زلزله پشت زلزله در پنج استان عكس: ایرنا

۵ استان کشور طی پنج‌شنبه شب و بامداد جمعه لرزید. استان‌های آذربایجان‌شرقی، آذربایجان‌غربی، خراسان‌جنوبی، هرمزگان، کرمان از جمله استان‌هایی بودند که با زمین‌لرزه‌هایی با شدت ۹/۵ تا ۶/۳ ریشتر روی خط زمین‌لرزه قرار گرفتند. در نخستین ساعات بامداد روز گذشته زمین‌لرزه‌ای با قدرت ۹/۵ ریشتر مناطقی از استان آذربایجان‌شرقی را لرزاند و منجر به کشته شدن ۶ نفرو مصدومیت ۵۸۴ نفر (تا لحظه انتشار این گزارش) شد. براساس گزارش‌ها مرکز اصلی زلزله در استان آذربایجان‌شرقی - حوالی ترک (شهرستان میانه ) بوده است اما زلزله در گیلان،‌زنجان، اردبیل، تبریز و قزوین نیز احساس شده است. در آذربایجان‌شرقی این زمین‌لرزه در شهرهای میانه، سراب و ترکمانچای، هشترود، روستاهای ورنکش، بالسین، گاوینه رود، شورابیل سراب و تینعلی منجربه وحشت شدید مردم شده است. همچنین در استان اردبیل مردم شهرهای نیر، کوثر و سرعین زمین‌لرزه را حس کرده‌اند.به گفته مرتضی سلیمی، رئیس سازمان امداد و نجات هلال احمر در بررسی ۶۵ روستا، ۷ روستا بیشترین خسارت را داشته‌اند. او همچنین گفت که مطابق ارزیابی‌ها بیشترین تخریب در ورنکش با ۳۰ واحد تخریبی گزارش شده است. او در گفت‌وگو با «ایسنا» افزود: در این زمین‌لرزه، ۶ شهر و ۱۴۵ روستا تحت تاثیر بوده‌اند. وی افزود: ۵ نفر در روستای ورنکش شهرستان میانه جان خود را از دست دادند و ۳۳۲ نفر مصدوم شده‌اندکه از این تعداد ۶۵ نفر بر اثر آوار و ۲۷۴ نفر بر اثر ترس دچار آسیب شده‌اند.گزارش‌ها حاکی از آن است که به جز روستای ورنکش در آذربایجان‌شرقی، دو روستای دستجرد و بلوکان نیز خسارت جدی دیده‌اند. از سوی دیگر محمد کلامی مدیرکل کمیته امداد استان آذربایجان‌‌شرقی با بیان اینکه مجموع افراد فوت شده در زلزله دیروز پنج نفر بوده است درگفت‌وگو با «ایسنا» تصریح کرد: یک نفر از افراد فوتی مددجوی کمیته امداد و دو نفر نیز پسر و عروس یکی از مددجویان کمیته امداد بوده‌اند. زلزله ۹/۵ ریشتری بامداد دیروز تا لحظه انتشار این گزارش ۴۰ پس لرزه داشته که بزرگ‌ترین آن ۸/۴ ریشتر بوده است. مکان زلزله ٢٠کیلومتری ترک- ٢٢کیلومتری سراب نزدیک‌ترین مراکز استان ٧٩ کیلومتری اردبیل اعلام شده است. این زمین‌لرزه در عمق ۸کیلومتری زمین در شهرستان میانه در استان آذربایجان‌شرقی رخ داده است.

زمین‌لرزه در خراسان‌جنوبی و آذربایجان‌غربی

همزمان روز گذشته زمین‌لرزه‌ای با قدرت ۷/۳ ریشتر حوالی سربیشه در استان خراسان‌جنوبی را لرزاند. همچنین زلزله‌ای به بزرگی ۸/۴ در مقیاس امواج درونی زمین (ریشتر) ساعت ۲ و ۳۷ دقیقه و ۱۶ ثانیه بامداد دیروز حوالی گردکشانه در استان آذربایجان‌غربی را لرزاند. این شهر در میان شهرهای نقده و پیرانشهر واقع شده و جاده ارومیه به مهاباد از آن می‌گذرد. زلزله‌ای به بزرگی ۲/۴ در مقیاس امواج درونی زمین (ریشتر) هم ساعت ۲۱ و۳۰ دقیقه پنج‌شنبه رویدر در استان هرمزگان را لرزاند. به گزارش «ایسنا» جیرفت کرمان هم روز گذشته با زلزله‌ای با قدرت ۶/۳ ریشتر در ساعت ۱۴:۴۴ لرزید.

دستور رئیس‌جمهوری

در پی این زمین‌لرزه که ساعت ۲:۱۷ بامداد روز گذشته به مدت ۱۰ثانیه رخ داد، حسن روحانی رئیس‌جمهوری طی تماسی تلفنی با استاندار این استان درجریان ابعاد حادثه، میزان خسارات وارده و وضعیت مصدومان قرار گرفت.به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی ریاست جمهوری، حسن روحانی در این تماس تلفنی درخصوص امدادرسانی موثر و سریع به مناطق زلزله‌زده و آسیب‌دیدگان از این حادثه و رفع نیازهای فوری و ضروری زلزله زدگان دستورات لازم را صادر و بر آماده‌سازی همه امکانات از سوی دستگاه‌های مختلف در جهت تسریع در ارائه خدمات و امداد به حادثه‌دیدگان و مصدومان تاکید کرد.پورمحمدی استاندار آذربایجان‌شرقی هم گزارشی از آخرین وضعیت مناطق زلزله‌زده استان و خسارات و تلفات ناشی از آن را به رئیس‌جمهور ارائه کرد و با تاکید بر اینکه تمام امکانات ستاد مدیریت بحران استان برای امدادرسانی به مناطق زلزله‌زده بسیج شده است، از آغاز اسکان اضطراری زلزله‌زدگان خبر داد.

پیگیری مقامات

از سوی دیگر اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس‌جمهوری نیز در تماس تلفنی با استاندار آذربایجان‌شرقی که در ستاد بحران در روستای ورنکش بخش ترکمانچای میانه حضور داشت، گزارشی از آخرین وضعیت خسارات وارده و اقدامات صورت گرفته برای کمک به زلزله زدگان دریافت کرد.به گزارش «ایسنا» معاون اول رئیس‌جمهور از استاندار آذربایجان‌شرقی خواست با بسیج تمامی امکانات استان و اعزام گروه‌های امدادرسان و ارزیاب به مناطق زلزله‌زده، اقدامات لازم و کمک رسانی فوری به آسیب‌دیدگان را دستورکار خود قرار دهد.

جهانگیری همچنین از همه نیروها و ارگان‌های امدادرسان استان نیز خواست تمام امکانات و ظرفیت‌ها را برای کمک به زلزله‌زدگان به‌کار گیرند. استاندار آذربایجان‌شرقی نیز در این تماس تلفنی، گزارشی از آخرین آمار جانباختگان و مجروحان ارائه کرد و از بسیج همگانی در استان برای کمک‌رسانی و نجات زلزله‌زدگان خبر داد.عبدالرضا رحمانی فضلی وزیر کشور هم به دنبال وقوع زلزله در برخی مناطق شمال غرب کشور در دستوری به رئیس سازمان مدیریت بحران خواستار رسیدگی سریع به وضعیت زلزله زدگان و مناطق زلزله‌زده شد.به گزارش «ایرنا» علی ربیعی سخنگوی دولت نیز تاکید کرد: دولت تمامی اهتمام خود را به کار خواهد بست تا زندگی عادی به این منطقه برگردد و تن زلزله‌زدگان دیگر با لرزش سرمای زمستانی نلرزد. همچنین سعید نمکی وزیر بهداشت،درمان و آموزش پزشکی به دنبال وقوع زلزله ۹/۵ ریشتری در استان‌های شمال غربی و شمالی کشور در توییتر خود نوشت: وزارت بهداشت با تمامی امکانات تا آخرین لحظه در کنار مردم شریف این‌ مناطق خواهد بود.رضا رحمانی وزیر صنعت، معدن و تجارت نیز در جلسه ستاد مدیریت بحران آذربایجان‌شرقی ضمن ابراز همدردی با زلزله‌زدگان شهرستان میانه، از بسیج امکانات این وزارتخانه برای کمک به حادثه‌دیدگان خبرداد. علی لاریجانی رئیس مجلس نیز بر رفع نیازها و اسکان اضطراری آسیب‌دیدگان زلزله آذربایجان‌شرقی تاکید کرد.

عملیات اسکان اضطراری

درهمین حال، رئیس سازمان مدیریت بحران کشور اعلام کرد که برابر آخرین گزارش‌ها از ارزیابی در مناطق زلزله‌زده حدود ۵۰۰ واحد مسکونی دچار آسیب دیدگی شدند.اسماعیل نجار در گفت‌وگو با «ایسنا» با تاکید بر اینکه آماده‌باش در این استان و استان‌های مجاور همچنان ادامه دارد، اظهار کرد: عملیات اسکان اضطراری زلزله‌زدگان نیز آغاز شده و به زودی تمامی زلزله‌زدگان اسکان اضطراری داده خواهند شد.به گزارش «ایلنا» علی‌اصغر پیوندی، رئیس جمعیت هلال احمر نیز از ارزیابی ۸۰ روستا در مناطق زلزله‌زده خبر داد و گفت: هزار و ۱۰۰ خانوار در مناطق زلزله‌زده نیاز به اسکان اضطراری دارند. این اسکان اضطراری در شرایطی انجام می‌شود که به گفته صادق ضیائیان، مدیرکل پیش‌بینی و هشدار سریع سازمان هواشناسی دمای هوا در روستاهای زلزله‌زده کشور استان آذربایجان‌شرقی درحال سرد شدن است.

تخلیه فشار گسل‌ها

همزمان محمدرضا پورمحمدی، استاندار آذربایجان‌شرقی درگفت‌وگو با «ایرنا» با بیان اینکه اسکان اضطراری روستاهای زلزله‌زده انجام شده است، گفت: زلزله‌زده‌ای زیر آوار وجود ندارد و آواربرداری از روستاهای زلزله‌زده این استان آغاز شده است.همچنین به گزارش خبرآنلاین، پورمحمدی استاندار آذربایجان‌شرقی گفت: خوشبختانه تعداد پس‌لرزه‌ها مرتبا رو به کاهش بوده و فشار گسل‌ها تخلیه شده است؛ بنابراین مردم نگران زلزله‌های بعدی نباشند و به خانه‌های خود برگردند. پورمحمدی با ارائه آخرین آمار، عملکردها و اقدامات در مورد زلزله اخیر اظهار کرد: متاسفانه بامداد امروز (دیروز) شاهد زلزله‌ای به بزرگی ۹/۵ ریشتر در منطقه ترک شهرستان میانه بودیم که سایر شهرستان‌های استان نیز تحت‌تاثیر این زمین‌لرزه قرار گرفتند.

گسل «بناروان» مسبب زلزله

از سوی دیگر به گزارش فرارو، علی بیت‌اللهی، مدیر بخش زلزله مرکز تحقیقات مسکن، راه و شهرسازی زلزله استان آذربایجان‌شرقی را جزو زمین‌لرزه‌های بزرگ توصیف کرد و خاطرنشان کرد: طبق بررسی‌های انجام شده این منطقه در نزدیکی گسل «بناروان» که میان دو گسل «تبریز» و «بزقوش» قرار دارد و احتمالا گسل بناروان مسبب زلزله ۹/۵ بامداد دیروز استان آذربایجان‌شرقی باشد.

هشدار در مورد گازگرفتگی

مجتبی خالدی، سخنگوی اورژانس کشور نیز نسبت به احتمال وقوع گازگرفتگی در مناطق متاثر از زلزله روز گذشته هشدار داد.وی در گفت‌وگو با «ایسنا» در این باره گفت: با توجه به زمین‌لرزه ۹/۵ ریشتری احتمال اینکه لوله‌های دودکش بخاری و دیگر وسایل گازسوز از دستگاه جدا شده یا فاصله گرفته باشند وجود دارد. برخی خبرها حاکی از دو مورد آتش سوزی لوله گاز در روستای ورنکش و ورزقان بخش ترکمانچای به دلیل انفجار گاز بود که مهار شد.

ابزار همدردی کشورها

برخی کشورها نیز روز گذشته با انتشار پیام‌هایی با خانواده جانباختگان زلزله آذربایجان‌شرقی ابراز همدردی کردند. درهمین راستا اشتفان شولتز، سفیر اتریش در ایران با انتشار پیامی در صفحه اینستاگرام خود تاسف عمیق خود را از جان باختن تعدادی از مردم در زلزله آذربایجان‌شرقی ابراز کرد و به خانواده قربانیان این واقعه تسلیت گفت. به گزارش «ایرنا» فلیکس تسولاکیان، وزیر موقعیت‌های اضطراری جمهوری ارمنستان نیز آمادگی کشورش را برای مشارکت در امدادرسانی به آسیب‌دیدگان زلزله آذربایجان‌شرقی اعلام کرد.