مژگان میرزایی- طبق گفته مسوولان شهرداری تا پایان سال قرار است حدود ۵هزار تاکسی با رنگ و سبک جدید وارد ناوگان حمل‌و‌نقل شهری شود تا حمل ونقل مسافران با سهولت صورت گیرد. اما اینکه این تاکسی‌های جدید از چه مشخصاتی برخوردارند، هنوز از سوی خودروساز متولی تاکسی‌‌های مذکور اعلام نشده است. طی دهه‌‌های پیش تنها خودروی تولیدی جهت استفاده در تاکسیرانی توسط شرکت‌ ایران‌‌خودرو و بدون در نظر گرفتن استانداردهای خاص به عنوان تاکسی در سطح شهر مورد استفاده قرار می‌گرفت.

بارزترین خودروی تولیدی در این زمینه پیکان بود که تاکسی‌داران ۵مسافر را در آن جای می‌دادند، حال چندی است که مسوولان اعلام کرده‌‌اند که در طرح تعویض تاکسی‌‌های فرسوده، استفاده از تاکسی‌های کار که استانداردهای لازم را جهت استفاده در سطح شهر دارا هستند، در دستور کار دارند و ناوگان حمل‌و‌نقل شهری پس از ۴۰سال با سبک، مدل و رنگ جدید مورد استفاده قرار خواهد گرفت.

تیموری، مدیر عامل سازمان مدیریت نظارت بر تاکسیرانی شهر تهران در مورد کیفیت تاکسی‌های واگذاری به خبرنگار ما می‌گوید: تاکسی‌هایی که به متقاضیان واگذار شده تاکسی‌های کار است، خصوصا مدل جدید سمند به نام EL که ویژگی‌های خاصی را برای استفاده در سطح شهر به عنوان تاکسی دارد. شرکت ایران‌خودرو مشکلات به وجود آمده در تاکسی‌های قبلی را برطرف کرده، به خصوص در مدل جدید مشکلاتی را که از قبل در خودرو بود برطرف شده و در حال حاضر نیز اکثر راننده‌ها از خودروی خود راضی هستند البته اشکالاتی هم وجود دارد که به محض اعلام به شرکت، آنها پیگیر هستند که مشکلات به وجود آمده را برطرف کنند.

مشخصات سمند کار اما مشخصات خودروی سمند کار به این قرار است: تاکسی جدید که به نام سمند EL نامگذاری شده از نظر شکل ظاهری با سمند معمولی که در سطح شهر در حال تردد است، تفاوت‌هایی دارد. از جمله سمند EL دارای چرخ چهارده اینچ با قالپاق معمولی است و سیستم هشداردهنده هوشمند این تاکسی نیز حذف شده در سمند EL شیشه عقب به صورت دستی عمل می‌کند، رنگ سپر، کنسول وسط و دریچه هوا برای صندلی عقب نیز در سمند کار حذف شده و سپر جلو نیز چراغ مه‌شکن ندارد. موکت کف اتاق سمند EL از جنس نامرغوب در نظر گرفته شده و آنتن برقی آن در این خودرو حذف و به جای آن آنتن سقفی پژو نصب شده.

رنگ این خودرو نیز سالید (رنگ روغنی) است.

وی در خصوص برنامه تاکسی‌رانی برای خدمات‌رسانی به تاکسی‌ها افزود: با توجه به گستردگی تاکسی‌های سمند در سطح تهران نیاز به افزایش تعداد تعمیرگاه در سطح شهر بسیار احساس می‌شد به همین منظور طی جلساتی با مدیر عامل ایران‌خودرو قرار شد در صورت لزوم تعداد تعمیرگاه‌ها افزایش پیدا کند که در حال حاضر این برنامه در دستور کار قرار دارد.

تیموری با اشاره به افزایش متقاضیان تاکسی GLI اظهار داشت: طی امسال و سال گذشته تعداد ۶۰۰دستگاه تاکسی GLI توسط سازمان خریداری و در اختیار متقاضیان قرار گرفت که این تاکسی‌ها از نظر کیفی بسیار مورد توجه تاکسیداران بود و در‌حال‌حاضر نیز بسیاری از متقاضیان منتظر تولید و ورود مجدد این خودرو به عنوان تاکسی به بازار هستند.

وی در ادامه تصریح کرد: تاکنون ۴هزار و ۵۹۹متقاضی، ثبت‌نام اولیه را انجام داده‌اند که از این تعداد ۴۷درصد متقاضی سمند، ۴۷درصد خواهان پژو و ۶درصد تقاضای پراید را داشته‌اند که این آمار نشان‌دهنده تمایل تاکسیداران قدیمی به خودروی GLI است.تیموری ارزان بودن پراید را از دلایل ورود این خودرو به ناوگان حمل‌ونقل شهری دانست و افزود: تنها ۶درصد از متقاضیان تاکسی‌های نو متقاضی پراید هستند که آنها به دلیل تسهیلات در نظرگرفته شده به دنبال خودروی مذکور هستند.برای پراید نیازی به پرداخت مابه تفاوت نیست.

این در حالی است که متقاضیان سمند باید یک‌میلیون و۲۰۰ هزار تومان مابه‌التفاوت پرداخت کنند که برخی از متقاضیان توانایی پرداخت این مبلغ را ندارند.

وی در پایان افزود: به دلیل اینکه پراید برای اولین‌بار به عنوان تاکسی وارد ناوگان حمل‌و‌نقل می‌شود هنوز خدمات پس از فروش آن مورد امتحان قرار نگرفته و قرار است طی چند روز آینده ۷۰دستگاه تاکسی پراید تحویل سازمان تاکسیرانی شود.

جواد صادقی‌مجد، مدیرعامل سازمان تاکسیرانی نیز در مورد طرح نوسازی ناوگان حمل‌ونقل کشور به خبرنگار ما گفت: سازمان تاکسیرانی، طرح نوسازی ناوگان کشور را با شناسایی ۳۳هزار تاکسی فرسوده در کشور شروع کرد و تاکنون ۲۲هزار متقاضی ثبت‌نام کرده‌اند که از این تعداد ۱۸هزار نفر به نمایندگی کارگزاران که همان نمایندگی شرکت‌های ایران‌خودرو و سایپا هستند معرفی شده‌اند و تاکنون ۲هزار و ۳۰۰متقاضی توانسته‌اند تاکسی نو خود را تحویل بگیرند.