206 تیپ دو رفت، سمند معمولی و 405 هم می‌روند

حمیدرضا بهداد

استارت خروج خودرو از خط تولید شرکت‌های خودروساز داخلی، در سال ۸۴ و به‌واسطه خروج پیکان از خط تولید ایران‌خودرو زده شد.

این در حالی است که پیکان پرتیراژ‌ترین و پرفروش‌ترین محصول این شرکت به حساب می‌آمد اما به لحاظ کیفیت پایین و مصرف سوخت زیاد شورای سیاست‌گذاری خودرو و وزارت صنایع و معادن حکم خروج این خودرو را از چرخه تولید ایران‌خودرو به امضا رساند. پس از آن نیز P.K تولیدی پارس‌خودرو به دلیل ازدیاد نمره منفی آن در بخش کیفی به سرنوشت پیکان دچار، و از خط تولید حذف شد. البته مسوولان این شرکت قصد دارند محصولی ارتقا یافته را از روی پلت‌فرم P.K در‌ آینده تولید کنند.

پژو ۴۰۵ سومین اخراجی

حدود دو ماه پیش ایران خودرو در اقدامی غیرمنتظره، اعلام کرد، قصد دارد طی سال آینده خودروی پژو ۴۰۵ را از خط تولید خارج کرده و به جای آن محصول ارتقا‌یافته و آپشن شده این خودرو را با نام پژو SLX تولید کند. ظاهرا این شرکت قصد دارد پس از اتمام تعهدات خود نسبت به مشتریانی که پژو۴۰۵ را پیش‌خرید کرده‌اند، برنامه حذف این خودرو از چرخه تولید و همچنین تولید انبوه SLX را به مرحله اجرا درآ‌ورد.

اما علی‌اصغر سرائی‌نیا مدیر فروش و بازاریابی ایران خودرو نیز در گفت‌و‌گو با خبرنگار ما از حذف پژو ۲۰۶ تیپ دو و همچنین سمند EL (معمولی) از چرخه تولید ایران‌خودرو خبر داد. وی با بیان اینکه پژو ۲۰۶ تیپ دو تقریبا خط تولید شرکت را ترک کرده است، ‌گفت: تقاضای بالا برای سایر مدل‌های پژو ۲۰۶ مانند تیپ ۵ و مدل صندوق‌دار آن سبب شد مسوولان ایران‌خودرو تمرکز بیشتر خود را روی تولید این مدل‌ها گذاشته و به واسطه حذف پژو ۲۰۶ تیپ ۲، امکانات و نیروی انسانی شرکت را در اختیار تولید مدل‌های پرتقاضاتر قرار دهند.

وی همچنین مشابه سرنوشت پژو ۲۰۶ تیپ دو را برای سمند معمولی (EL) پیش‌بینی کرده و افزود: هم‌اکنون در بازار داخل با رشد تقاضا برای محصولاتی مانند سورن و همچنین سمند LX رو‌به‌رو هستیم. بنابراین عقل تجاری حکم می‌کند از توان تولید خود برای ساخت خودروهای پرتقاضاتر بهره برده و محصولات رو‌ به افول را از لحاظ فروش، از خط تولید خارج کنیم.

اظهارات سرائی‌نیا در حالی است که با خروج خودروهای مذکور از چرخه تولید شاهد کم‌تر شدن تنوع محصولات در کشور، خواهیم بود.

از طرفی به طور قطع متقاضیان سمند معمولی در بازار داخل نسبت به سایر مدل‌های این محصول مانند سورن و LX بیشترند، چرا که قیمت آن ارزان‌تر از مابقی سمندهای تولیدی است.

بنابراین چندان نمی‌توان بر بحث کمبود تقاضا به عنوان دلیل حذف این خودرو از چرخه تولید، مانور داد.

این مساله در مورد پژو۲۰۶ تیپ دو نیز صادق است، زیرا این خودرو نیز از لحاظ قیمت در شرایط بهتری نسبت به محصولاتی نظیر پژو SD و یا مدل تیپ ۵ آن قرار دارد. نکته دیگر اینکه هم پژو ۴۰۵ و هم سمند هر دو بر پایه پلت‌فرم ۴۰۵ تولید شده‌اند. پلت فرمی که متعلق به پژوی فرانسه بوده و در حدود ۲۰ سال پیش از چرخه تولید این شرکت فرانسوی خارج شده است.

به طور حتم پژو با توجه به مسائل فنی و کیفی، این خودرو را از خطوط تولید خود خارج و روی به ساخت و ارائه محصولاتی جدیدتر آورده است. البته کمی بعید به نظر می‌رسد که ایران‌خودرو نیز در اصل به این دلیل خروج پژو ۴۰۵ را در دستور کار خود قرار داده باشد. زیرا اگر چنین بود، این کار می‌بایست چندین سال پیش صورت می‌‌گرفت.

برخی کارشناسان افزایش قیمت محصولات ایران‌خودرو را دلیل این استراتژی دانسته و معتقدند. این شرکت خودروساز، با حذف یک محصول از چرخه تولید خود و تعریف محصولی آپشن شده و به اصطلاح ارتقا یافته از روی پلت فرم همان خودروی از خط تولید خارج شده، بهای تولیدات خود را افزایش داده و یا حداقل مانع از کاهش آن می‌شوند.

پژوی SLX۴۰۵ که افزایش یک و نیم میلیون تومانی بهای GLX۴۰۵ را به دنبال داشت، تنها فرم ظاهری آن تغییر یافته و از آپشن‌های ایمنی چون ABS و ایربگ در خودروی مذکور خبری نیست.