فقدان اطلاعات و برنامه‌ریزی

همچنین یک فعال تورگردانی با بیان اینکه صنعت گردشگری در ایران با بحران اطلاعات مواجه است، تصریح کرد: «در دنیا نیازهای مخاطبان دسته‌بندی شده و در مورد آنها مطالعه و برنامه‌ریزی صورت ‌می‌گیرد. در کشوری نظیر ترکیه، بازارهای متفاوتی طراحی شده است. برای مثال در این کشور، به گردشگرانی از ایران و روسیه، خدماتی با قیمت‌های متفاوت ارائه ‌می‌شود.» رقیه حاتمی‌پور خاطرنشان کرد: «اعطای زمین برای ساخت هتل، معافیت‌های مالیاتی و معافیت از دیون دولتی از جمله امتیازات اعطایی دولت ترکیه به فعالان حوزه هتلداری، جهت توسعه صنعت گردشگری در این کشور بوده که ضروری است ایران نیز از چنین تجربیاتی استفاده کند.» نایب‌رئیس کمیسیون گردشگری اتاق تهران نیز تاکید کرد که مشکلات مطرح‌شده، صرفا مختص صنعت گردشگری نیست و همه صنایع اعم از سیمان و فولاد نیز به‌دلیل فقدان برنامه‌ریزی روبه ورشکستگی ‌می‌روند.  علیرضا خائف افزود: «این صنایع با مازاد تولید مواجه هستند؛ همان‌گونه که هتل‌ها در برخی فصول سال خالی از مسافر هستند. گردشگری مساله‌ای اقتصادی- سیاسی برای کشور است و این صنعت با سود بانکی بیش از ۲۰ درصد در ایران رشد نخواهد کرد.»

۳ مطالبه از دولت

در این نشست، مدیر مرکز آموزش اتاق تهران با ارائه آماری از مراکز اقامتی گفت: «در کشور ۱۲۴۰ هتل وجود دارد که ۱۴۰ واحد از این هتل‌ها چهار یا پنج ستاره هستند. تعداد۷۸۰ هتل آپارتمان و ۱۲۰۰ مهمانپذیر نیز وجود دارد و همچنین اقامتگاه‌های بوم‌گردی در حال گسترش هستند. بررسی‌ها نشان ‌می‌دهد که ۸۰۰ مرکز اقامتی جدید در دست ساخت است و ۱۹۵ هزار نفر به‌صورت مستقیم و ۵۰۰ هزار نفر به‌صورت غیرمستقیم در صنعت هتلداری شاغل هستند.» ناصر عندلیب در ادامه پیشنهاد کرد: «کمیسیون باید سه مطالبه جدی از دولت داشته باشد؛ نخست ایجاد یک نظام آماری مرتبط با صنعت گردشگری است. مطالبه دیگر، ظرفیت‌سنجی از طریق تشکل‌ها برای توسعه و ساخت مراکز جدید اقامتی است و در نهایت استانداردسازی مراکز اقامتی باید مطالبه سوم کمیسیون گردشگری از دولت باشد.» یک کارشناس گردشگری نیز با اعتقاد بر اینکه مسوولان تعریف درستی از گردشگری ندارند، اظهار کرد: «نظام نرخ‌گذاری در این صنعت دچار نقص است و گویی دانش محاسبه قیمت تمام‌شده در کشور وجود ندارد.»

سیدفرخ میرشاهزاده با اشاره به اینکه هتل‌ها در جهان سه فاکتور اقامت، غذا و تفریح را دارا هستند، تصریح کرد: «در ایران اما هتل به دو فاکتور اقامت و غذا محدود ‌می‌شود و حذف تفریحات، جاذبه هتل‌ها را نیز کمرنگ ‌می‌کند. در عین حال، مدام از ساخت هتل‌های ۵ ستاره در ایران سخن به میان ‌می‌آید درحالیکه مشتریان ما به دنبال هتل‌های سه ستاره هستند؛ این به آن معناست که نیازسنجی‌ها نیز دچار نقص است.» در پایان این نشست، محسن مهرعلیزاده،‌رئیس کمیسیون گردشگری اتاق  تهران،  کارگروهی را برای بررسی و «طراحی نظام پشتیبانی تصمیمات» در صنعت گردشگری و ایجاد نظام آماری مامور کرد تا نتیجه مطالعات به دولت یا مجلس ارائه شود. در عین حال پس از بحث و بررسی مشکلات حوزه هتلداری، مقرر شد کمیسیون طی نامه‌ای به سازمان امور مالیاتی، مشکلات فعالان حوزه گردشگری به‌ویژه موضوع علی‌الراس شدن مالیات‌های آنان را به این سازمان انعکاس دهد.