موافقت نخست وزیر عراق با استعفای وزیر بهداشت این کشور

در پی حادثه آتش سوزی بیمارستان «ابن الخطیب» بغداد در پنجم اردیبهشت ماه جاری که به کشته شدن ۸۲ نفر و زخمی شدن ۱۱۰ تن دیگر منجر شد، وزیر بهداشت عراق امروز سه شنبه استعفا و نخست وزیر با استعفای او موافقت کرد.

به فاصله کوتاهی از موافقت نخست وزیر عراق با توصیه های کمیته حقیقت یاب در حادثه آتش سوزی بیمارستان ابن الخطیب که خواهان پایان دادن به حالت خلع ید (تعلیق) وزیر بهداشت از مسوولیت هایش شده بود، «حسن التمیمی» وزیر بهداشت عراق ترجیح داد که از سمت خود استعفا کند و «مصطفی الکاظمی» نخست وزیر نیز با آن موافقت کرد.

نخست وزیر عراق در پی حادثه آتش سوزی در این بیمارستان و انزجار عمومی که در جامعه از وقوع این حادثه ایجاد شده بود، دستور خلع ید (به تعلیق در آمدن) وزیر بهداشت و استاندار بغداد را تا روشن شدن نتائج تحقیق و تفحص در حادثه را صادر کرد.

کمیته حقیقت یاب امروز سه شنبه، نتایج بررسی های خود را به اطلاع هیات دولت رساند و پیشنهادهایی علیه تعدادی از مسوولان مقصر در این حادثه را صادر کرد.

نخست وزیر عراق با پیشنهادهای کمیته حقیقت یاب اعلام موافقت کرد.

کمیته حقیقت یاب، مدیر بیمارستان ابن الخطیب و معاون اداری او به علاوه مسوول بخش آتش نشانی را در قبال حادثه مقصر شناخت و خواهان بازخواست اداری و برکناری آنها و پایین آوردن درجه اداری مدیر بیمارستان شد.

معافیت مدیر کل بهداشت بخش الرصافه بغداد از سمت خود و پایان دادن به شرایط خلع ید وزیر بهداشت و استاندار بغداد از دیگر توصیه های این کمیته بوده است.

با وجود اینکه کمیته حقیقت یاب، وزیر بهداشت را مقصر اصلی ندانسته وخواهان پایان خلع ید او شد، اما حسن التمیمی ترجیح داد که امروز استعفای خود را از سمت وزارت بهداشت اعلام کند و نخست وزیر نیز با آن موافقت کرد.

کمیته حقیقت یاب همچنین از وزارت بهداشت و تمامی ادارات تابع آن و بیمارستان و مراکز درمانی خواسته است که از این پس تمامی شروط سلامت عمومی را در این مراکز بهداشتی و ادارات رعایت و اعمال کنند.

براساس توافق بین جریان های سیاسی عراق در ابتدای تشکیل دولت الکاظمی، وزارت بهداشت جزو سهمیه فراکسیون «سائرون» (جریان صدر)  به شمار می رود اما مقتدا صدر در پی انتقادهایی که بعد از حادثه از جریان صدر شد در توئیتی گفت که اگر وزیر بهداشت مقصر است باید استعفا کند.

این نخستین مورد استعفا در دولت مصطفی الکاظمی از ابتدای شروع به کارش تاکنون است.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.