تصویب تشکیل وزارت ورزش و جوانان

دنیای اقتصاد- در شرایطی که ۱۰ روز است سازمان ملی جوانان بدون رییس اداره می‌شود، نمایندگان مجلس دیروز کلیات طرحی را به تصویب رساندند که‌این سازمان را در سازمان تربیت بدنی ادغام و «وزارت ورزش و جوانان» را تاسیس می‌کند. این طرح که با رای مثبت ۱۴۱ نماینده در برابر مخالفت ۴۶ نفر و رای ممتنع ۶ نماینده از مجموع ۱۹۵ نماینده حاضر در جلسه علنی دیروز به تصویب رسید، البته تابستان سال گذشته به مجلس تقدیم شده بود. در طرح اولیه، قرار بود سازمان میراث فرهنگی و بنیاد شهید و امور‌ایثارگران نیز به طور جداگانه به وزارتخانه تبدیل شوند، اما کمیسیون اجتماعی مجلس که‌این طرح را بررسی و تصویب کرد،‌این دو سازمان را از طرح یادشده حذف کرد و تنها به تشکیل وزارت ورزش و جوانان از ادغام سازمان تربیت بدنی و سازمان ملی جوانان رای داد.اگرچه کلیات‌این طرح در جلسه علنی دیروز مجلس به تصویب رسید، برای قطعی شدن تاسیس وزارتخانه جدید باید به انتظار جلسه‌ آینده مجلس نشست؛ چرا که هنوز هم ممکن است تغییراتی در جزئیات ‌این طرح انجام شود. در صورت تصویب نهایی طرح و تاسیس «وزارت ورزش و جوانان» ‌این وزارتخانه به عنوان بیست و دومین وزارتخانه دولت تشکیل خواهد شد.‌این در حالی است که کمتر از یک ماه قبل، نمایندگان مجلس در چارچوب لایحه برنامه پنجم توسعه، دولت را مکلف کرده بودند تا پایان سال ۹۱، شمار وزارتخانه‌های خود را از ۲۱ به ۱۷ کاهش دهد.تصویب کلیات «طرح تبدیل سازمان‌های تربیت بدنی و ملی جوانان به وزارت ورزش و جوانان» در نشست دیروز مجلس با حاشیه‌های فراوانی همراه بود و در جریان بررسی آن، ۱۲ نماینده به علی لاریجانی، رییس جلسه تذکر و اخطار دادند. البته لاریجانی تذکرات نمایندگان را وارد ندانست و مغایرت‌این طرح با برنامه چهارم را رد کرد و گفت: دولت باید در برنامه چهارم ۲۰ درصد سازمان‌ها و نهادها را منحل یا ادغام می‌کرد که نکرده است. بنابراین طرح می‌تواند گامی‌در اجرای قانون برنامه چهارم باشد. وی درباره بار مالی طرح یادشده هم گفت: به نظر نمی‌رسد بار مالی‌ای به دولت تحمیل شود. حتی با ادغام دو سازمان، بخشی از هزینه‌ها حذف شده و صرفه‌جویی هم می‌شود.علاوه بر ۱۲ تذکر دهنده، سه نماینده مجلس و معاون معاونت پارلمانی رییس‌جمهور هم در مخالفت با طرح تاسیس وزارت ورزش و جوانان نطق کردند؛ اما در نهایت بیش از ۷۰ درصد نمایندگان حاضر در جلسه به کلیات‌این طرح رای مثبت دادند.

مخالفان: مگر سعیدلو چه بی‌مهری‌ای کرده؟

کاظم موسوی نماینده اردبیل، محمود احمدی‌بیغش نماینده شازند و علی ادیانی‌راد نماینده قائمشهر در جلسه دیروز در مخالفت با تاسیس وزارت ورزش و جوانان صحبت کردند.موسوی، نماینده اردبیل در مخالفت با کلیات طرح یادشده اظهار کرد: چند هفته پیش برنامه پنجم در مجلس تصویب شد که طی آن مجلس بر کاهش وزارتخانه‌ها به ۱۷ وزارتخانه رای مثبت داد. ولی بر اساس این طرح ما شاهد اضافه شدن یک وزارتخانه به وزارتخانه‌های موجود هستیم لذا این دو موضوع با هم تعارض دارند. وی با اشاره به‌اینکه در عرصه ورزش، هر روز یکی را بیرون می‌کنند یا استعفا می‌دهند یا سر از کشور دیگری در می‌آورند، گفت: ورزش را سیاسی نکنید. ورزش در عین شور و نشاط، دارای حوادثی متنوع است و جامعه را تحت‌شعاع قرار می‌دهد. وی با بیان‌اینکه تاسیس وزارت ورزش، قدرت رییس‌جمهور را از او می‌گیرد، ادامه داد: مگر سعیدلو (رییس سازمان تربیت بدنی) چه بی‌مهری‌ کرده است که می‌خواهید او را حذف کنید؟ باید از زحمات وی در گوانگجو تقدیر کرد نه‌ اینکه او را حذف کنیم. این نماینده حامی‌دولت با اشاره به ‌اینکه در حال حاضر احمدی‌نژاد با اجرای قانون هدفمند کردن یارانه‌ها در حال تحقق یک انقلاب اقتصادی است، از نمایندگان خواست تا برای دولت حاشیه‌سازی نکنند.احمدی‌بیغش، نماینده شازند دیگر مخالف کلیات طرح ایجاد وزارت ورزش و جوانان نیز تصریح کرد: اگر بخواهیم مجموعه ورزش را با سازمان ملی جوانان که دچار مشکلات عدیده در بحث مسکن و اشتغال است، ادغام کنیم، مشکلات جدیدی ایجاد می‌شود.وی خاطرنشان کرد: در سال‌های اخیر شاهد پیروزی‌های چشمگیری در ورزش بوده‌ایم و در صورت ادغام این دو سازمان با یکدیگر، باعث از هم پاشیدگی سازمان‌ها خواهیم شد. احمدی بیغش یادآور شد: امروزه در دنیا ورزش به صورت غیرانتفاعی اداره می‌شود و دولت‌ها به امر ورزش ورود پیدا نمی‌کنند. ادیانی‌راد نماینده قائم‌شهر هم در مخالفت با کلیات طرح مذکور اظهار کرد: ایجاد یک وزارتخانه جدید به شدت مغایر اصل ۷۵ قانون اساسی است و برای دولت بار مالی دارد. وی ادامه داد: همچنین ‌این طرح با ماده برنامه ۱۴۵ برنامه چهارم مبنی بر ممنوعیت ‌ایجاد تشکیلات جدید مغایرت دارد.

موافقان: تقویت نظارت مجلس با تشکیل وزارت

از سوی دیگر، علی‌اکبر اولیا نماینده یزد و صدوق، جعفر قادری نماینده شیراز و مصطفی کواکبیان نماینده سمنان نمایندگانی بودند که در موافقت با کلیات طرح تبدیل سازمان‌های تربیت‌بدنی و ملی جوانان به وزارت ورزش و جوانان صحبت کردند.اولیا نماینده یزد در این‌باره گفت: کسی که در راس این وزارتخانه قرار می‌گیرد، باید در برابر مجلس پاسخگو باشد. وی با بیان اینکه بر این اساس فعالیت‌های این دستگاه زیر نظر مجلس انجام می‌شود، گفت: مسوول این تشکیلات نیز باید از مجلس رای اعتماد بگیرد که این امر به قوت این مجموعه کمک می‌کند. اولیا با بیان اینکه این ادغام به معنای گسترش تشکیلات نیست، گفت: اینکه در بحث برنامه پنجم موضوع کاهش وزارتخانه‌ها به ۱۷ وزارتخانه مطرح شد، در مورد وزارتخانه‌های موجود بود. نماینده یزد تصریح کرد: این دو سازمان از آنجا که با یکدیگر مرتبط هستند، بهتر است با یکدیگر ادغام شوند و این موضوع در راستای کوچک شدن و سبک شدن کار دولت است.قادری نماینده شیراز نیز در موافقت با طرح مذکور تصریح کرد: این مصوبه مطابق با قانون خدمات کشوری، سیاست‌های اصل ۴۴ قانون اساسی و برنامه پنجم است؛ چرا‌که باعث کاهش هزینه‌ها می‌شود.وی افزود: تربیت‌بدنی باید از امکانات مردمی بهتر استفاده کند و اگر این امر به صورت وزارتخانه اداره شود، تعاملات آن با مردم بیشتر می‌شود و طبیعتا در بودجه نیز اعتبارات بیشتری به آن تعلق می‌گیرد.کواکبیان نماینده سمنان دیگر موافق کلیات «طرح تبدیل سازمان‌های تربیت بدنی و ملی جوانان به وزارت ورزش و جوانان» بود که در سخنان خود خاطرنشان کرد: استدلال‌های مخالفان، استدلال‌های شکلی بود نه محتوایی و بنده می‌دانم که نمایندگان از ته دل با تشکیل این وزارتخانه موافقند. وی با اشاره به اقتدار مجلس افزود: ‌اگر مجلس در راس امور است، فقط با پاسخگو کردن نهادهای مرتبط، این اقتدار نشان داده می‌شود. این طرح در راستای اثبات اقتدار مجلس در بحث نظارت است.وی یادآور شد: ۱۵ روز دیگر گزارش تحقیق و تفحص از سازمان تربیت‌بدنی در مجلس مطرح می‌شود و نمایندگان در جریان تخلفات صورت گرفته قرار می‌گیرند و بهتر متوجه می‌شوند که برای نظارت دقیق باید این وزارتخانه تشکیل شود.

مخالفت دولت با ادغام دو سازمان

پس از سخنان موافقان و مخالفان، ابراهیم ‌ابراهیمی، معاون معاونت پارلمانی رییس‌جمهور در مخالفت با کلیات طرح مذکور اظهار کرد: تمامی فدراسیون‌های ورزش عضو کنفدراسیون‌های جهانی هستند و بنا دارند که فدراسیون و ورزش را به بخش خصوصی واگذار کنند، لذا این طرح با مخالفت کنفدراسیون‌های جهانی مواجه می‌شود و شائبه دولتی کردن ورزش را پیش می‌آورد. وی افزود: ما هر روز در ورزش شاهد موفقیت‌ها و ناکامی‌های بسیاری هستیم؛ اگر قرار باشد وزیر مربوطه برای هر باخت یا برد به مجلس پاسخ دهد، مشکل‌ساز می‌شود. ابراهیمی افزود: در سال‌های اخیر همت سازمان ملی جوانان برای مقابله با جنگ نرم و تهاجم فرهنگی بوده است که با ادغام این دو وزارتخانه بحث فرهنگی جوانان مغفول می‌ماند.با ‌این حال، ‌این مخالفت‌ها نتیجه‌ای در پی نداشت و نمایندگان به کلیات «طرح تبدیل سازمان‌های تربیت بدنی و ملی جوانان به وزارت ورزش و جوانان» رای مثبت دادند. بررسی جزئیات و تصویب نهایی‌این طرح به جلسه آینده مجلس موکول شد.

سخنگوی شیرین‌زبان و رییس آلزایمری؟

تصویب کلیات طرح تشکیل وزارت ورزش و جوانان در مجلس شورای اسلامی سبب درگیری لفظی بین سخنگوی کمیسیون اجتماعی و رییس آن شد.به گزارش دنیای‌اقتصاد، هنگامی که جواد زمانی سخنگوی کمیسیون اجتماعی برای ارائه گزارش این طرح در پشت تریبون قرار گرفت، به دفاع از مصوبه کمیسیون متبوع خود پرداخت و تاکید کرد که این ادغام بار مالی برای دولت ندارد، اما این اظهارات واکنش رییس کمیسیون اجتماعی را برانگیخت که معتقد بود چنین موضوعی درست نیست. سلیمان جعفر‌زاده، رییس کمیسیون اجتماعی، سخنگوی این کمیسیون را «شیرین زبان» خواند و گفت که زمانی هنگام قرائت گزارش کمیسیون نظرات شخصی خود را در این زمینه مطرح کرد.جعفرزاده که در قالب تذکری آیین‌نامه‌ای سخن می گفت، ادامه داد: تغییر تابلوها و سربرگ‌ها در وزارتخانه جدید میلیاردها تومان بار مالی دارد. اظهارات جعفرزاده واکنش رییس مجلس را در پی داشت که خطاب به او گفت: این طرح کمیسیون خودتان است و با امضای شخص شما به مجلس تقدیم شده، ولی الان دارید با آن مخالفت می‌کنید!سخنگوی کمیسیون اجتماعی نیز هنگامی که پس از اظهارات موافقان و مخالفان برای دفاع از مصوبه کمیسیون بار دیگر به پشت تریبون رفت، در پاسخ به جعفرزاده گفت: از رییس کمیسیون و صحبت‌های وی تعجب می‌کنم و امیدوارم که وی آلزایمر نگرفته باشد! زمانی، سخنگویان کمیسیون ها را به «مرده‌شور» تشبیه کرد که فقط باید از مصوبه کمیسیون دفاع کنند. در این هنگام علی لاریجانی خطاب به سخنگو و رییس کمیسیون اجتماعی گفت: بحث‌های دوطرفه را مطرح نکنید.