چرا کارمندان خوب اخراج می‌شوند؟

هر شرکتی اعم از دولتی و غیردولتی، انتفاعی و غیرانتفاعی از مجموعه‌ای از ساختار‌ها و فعالیت‌های درون آن تشکیل شده است بنابراین در شرکتی که ساختار سالمی داشته باشد اتفاقات خوبی نیز می‌افتد. اما اگر ساختار نامناسب، به عبارت دیگر فرهنگ سازمانی نادرستی بر سازمان حاکم باشد، سازمان تنبل و کند می‌شود زیرا فرهنگ، نقش زیر بنایی در روند حرکتی سازمان ایفا می‌کند بنابراین بدون در نظر گرفتن شرح وظایف هر فرد، ابتدا باید سلامت سازمان را مطالعه کرد. افرادی که به این مطلب توجه نکنند تاوان آن را خواهند داد. چه بسیار کارمندان باهوشی که تمام تلاش خود را برای رسیدن به اهداف خود به کار می‌گیرند یا مشتریان خود را راضی نگه می‌دارند ولی همچنان در محل کار با دردسر مواجه هستند. گاهی یک مدیر به دلیل اینکه کارمندش «زیادی خوب است» نگران می‌شود یا رئیسی از فردی که زیادی حقایق را می‌گوید ناراضی است. در واقع این قبیل افراد دچار هیچ اشتباهی نشده‌اند به جز اینکه از جو ناسالم حاکم بر سازمان غافل مانده‌اند، جوی که به دلیل توجه این افراد به انرژی‌های بد جاری در سازمان، آنان را اخراج می‌کند. شاید حتی نتوانید این انرژی بد جاری در سازمان را شناسایی و تحلیل کنید به همین دلیل از بین بردن آن کار ساده‌ای نیست. ممکن است شما در قبال این انرژی‌ها سکوت اختیار کنید ولی باز هم سبب عصبانیت اطرافیان می‌شوید، زیرا این افراد در مظان اتهام و در نتیجه دچار ترس هستند و افراد ترسو تبحر خاصی در خواندن انرژی‌های اطراف خود دارند. آنان همیشه گوش به زنگ هستند. از این می‌ترسند به‌عنوان یک دشمن قلمداد شوند حتی زمانی که می‌خواهید خالصانه کمک کنید. در این مقاله به تحلیل و بررسی دلایل اخراج افراد مستعد و مفید سازمان پرداخته شده است:

۱- ممکن است نتایج درخشان کسب شده توسط شما سبب شرمساری مدیران رده بالا شود. شاید آنان فکر کنند که برای رسیدن به هدف خود از مسیر‌ها و میان‌برهای نادرست استفاده کرده‌اید. بنابراین از شما نمی‌خواهند به کارمندان دیگر جهت رسیدن به اهداف بزرگ تدریس کنید، حتی نمی‌پرسند که چگونه به این نتایج رسیده‌اید بلکه به راحتی از شر شما راحت می‌شوند.

۲- دومین دلیل برای اخراج شما به‌عنوان یک فرد مستعد،پرسیدن پرسش‌هایی است که هیچکس نمی‌خواهد به آنها پاسخ دهد یا حتی به آنان فکر کند. پرسش‌هایی مانند: «آیا فکر نمی‌کنید برای حل مشکل موجود راه حل بهتری باشد؟» یا «برنامه بلندمدت سازمان چیست؟»

۳- از دیگر دلایل اخراج افراد زبده، گذاشتن خطوط قرمز رایج در محیط کاری توسط فرد است؛ به‌عنوان مثال: «من ترجیح می‌دهم کارهای خود را در اولین روز هفته تمام کنم تا اینکه در تعطیلات آخر هفته در خانه انجام دهم» یا «من نمی‌توانم به دروغ به تیم اجرایی بگویم همه چیز رو به راه است زیرا نیست!»

۴- دلیل چهارم برای اخراج افراد مستعد، شفاف‌سازی واقعیت‌هایی است که انکار می‌شود، حقیقت‌هایی که برای ابراز آن به کسی فرصت داده نمی‌شود.

۵- ممکن است شما ایده‌های بهتری نسبت به رئیس خود داشته باشید.

۶- گاهی شما بیش از حد مورد توجه مدیران رده بالایی هستید و این موضوع خوشایند مدیر مستقیم شما نیست. برخی از مدیران نگاهی مانند تک سلولی دارند. حس بدی نسبت به تمایزات دارند. در قلمرو این مدیران افراد یا شکارچی هستند یا طعمه. اگر در نظر آنان شکارچی جلوه کنید، هر لحظه به فکر خلاص شدن از وجودتان هستند و افرادی که مورد توجه مدیران ارشد سازمان باشند، برای آنان نقش شکارچی را ایفا می‌کنند.

۷- هنگامی که شما کارتان را به نحو احسن انجام می‌دهید، موجب عصبانیت دپارتمان‌های دیگر می‌شوید، به مدیر گروه گله می‌کنند که «کارمند شما به فکر نمایش دادن خود و بد جلوه دادن دیگران است!»

۸- یکی دیگر از دلایل اخراج شما به‌عنوان یک فرد کاربلد، دیده شدن از سوی افراد خارج از سازمان و مشهور بودن است. مراجعه‌کنندگان توضیحات لازم را از شما می‌خواهند، در حیطه کاری خود جوایز دریافت کرده‌اید و یا از شما مقالات مختلفی منتشر شده است. اگر در سازمانی ناسالم کار می‌کنید این امور نه تنها سبب تشویق شما نمی‌شود بلکه احتمالاً مدیران به فکر اخراج شما هم هستند.

۹- گاهی برای مدیران خود بیش از حد جنب و جوش و ایده‌های خوب دارید و این امر به مذاق مدیر خوش نمی‌آید. مدیران تک سلولی، صفت خود را در معرض تهدید می‌بینند و ترجیح می‌دهند شما را اخراج کنند تا از زحمت و رنج گوش دادن به ایده‌های خوب کارمند زیر دست خود رهایی یابند.

۱۰- گاهی شما آن قدر خوب از عهده کارهای زیاد در شرکت بر می‌آیید که مدیر از سر شک از خود می‌پرسد: «آیا این شخص بعد از ساعت کاری هم به شرکت می‌آید؟»

همیشه و در همه سازمان‌ها خطر اخراج شدن برای افراد مستعد و زبده وجود دارد و بدتر اینکه کسی در این سازمان‌ها احساس شرمساری نمی‌کند. اگر این اتفاق برای شما افتاد، شک نکنید که مدیران و کارمندان سازمان، لایق استعداد‌های شما نبوده‌اند بنابراین در شرکتی کار کنید که دارای فرهنگ مناسب باشد و لیاقت استعداد‌های ناب شما را داشته باشد.

منبع:Forbes