انصراف دو کشور از حضور در نشست صلح اوکراین

آفریقای جنوبی بعد از برزیل که پیش‌تر از حضور در نشست صلح اوکراین به میزبانی سوئیس اعلام انصراف کرده بود، از حضور در این نشست صرف نظر کرده است. وینسنت ماگونیا سخنگوی ریاست جمهوری آفریقای جنوبی در بیانیه‌ای اعلام کرد که سیریل رامافوزا رئیس جمهور این کشور در نشست صلح اوکراین که قرار است در روزهای ۱۵ و ۱۶ ژوئن (۲۶ و ۲۷ خرداد) در سوئیس برگزار شود، شرکت نخواهد کرد.

در این بیانیه آمده است که انتخابات سراسری آفریقای جنوبی در ۲۹ می (۹ خرداد) برگزار خواهد شد و بر اساس قانون اساسی این کشور، رهبر حزب برنده انتخابات سراسری به عنوان رئیس جمهور آفریقای جنوبی معرفی خواهد شد و از آنجا که حزب حاکم، رامافوسا را به عنوان نامزد ریاست جمهوری خود تائید کرده است وی به دلیل مشغله‌های حضور در انتخابات، نمی‌تواند برای حضور در نشست آتی در سوئیس برنامه ریزی کند.

این در حالی است که پیش‌تر لوئیز ایناسیو لولا داسیلوا رئیس جمهور برزیل نیز در بیانیه‌ای اعلام کرد که قصد ندارد در نشست صلح اوکراین به میزبانی سوئیس شرکت کند. به نوشته خبرگزاری تاس، قرار است در نشستی در روزهای ۱۵ و ۱۶ ژوئن در استراحتگاه بورگنستاک در نزدیکی لوسرن سوئیس، حول محور نقشه راه پیشنهادی ولودیمیر زلنسکی رئیس‌جمهور اوکراین برای پایان دادن به درگیری با روسیه رایزنی و تبادل نظر شود.

به گزارش ایرنا، ویولا آمهرد رئیس‌جمهور سوئیس پیشتر خبر داد که بیش از ۵۰ کشور برای حضور در نشست صلح اوکراین که ماه آینده (میلادی) در این کشور برگزار خواهد شد، ثبت نام کرده‌اند.

رئیس‌جمهور سوئیس گفت که تقریبا نیمی از کشورهایی که اعلام کرده‌اند در این نشست شرکت خواهند کرد، غیر اروپایی هستند و لیست شرکت‌کنندگان به احتمال زیاد تا آخرین لحظه تغییر می‌کند.

به گفته آمهرد که وی در ژانویه (دی/ بهمن) و بنا به درخواست زلنسکی رئیس‌جمهور اوکراین میزبانی این نشست صلح را پذیرفت، کشورهایی از آمریکای جنوبی، آفریقا و خاورمیانه از جمله کشورهایی بودند که تائید کردند در این نشست شرکت خواهند کرد.

وی افزود که سوئیس فشار می‌آورد تا کشورهای بیشتری از به اصطلاح «جنوب جهانی» و چین را برای ثبت نام متقاعد کند.

این در حالی است که روسیه به این نشست دعوت نشده است و دیپلمات‌ها و کارشناسان سیاست خارجی می‌گویند که مذاکراتی که قرار است در نزدیکی شهر «لوسرن» سوئیس برگزار شود، به احتمال زیاد بر روی ایجاد اجماعی در مورد چگونگی کاهش خطرات ناشی از حمله مسکو به اوکراین متمرکز است.

سرگئی لاوروف وزیر خارجه روسیه نیز پیشتر با تاکید بر اینکه کنفرانس صلح اوکراین به میزبانی سوئیس یک تقلید مسخره و بی معنی از یک کنفرانس واقعی با مذاکرات جدی و تاثیرگذار است، گفته بود: هیچ یک از سیاستمداران کشورهای غربی و اوکراین برای مذاکره جدی با روسیه آماده نیستند.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.