقساطی واحدهای تجاری و تعدیل قیمت‌ها در مرحله اول تا حدی منجر به فروش برخی واحدهای تجاری با موقعیت بهتر در بازار معاملات این واحدها شد اما همچنان حجم قابل توجهی از املاک تجاری تکمیل شده اما فاقد مشتری وجود دارد؛ همین موضوع موجب شده طی روزهای اخیر دومین موج تعدیل قیمت واحدهای تجاری در بازار معاملات این گروه از واحدها آغاز شود. هم‌اکنون تعداد واحدهای تجاری که با قیمت غیرواقعی به بازار فروش عرضه شده باشند به حداقل رسیده است و عمده واحدها به خصوص آن دسته از واحدهای تجاری که چند سال خالی بوده‌اند با قیمت مناسب به بازار فروش معرفی و فایل شده‌اند. طوری که هم‌اکنون حجم واحدهای تجاری که با قیمتی به مراتب پایین تر از سطح عرف منطقه‌ای که در آن واقع شده‌اند به بازار فروش عرضه شده‌اند، نسبت به سال‌ها و ماه‌های گذشته افزایش یافته است. فعالان بازار معاملات واحدهای تجاری می‌گویند هم‌اکنون میزان تقاضا برای خرید این واحدها همچنان قابل توجه نیست هر چند شاید تعدیل مجدد قیمت‌ها موجب شود بخش دیگری از این واحدها به فروش برسد اما همچنان انتظار رونق در بازار معاملات این گروه از واحدها وجود ندارد.

این درحالی است که کارشناسان بازار املاک نیز این موضوع را تایید می‌کنند؛ به گفته آنها طی سال‌های گذشته به خصوص سال‌های انتهای دهه ۸۰ و سال‌های ابتدای دهه ۹۰ با سرازیر شدن حجم بسیار زیادی از درآمدهای نفتی به بازار ساخت وساز به خصوص ساخت وسازهای تجاری و واحدهای مسکونی لوکس، عملا بازار این واحدها به حالت اشباع درآمد؛ طوری که هم‌اکنون انبوهی از واحدهای تجاری و مسکونی لوکس در مناطق مختلف شهر تهران و سایر کلانشهرها بدون مشتری و خالی باقی‌ مانده ‌است؛ خالی ماندن این واحدها بیش از آنکه به تمایل و انتخاب شخصی سازندگان و مالکان وابسته باشد ناشی از نبود مشتری برای خرید این واحدها تحت تاثیر وقوع پدیده مازاد عرضه در بازار واحدهای تجاری و املاک مسکونی لوکس و گران‌قیمت است. به گزارش «دنیای اقتصاد»، این موضوع به خصوص در برخی مناطق شهر تهران بیش از سایر مناطق مشهود است؛ طی سال‌های گذشته در چند منطقه شهر تهران بیشترین حجم از ساخت‌وسازهای تجاری متمرکز و انجام شد؛ طوری که هم‌اکنون این مناطق با انبوهی از واحدهای تجاری ساخته شده مواجهند که به واسطه نبود کشش آن منطقه برای استقرار حجم انبوه کسب و کارها، (ساخت‌وساز فراتر از نیاز و ظرفیت منطقه)به‌صورت خالی و بدون مشتری باقی مانده است.

هم‌اکنون در برخی مناطق شهر تهران همچون منطقه یک و دو و همچنین مناطق ۵ و ۲۲ تعداد زیادی مال، مجتمع و واحد تجاری ساخته شده است که به دلیل نبود کشش در آن منطقه(مازاد عرضه در برابر سطح واقعی تقاضا) مالکان و سازندگان موفق به فروش این واحدها نمی‌شوند. این موضوع که تا پیش از این بیشتر مربوط به واحدهای تجاری نوساز بود هم‌اکنون به واحدهای تجاری ساخته شده در سال‌های قبل نیز رسیده است؛ طوری که بسیاری از واحدهای تجاری که در سال‌های قبل و در نبود وضعیت مازاد عرضه به راحتی در میان صاحبان کسب و کار خرید و فروش می‌شد، هم‌اکنون با مشکل یافتن مشتری مواجه‌اند. البته این موضوع در مناطق قدیمی‌تر شهر که بورس برخی کالاها یا خدمات خاص هستند کمتر به چشم می‌خورد اما قیمت این واحدها نیز تحت تاثیر مازاد عرضه در سایر مناطق به‌طور نسبی تحت تاثیر قرار گرفته است و این واحدها نیز فراوانی خود در جذب مشتری دست به نقد را تقریبا از دست داده‌اند. کارشناسان و فعالان بازار ساخت وساز در شرایطی که سازندگان واحدهای تجاری ناچار به تعدیل قیمت‌ها و درنظر گرفتن شرایط ویژه برای فروش املاک تجاری هستند به سازندگان توصیه اکید می‌کنند که طی چند سال پیش‌رو به هیچ‌وجه وارد بازار ساخت این گروه از واحدها نشوند مگر در مناطق یا شهرهایی که به واسطه کمبود واحد تجاری نیاز به احداث این ساختمان‌ها در آنها به میزان زیادی احساس می‌شود.