چین تجارت با تایوان را محدود کرد

این وزارت خانه امروز در بیانیه ای اظهار کرد صادرات شن و مواد اصلی ساختمان سازی به تایوان و واردات مرکبات و انواع مختلف ماهی از این کشور متوقف شد.

اداره کل گمرک چین اعلام کرد به علت وجود آفت کش و ویروس کرونا در برخی محموله ها، واردات غذا از تایوان ممنوع شده در حالیکه وزارت بازرگانی صادرات شن به این کشور را در راستای شروط قانونی نامشخص، به حالت تعلیق در آورده است.

این اداره همچنین نام بیش از ۱۰۰ برند غذایی تایوان را در لیست سیاه قرار داده است.

اداره امور تایوان وزارت خارجه چین نیز در بیانیه ای جداگانه اعلام کرد شرکت ها و کارخانه های چینی اجازه تجارت و معامله با دو بنیاد بزرگ تایوان به نام بنیاد دموکراسی تایوان و صندوق توسعه و همکاری بین المللی تایوان را نخواهند داشت.

در همین حال، «شو می» مدیر کل سازمان غذا و داروی تایوان در این باره اظهار کرد این حرکت ممکن است به لحاظ سیاسی تولید کنندگان تایوانی را مجبور کند تا به شیوه ای متفاوت رفتار کنند.

چین بزرگترین شریک تجاری تایوان است و حجم صادرات این کشور به چین و هنگ کنگ در سال 2021 بالغ بر 188 میلیارد و 900 میلیون دلار بوده است.

این در حالی است که چین سال گذشته واردات آناناس از تایوان را به دلیل نگرانی های زیست ایمنی ممنوع کرد . چین هدف از این اقدام را تحت فشار قرار دادن رئیس جمهور تایوان عنوان کرد زیرا وی قصد داشت ارتباطات کشورش با کشورهای دیگر را افزایش دهد.

محدودیت های تجارتی از سوی چین علیه تایوان پس از آن اعمال شد که نانسی پلوسی، عصر روز سه شنبه علی رغم اعلام مخالفت و هشدارهای متعدد دولت پکن وارد تایوان شد. این سفر با اعتراض شهروندان در این جزیره روبرو شد.

پس از ورود رئیس مجلس نمایندگان آمریکا به تایوان، «وو چیان»، سخنگوی وزارت دفاع چین این سفر را شدیدا محکوم کرد و گفت چین بارها در مورد عواقب جدی سفر پلوسی به تایوان هشدار داده و او با آنکه در جریان این هشدارها بود، بازهم برای ایجاد بحران به تایوان سفر کرده که این سفر ناقض اصل «چین واحد» و سه بیانیه مشترک چین و آمریکا است و به اساس روابط سیاسی چین و آمریکا لطمه سنگینی وارد کرده و روابط دو کشور و ارتش های دو کشور را نیز برهم زده است.

این سخنگو سفر پلوسی به تایوان را یک پیام بسیار اشتباه به جدایی طلبان تایوان خواند و گفت این سفر می تواند به افزایش تنش در تنگه تایوان منجر شود.

وو چیان افزود حزب دموکراتیک ترقی خواه که بر منطقه تایوان حاکم است از تکیه بر آمریکا بر خود می بالد و با ارسال دعوتنامه به پلوسی برای سفر به تایوان، مرتکب یک اقدام بسیار خطرناکی شده که می تواند منجر به عواقب بسیار جدی باشد.

این سخنگو خبر داد ارتش آزادی بخش چین با مجموعه ای از عملیات نظامی، سفر پلوسی به تایوان را پاسخ می دهد.

وزارت خارجه چین نیز در اعتراض به سفر رئیس مجلس نمایندگان آمریکا به جزیره تایوان، نیکلاس برنز، سفیر واشنگتن در پکن را احضار و یادداشت اعتراضی شدید اللحنی را تسلیم سفیر کرد.

هوا چون یینگ، سخنگوی وزارت خارجه چین سه شنبه در نشست خبری این وزارتخانه و پیش از سفر نانسی پلوسی به تایوان گفت: «آمریکا باید مسوولیت آسیب رسانی به حاکمیت و منافع امنیتی چین را بر عهده گیرد، بهای آن را نیز خواهد پرداخت.»

سخنگوی وزارت خارجه چین این اقدام را «بازی با آتش» دانست و گفت که چنین اقداماتی دامن کسانی که آتش را شعله ور کرده‌اند، خواهد گرفت.

جان کربی سخنگوی شورای امنیت ملی کاخ سفید در واکنش به اعتراض پکن با دفاع از این اقدام پلوسی، مدعی شد که ما ملزم به سیاست چین واحد هستیم و از استقلال تایوان حمایت نمی‌کنیم و ما صرفا به حمایت از تایوان برای دفاع از خود پایبند هستیم.

او با ادعای این که سفر پلوسی به هیچ وجه حاکمیت چین واحد را نقض نکرده، اظهارات مقامات چین را خصمانه دانست و گفت که این سخنان خصمانه هرگز آمریکا را نخواهد ترساند.

کربی گفت که بهتر است چین از این سفر به عنوان بهانه‌ای برای اتخاذ اقداماتی که منجر به افزایش تنش شود، استفاد نکند.

در این سفر، پلوسی در دیدار با رئیس جمهور تایوان اظهار کرد من باید به صراحت این موضوع را روشن کنم که واشنگتن هرگز تایوان را رها نخواهد کرد. حالا حتی بیشتر از قبل، اتحاد آمریکا با تایوان بسیار حیاتی است و این پیامی است که ما امروز به اینجا آورده‌ایم.

در همین حال شی‌جین‌پینگ، رئیس‌جمهور چین نیز در واکنش به سفر نانسی پلوسی گفت: همچنان با چشمان باز دنیا را تحت نظر داریم تا هیچ اقدام تحریک‌آمیز از سوی مرتجعان آمریکایی از نظرمان دور نماند.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.