خبرآنلاین: ارزش کل کالاهای صادر شده از مناطق ویژه اقتصادی جنوب کشور در سال گذشته نزدیک به 98 میلیون دلار بود که بیش‌از 95 میلیون دلار از این کالاها از طریق منطقه ویژه اقتصادی عسلویه مبادله شد. براساس آمار منتشره از سوی گمرک جمهوری اسلامی، در سال 93 بیش از 45 میلیون و 363 هزار کیلو کالا از گمرک جنوب کشور صادر شد. ارزش دلاری کالاهای صادر شده سال گذشته از 5 بندر اصلی جنوب کشور بیش از 97 میلیون و 800 هزار دلار بود که حدود 97 درصد از این مبلغ از طریق منطقه ویژه اقتصادی عسلویه صادر شد. منطقه ویژه اقتصادی انرژی پارس (عسلویه) مقام اول در صادرات جنوب کشور را به خود اختصاص داده است. همچنین عمده کالاهای صادر شده از این گمرک بیشتر صادرات نفتی و نفت خام بود که از طریق این مرز کشور به کشورهای دیگر صادر شده است.

منطقه ویژه اقتصادی شیراز به‌عنوان دومین مرکز صادرات مرزهای جنوبی کشور، در سال گذشته 134 هزار و 800 کیلو کالا صادر کرد که ارزش آن بالغ بر2میلیون‌و‌140هزار دلار بود. بر این اساس ارزش ریالی صادرات سال 93 از طریق گمرکات اصلی جنوب کشور بیش از 2 هزار و 519 میلیارد ریال بود. براساس این گزارش در بخش واردات، منطقه آزاد کیش بیشترین آمار واردات سال گذشته را به خود اختصاص داده است. اسکله‌های این مرز جنوبی کشور سال گذشته شاهد تخلیه بیش از 14 میلیون کیلو کالا در این گمرک کشور بود که ارزش ریالی این کالاهای وارداتی بالغ بر 1300 میلیارد ریال شد.




براساس آمار ارائه شده از گمرک، ارزش دلاری کل کالاهای وارد شده از طریق بنادر جنوب کشور حدود 71 میلیون و 400 هزار دلار بود. اما بعد از بندر کیش، آمار واردات بندر چابهار از میزان بیشتری نسبت به سایر بنادر جنوب کشور برخوردار بود. وجود شرکت‌های بازرگانی و مراکز تجاری بزرگ در این دو بندر بزرگ کشور باعث شد تا 6 میلیون و 350 هزار کیلوگرم کالا از مرز چابهار به کشور وارد شود. ارزش کالاهای تخلیه شده در بندر چابهار بیش از 146 میلیارد ریال در سال گذشته تخمین زده شد.