به گزارش ایرنا، «حمیدرضا جلایی پور» امروز (یکشنبه) در نشست «نقش فضای مجازی در کمپین‌های انتخاباتی» در دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهران افزود: انسجام خوب اصلاح طلبان و همراهی سازمان های مردم نهاد، اصناف و پویش های اجتماعی که به وسیله شبکه اجتماعی تلگرام نظم یافتند از عوامل مهم در پیروزی حسن روحانی در دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری بود.
به گفته وی، فضای مجازی بویژه شبکه اجتماعی تلگرام در پیروزی اصلاح طلبان، اعتدالگرایان و اصولگرایان متمایل به روحانی نقش پررنگی داشت.
جلایی پور تاکید کرد جریان رقیب روحانی در فضای مجازی سرمایه گذاری سنگینی کرده بود اما متحمل شکست شد که این باید مورد بررسی قرار گیرد و چرایی آن مشخص شود.
این فعال افزود: رقیب سعی داشت القا کند ریاست جمهوری روحانی یک دوره ای است؛ بر همین اساس پیروزی وی برای آنان سنگین تمام شد.
به گفته جلایی پور، جریان رقیب روحانی انگیزه ای قوی برای به شکست کشاندن وی داشتند؛ زیرا برآوردشان در دور اول ریاست جمهوری روحانی غلط از آب در آمده بود و باورشان نمی شد با حذف مرحوم آیت الله هاشمی رفسنجانی از دوره رقابت ها، روحانی بتواند پیروز میدان باشد. وی ادامه داد: مردم در سال ۱۳۹۴ جریان رقیب روحانی را غافلگیر کردند و فردی را انتخاب کردند که توانست بر بحران های کشور فایق آید. بنابراین این جریان امسال انگیزه بیشتری داشت که اجازه ندهد روحانی دوباره تکرار شود.
جلایی پور ادامه داد: این جریان تا مرحله ای پیش رفت که روحانی رد صلاحیت شود که نظام با برآورد صحیح، مانع این کار شد.
این فعال سیاسی تلاش برای دخالت در مدیریت آینده نظام را از دیگر اهداف مخالفان روحانی مانند جبهه مردمی نیروهای انقلاب اسلامی (جمنا) دانست و با اشاره به شعار نامزدهای مخالف دولت در افزایش یارانه ها و پرداخت کارانه افزود: اگر اینها پیروز می شدند از این پرداخت ها ابایی نداشتند و عواقب سند زدن برای آنها مهم نبود. اینها برانداز بودند زیرا سند زدن برای حاشیه نشینان، کشور را به نابودی می کشاند.
جلایی پور عنوان کرد: فقیران جامعه در این انتخابات عقلایی عمل کردند زیرا اجازه ندادند چنین تفکری که فضای اجتماعی را برهم می زد رشد پیدا کند.
این استاد دانشگاه گفت: جریان رقیب روحانی به لمپنیسم فرهنگی متوسل شد و با توسل به یک خواننده تلاش کرد از این جریان به نفع خود بهره برداری کنند که نتیجه ای برعکس برای آنها رقم زد.
وی به تلاش های جریان رقیب روحانی در برخورد با سند 2030 (مربوط به آموزش) اشاره کرد و ادامه داد: اینها نه فقط در مساجد بلکه در روستاها نیز علیه این سند جریان سازی می کردند؛ به گونه ای که در قلب پایتخت نیز علیه روحانی موضع می گرفتند.
این فعال سیاسی اصلاح طلب «نظرسازی» های جریان رقیب روحانی در انتخابات را «دروغین» خواند و ادامه داد: آنها این نظرسازی های دروغین را چنان تکرار می کردند که برخی مواقع ما نیز دچار شک می شدیم.
جلایی پور وجود جامعه متکثر با مطالبات گوناگون فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی را یکی از عوامل شکست جریان رقیب روحانی توصیف و اضافه کرد: جریان رقیب روحانی برای این جامعه هیچ حرفی نداشت؛ در حالی که روحانی نشان داد این جامعه را می شناسد و برای آن برنامه دارد.
این استاد دانشگاه سازماندهی اصلاح طلبان، اعتدالگرایان و اصولگرایان متمایل به روحانی، مدیریت منسجم اصلاح طلبان و ارتباط گیری جریان اصلاح طلب با متن مردم را از عوامل موثر در پیروزی روحانی قلمداد کرد و گفت: در انتخابات امسال ارتباط ۲۴ ساعته جریان اصلاح طلبی با متن مردم برقرار شد، درحالی که پیشتر، این جریان فقط از طریق چند روزنامه با مردم در ارتباط بود. این جریان با شبکه اجتماعی تلگرام توانست ارتباطی دوطرفه را سازمان دهی کند که به نفع روحانی تمام شد.
به گفته وی، هواداران اصلاح طلب در رقابت های انتخاباتی از بسیاری از اعضای اصلی فعال تر و پرانرژی تر عمل کردند. همچنین اکنون در جامعه مدنی ایران دو میلیون و 500 هزار نیرو با فردیت نهادینه شده وجود دارد که تلگرام سبب تقویت آنها شد و پیروزی بزرگ را رقم زد.
جلایی پور گفت: کانال های تلگرامی که توسط جمعی از بهترین جوانان کشور ایجاد شده بود برای مردم تولید فکر می کرد و به آنان در انتخاب بهترین ها کمک می کرد.
این استاد دانشگاه تاکید کرد برخی می گویند تبلیغ، فریب است اما انتخابات امسال نشان داد برخی تبلیغ های واقعی، اثرگذار است.
وی افزود: برخی کانال ها که به هر طریق اعتماد مردم را جلب کرده بودند توانستند در انتخابات شوراها اثرگذاری خوبی برمردم داشته و فهرستی مورد اطمینان را در اختیار آنان گذاشتند.
به گفته این فعال سیاسی اصلاح طلب، گرچه رقیبان روحانی در جنگ آنلاین قوی عمل کردند اما انتخاب مردم به گونه ای دیگر رقم خورد.
جلایی پور محافل اجتماعی را که مولفه جامعه مدنی ایران است و در انتخابات عمل مشترک انجام دادند، از عوامل دخیل در پیروزی روحانی دانست و تاکید کرد گفته های اسحاق جهانگیری در مناظره نخست و گفته های حسن روحانی در مناظره های بعدی سبب تقویت شدن فضای جامعه و کاهش قدرت رقیب شد.
به گزارش ایرنا، انتخابات دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری، پنجمین دوره شوراهای اسلامی شهر و روستا و میاندوره مجلس دهم شورای اسلامی (در چهار حوزه) بیست و نهم اردیبهشت ماه برگزار شد.
در این دوره انتخابات ۵۶ میلیون و ۴۱۰ هزار و ۲۳۴ نفر دارای شرایط رای بودند که یک میلیون و ۳۵۰ هزار و ۲۹۴ نفر برای نخستین بار رای می دادند.
میان چهار نامزد حاضر در انتخابات ریاست جمهوری، «حسن روحانی» 23 میلیون و 549 هزار و 616 رای یعنی 57 درصد آرا را به خود اختصاص داد.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.