چرا اقتصاد فرو می‌ریزد؟

جوزف استیگلیتز

ترجمه: محمدامیر ریزوندی

جوزف استیگلیتز (برنده جایزه نوبل اقتصاد در سال ۲۰۰۱)، یکی از مهم‌ترین منتقدان درون ‌اردوگاهی اقتصاد آزاد است. به اعتقاد او یکی از علل مهم بحران‌های مالی دو دهه اخیر در جهان، خوش‌بینی فراوان اقتصاددانان به کارکردهای نظم خودجوش بازار بوده است. وی در این کتاب، نقد خود را با طرح سه پرسش بنیادین آغاز می‌کند، با بررسی سه رویکرد رقیب در حوزه اقتصاد پی می‌گیرد و با ارائه پیشنهادهایی درباره ضرورت‌های اقتصادی در دوران جدید به‌ویژه توجه خاص به «اعتبار» مطالعات خود را جمع‌بندی می‌کند. به همین علت این کتاب کوچک را که خود استیگلیتز عنوان «به سوی نظریه‌ای عمومی درباره علت افول اقتصادی کشورها» را بر آن نهاده است، می‌توان عصاره تلقی این اقتصاددان از حدود آزادی در اقتصاد به‌شمار آورد.

اقتصاد خرد عمومی

یوآکیم سیلوستر

ترجمه: وحید مهربانی

تحلیل و تبیین قیمت‌گذاری کالاهای عمومی و امکانات همگانی و چگونگی برخورد با فعالیت‌های موجد یا متاثر از آثار خارجی، مباحث مربوط به کارآمدی و توزیع و ایجاد رفاه از جمله مسائلی است که در علم اقتصاد به آنها پرداخته می‌شود. مجموعه این مباحث در ذیل عنوان «سیاست عمومی» قرار می‌گیرند. کتاب اقتصاد خرد عمومی در همین چارچوب نگاشته شده است و مطالب مورد بحث و سطح آنها به گونه‌ای است که برای تدریس و مطالعه در مقطع کارشناسی ارشد اقتصاد در قالب درس اقتصاد بخش عمومی مناسب به نظر می‌رسد.

اقتصاد سیاسی، جنگ و انقلاب

انوشیروان احتشامی

ترجمه: ایوب فرخنده و محمد سلامی استاد

حکومت در میان کشورهای عربیِ خلیج‌فارس، شکل‌هایی گوناگون دارد ولی «شیخ» و شیخوخیت، کماکان نماد حکومت‌ورزی است. شیخ فرمانروای برخاسته از قبیله، ایل و طایفه و خاندان است. بنابراین، حکومت‌های دودمانی، سیاست را در انحصار خود گرفته‌اند و سیاست‌ورزی را به امری انحصاری تبدیل کرده‌اند. اما چند گاهی است عناصرِ اربعه عربی در حوزه خلیج‌فارس، یعنی «شیخ و شتر و شمشیر و شیر نفت» بی‌ثبات شده‌اند و کشش‌های مدرنیته، آنان را به ورطه دگرگونی افکنده است. این کتاب، شرحی است بر آهنگ و جهت دگرگونی در منطقه‌ای که سامانش با جنگ و انقلاب گره خورده و جوهر منازعات آن اقتصاد سیاسی است.

موفقیت جاویدان: اصول ماندگار راهبرد موفق کسب‌وکار

اریک ویاردات

ترجمه: صالح سپهری‌فر و امین رئوف‌شناس‌یگانه

روند تغییرات بازار و نوآوری‌های ارائه شده آنقدر سریع است که هر روز که می‌گذرد، شمار شرکت‌هایی که دچار بحران‌های شدید شده یا ورشکست می‌شوند، افزایش می‌یابد. در این میان شرکت‌هایی هم هستند که رویه‌ای پایدار داشته و می‌توانند بحران‌های متعددی را پشت سر بگذارند. رمز پایداری این شرکت‌ها را باید در پایبندی آنها به راهبرد طراحی شده و بی‌پروایی منطقی آنها در اجرای آن دانست. این کتاب با بررسی تجربیات موفق بسیاری از شرکت‌های پایدار، بهره‌گیری از پژوهش‌های مختلف آکادمیک و نیز تجربیات موسسات بزرگ مشاوره‌ای، اصول مهم تدوین و نیز پیاده‌سازی راهبرد را به زبانی ساده برای مدیران شرکت‌های کوچک و بزرگ و نیز همه کسانی که قصد راه‌اندازی کسب‌و‌کاری نو دارند، توضیح داده است.

استراتژی در عمل

جرج تُوستیگا

ترجمه: وحید خاشعی، فائزه طارمی راد، منصوره شریعتی

شرکت‌های ایرانی با مشکلات زیادی دست به گریبانند: از موانع تعرفه‌ای و فشار رقابت بنگاه‌های خارجی گرفته تا ریسک‌های خاص فضای کسب‌وکار در ایران. تحولات سیاسی داخلی و خارجی، به‌ویژه وقایع خلق‌الساعه منطقه‌ای، موجب نوسان‌های شدید در رفتارهای سیاسی کشورهای دیگر در قبال ایران شده است که در نتیجه، فضای سیاسی ایران با شرایط پیش‌بینی‌ناپذیر و ریسک زیاد سرمایه‌گذاری مواجه شده است. این کتاب حاوی پاره‌ای رویکردهای نوین مدیریتی است که راه‌های سازگاری بنگاه‌ها و سازمان‌ها را با محیط در شرایط ناپایدار نشان می‌دهد.

اقتصاد انرژی

ویدا ورهرامی

در سال‌های اخیر، توجه محققان اقتصاد انرژی به قیمت‌های نفت، کمیابی انرژی و مداخلات دولت در زمینه عرضه انرژی افزایش یافته و نگرانی‌هایی در مورد امنیت عرضه انرژی در دنیا ایجاد شده است. در این کتاب با نگاه به دغدغه انرژی، مفاهیمی برای تحلیل و فهم موضوعات کلیدی اقتصاد انرژی مطرح می‌‌شود. هدف این مجموعه، کمک به فهم اقتصاد انرژی و آشنایی خوانندگان با عرضه و تقاضای انرژی و عملکرد انواع سیاست‌گذاری‌ها در بخش انرژی است. در این کتاب ارتباطات میان بخش انرژی و سایر بخش‌‌ها در قالب مباحث مربوط به مبادله انرژی و نحوه تاثیرگذاری نهادهای بین‌المللی بر معاملات کشورها، بررسی می‌شود.

کودک‌وارگی ادبیات

زهره روحی

کودک‌وارگی ادبیات پاسخی انتقادی به نحوه‌ زندگی انسان معاصر و الگوهای طبقاتی و تبعیض‌آمیز است. کودکان در مقام شهروندان واقعی جهان رویاها و شگفتی‌های فراموش‌شده انسانی قادرند، به خاطر آزادی از هر گونه اقتدار ذهنی‌، کل‌ باورهای بی‌شائبه‌ به جهان، آدم‌ها و چیزهارا با تمامی موقعیت‌های هستی‌شناسانه آن به فتح خویش درآورند. به همین خاطر است که این جهان را در ادبیات به نام آنها می‌خوانیم، چرا که همچون کودکان، رفتارش سرراست، بدون شائبه و آزاد و رها از هرگونه مصلحت‌اندیشی است. در ادبیات کودک‌واره با فضای ساختارشکنانه‌ای مواجهیم که می‌تواند بدون ‌ذره‌ای تردید نسبت به موجودیت شفاف خیالبافی‌ها، مرز واقعیت و غیرواقعیت جهان مصلحت‌اندیشی بزرگ‌ترها را پشت سر گذارد و عقلانیت دائم در تردید‌شان را با حسرت و غبطه مواجه ‌سازد.

دوره های مالی و سرمایه گذاری دوره های مدیریت و اقتصاد دوره های ارتباطات و روزنامه نگاری
کتاب های اقتصادی کتاب های مدیریت و بازرگانی کتاب های سیاسی
کتاب های اندیشه و فرهنگ کتاب های کودک و نوجوان کتاب های ادبیات و هنر