4 مرحله برای ایجاد و حفظ مبادلات سودمند با خریداران جدید

در میان تمامی فعالیت‌های تجاری بزرگ و درحال توسعه، صدها یا هزاران معاملات خرد نیز هر روزه انجام می‌شود که مورد توجه واقع نمی‌شوند. در اینجا تمرکز ما بر مشتریان است. وقتی که خریدار به مشتری شما تبدیل می‌شود، در واقع با محصول شما یک هدف خاص شخصی را دنبال می‌کند. بنابراین تولید و ارائه کالا به تنهایی کافی نیست، همچنین واضح است که تبلیغات به تنهایی نمی‌توانند همه ابعاد فعالیت‌های فروش و مشتری‌مداری را پوشش دهند و توجه به محصول و پشتیبانی‌اش از کمپین‌های تبلیغاتی مهم‌تر است. اگر اندکی از بودجه‌ای را که صرف یک کالای جذاب یا فعالیت‌های تبلیغاتی می‌شود در خلق و ارائه بهای بیشتر به خریداران معطوف کنید در نتیجه شاهد مزایای ملموس ارتباط و وفاداری و رضایتمندی مشتریان خواهید بود.

امروزه باید بر ایجاد رابطه و حفظ و نگهداری مشتریان متمرکز بود تا بر تبلیغات صرف. این حفظ ارتباط با مشتری و حمایت از محصول، بعد از فروش اتفاق می‌افتد. در خیلی از سازمان‌ها بازاریابی و شانس ارتباط بلندمدت با مشتری پس از فروش محصول از دست می‌رود. اما نکته اینجا است که بازاریابی با مشتری شدن خریدار تمام نمی‌شود، در اصل فرآیند بازاریابی وعده‌های یک نام تجاری را قبل از فروش عنوان می‌سازد و همواره پس از فروش نیز باید با پشتیبانی محصولات و ارائه خدمات، قول‌ها و وعده‌ها را به مشتریان ثابت کند. شکی نیست که جلب نظر مشتری تا حدی گران تمام می‌شود. کسب‌وکارهایی که با استفاده از آبونمان و تمدید آن سرپا هستند اگر در امر مشتری‌مداری ضعف داشته باشند، سرمایه‌شان به سرعت از بین می‌رود. حتی برای کسب‌وکار‌هایی که برپایه مراجعان حضوری هستند نیز موضوع به همین شکل است. پس هم اکنون بهترین زمان برای شروع جلب رضایت مشتری و توجه ویژه به آنها است. خبر خوب این است که با استفاده از ویژگی‌های بازاریابی می‌توان به این امر دست یافت. با چهار مرحله که در زیر می‌آید می‌توانید رضایت مشتریان را در بلندمدت جلب کنید.

۱- با یک ایمیل معرفی محصول شروع کنید.

 پیام معرفی را در مرحله شروع برای ایجاد ارتباط بفرستید.

 به سوالات جواب دهید. مشتریان جدید احتمالا سوال‌های زیادی خواهند داشت.

 خریداران را با محتوای سایت یا ویدئوهای مختف آموزشی ارتباط دهید.

 یک شیوه خاص برای ارتباط مداوم با خریدار ایجاد کنید. اگر تیم موفق و پرانرژی‌ای دارید، خیلی سریع خواسته‌های مشتریان را بررسی کنید.

انتظار نداشته باشید که مشتری‌تان به ایمیل معرفی محصول شما واکنشی نشان دهد. باور کنید یا نه، احتمالا محصول شما مهم‌ترین موضوع زندگی مشتری‌تان درحال‌حاضر نیست. بسیاری اشخاص ایمیل‌های معرفی محصولات را برای مدتی بایگانی می‌کنند، بنابراین مطمئن باشید که ایمیل حاوی اطلاعات شما به‌خوبی بایگانی شده است.

۲- اضافه کردن مرحله به مرحله اطلاعات

شما تا همین الان هم خریداران را با اطلاعات و مشخصات محصول آشنا ساخته‌‌اید، پس هنگامی که آنها به مشتری‌تان تبدیل می‌شوند، چه دلیلی برای قطع این چرخه اطلاعاتی وجود دارد؟

در اینجا به چند راهبرد در مورد تغذیه اطلاعاتی مشتری می‌پردازیم:

 آیا محصول شما نیازمند به تغییر رفتار یا برنامه است؟ یک‌سری فعالیت‌ها و راهنمایی‌ها را برای فراگرفتن این تغییرات ارائه دهید. برای مثال، برای یک برنامه آموزشی مدیتیشن، ابتدا یک برنامه ده روزه آزمایشی رایگان ارائه می‌شود، به این ترتیب متقاضیان می‌توانند با مراحل اولیه آموزش مدیتیشن آشنا شوند و دوره‌های حرفه‌ای را نسبت به علاقه‌مندی‌هایشان پیش بگیرند.

 اگر اشخاص احتیاج به انجام سه کار کلیدی برای بهره بردن بیشتر از محصول شما دارند، مراحل را تجزیه کنید و آنها را در سه ایمیل آموزشی با جزئیات برای آنها بفرستید.

 اگر مشتری تازه‌ای هنوز دست به کار نشده است، با ایمیلی به او یادآوری کنید که چطور می‌تواند از سرمایه‌گذاری‌اش سود بیشتری ببرد.

۳- نور، دوربین، حرکت

اگر پیش از این نیز از ویدئو در بازاریابی استفاده می‌کردید، به کار خود ادامه دهید. ویدئو می‌تواند در جذب و ارتباط با مشتری موثر باشد. به این طریق می‌توان جواب‌های سریعی را برای سوالات عمومی کسانی که هنوز از محصول استفاده نکرده‌اند، فراهم آورد. تا می‌توانید ویدئوهای خود را کوتاه تهیه کنید تا شانس دیده شدنشان از طرف مشتریان بیشتر باشد.

۴- آموزش

برای محصولاتی که پیچیده‌تر هستند، مراحل مختلف آموزشی را در نظر بگیرید. چراکه ممکن است بعضی از مشتریان تازه‌کار باشند، درحالی‌که بعضی از آنها قبلا از محصول استفاده کرده‌اند و یک یادآوری ساده برایشان کافی است. اشخاصی که از برنامه‌های آموزشی استفاده می‌کنند نه تنها استفاده از محصول را بهتر می‌آموزند بلکه می‌توانند به دیگران نیز کمک کنند. برای مثال، صفحه Learn را در سایت نرم‌افزار SKetchUp’s ۳D بررسی کنید. این صفحه یک ویدئوی آموزشی، مجموعه‌ای از کمک‌ها و اطلاعات و راهنمای چاپ و پرینت و منابع را ارائه می‌دهد. خلاصه برای هر شخصی، گزینه‌ای برای یادگیری وجود دارد.

حالا مشتریان شما جذب کسب‌وکار شده‌اند و وقت بلند شدن از زمین است. در ادامه مشتریان شما باید از راهنمایی‌های پی‌درپی و همچنین از تیم‌های بازاریابی و خدمات به خریداران، سود ببرند. به یاد داشته باشید در برج مراقبت، گروه‌های مختلف برای رضایت و موفقیت مشتریان باید با یکدیگر همکاری داشته باشند. هراندازه مشتری از محصول شما راضی‌تر باشد، اعتماد او به شما بسیار بیشتر خواهد شد.