آمارهای اسنپ از سال 98

اسنپ در این گزارش تعداد کل سفرهای انجام شده با این اپلیکیشن را با رفت و برگشت از خورشید مقایسه کرد و نوشت تعداد این سفرها معادل ۱۵ هزاربار سفر رفت و برگشت به خورشید است. بنا بر این گزارش کاربران اسنپ بیش از ۲۱۰ میلیون و ۳۰ هزار و ۴۳۶ ساعت را در اسنپ سپری کردند که چیزی معادل ۲۳ هزار و ۹۶۲ سال است. 

به گفته اسنپ تعداد راننده‌های این شرکت تا پایان سال 98 به بیش از 2 میلیون نفر رسید که حدود 3 درصد آنها را خانم‌ها تشکیل می‌دهند. اسنپ همچنین با انتشار آماری ارزیابی مسافران از رانندگان را 7/ 4 از 5 اعلام کرد؛ به‌طور متوسط 43 درصد سفرها امتیازدهی شده‌اند. به گفته اسنپ رفتار راننده مهم‌ترین دلیل برای امتیاز مثبت و منفی بوده است یعنی گزینه‌های رفتار مناسب و رفتار نامناسب مهم‌ترین دلایل قوت و ضعف سفرهای اسنپی بوده است. قشم، ‌یزد، ارومیه، زاهدان و شهرکرد شهرهایی هستند که کاربران بیشترین امتیاز به راننده را ثبت کرده‌اند. همچنین سفرهای اسنپی در شهرهای ارومیه، اردبیل، ایلام و بوشهر بالاترین امتیاز را دارند.

اسنپ درحال حاضر در 144 شهر ایران فعال است و بیشترین سفرهای سال گذشته در شهرهای تهران، مشهد،‌اصفهان، شیراز و کرج انجام شده است. در پایان سال 98 و در پنجمین سال فعالیت اسنپ بیش از 30 میلیون مسافر در این سامانه ثبت نام کرده‌اند.

 15 میلیون تماس با پشتیبانی اسنپ

سال گذشته در مجموع 15 میلیون و 421 هزارو 922 تماس ورودی و خروجی با پشتیبانی برقرار شده و کارکنان پشتیبانی اسنپ بیش از 434 هزار و 547 ساعت با کاربران گفت‌وگو کرده‌اند. اسنپ می‌گوید اگر قرار بود تنها یک نفر در پشتیبانی موظف به پاسخ‌دهی به این تماس‌ها باشد باید حدود 50 سال از عمرش را سپری می‌کرد تا به تمام این مکالمات بپردازد. 

اسنپ می‌گوید 430 نفر در پشتیبانی این شرکت مشغول به کارند. بیشترین تماس با اسنپ در تاریخ ششم آذرماه با 75 هزار و 722 تماس ثبت شد و بیشترین تعداد تماس پاسخ داده‌شده در یک ماه هم مربوط به آذر با یک میلیون و 155 هزار و 856 تماس بوده است. ماه تیر هم دیگر ماه شلوغ برای پشتیبانی اسنپ بوده است.

به‌طور کلی در سال گذشته 846 هزار شکایت در پشتیبانی اسنپ ثبت شده که بیشترین علت شکایت کاربران مربوط به لغو سفر بوده است. دیگر شکایت‌های کاربران شامل نوع وسیله نقلیه، شکایت درخصوص پرداخت هزینه سفر و پرحرفی راننده بوده است. اسنپ می‌گوید به‌طور متوسط ماهانه هزارو 742 تماس حاد به تیم موارد خاص (SOS) ارجاع داده می‌شود. 

سال گذشته 110 هزار کاربر راننده از خدمات باشگاه رانندگان اسنپ استفاده کردند. باشگاه اسنپ برخی نیازهای کاربران راننده را شناسایی و امکانات لازم را برای رفع آنها فراهم می‌کند. از این میان 75هزار نفر از طرح‌های مربوط به لوازم و قطعات خودرو، تایر و روغن و بیش از 17 هزارنفر از خدمات کارواش استفاده کرده‌اند. همچنین نزدیک به 7 هزار نفر از خدمات انواع بیمه باشگاه رانندگان و 5 هزارنفر نیز از خدمات مراکز درمانی طرف قرارداد باشگاه استفاده کرده‌اند.

 تلویزیون اینترنتی اسنپ در راه 

اسنپ سال گذشته با تجمیع خدمات در یک سوپراپلیکیشن تلاش کرد بخش اعظم نیازهای کاربرانش را در یکجا تجمیع کند. به جز اسنپ باکس تمام سرویس‌های اسنپ به این اپلیکیشن اضافه شدند. اسنپ معتقد است این اقدام باعث رشد برخی از این خدمات شدهT از جمله تعداد سفارش‌ها در اسنپ فود 134 درصد رشد داشته است. 

برخی سرویس‌ها هم کار خود را از ابتدا در اسنپ فود آغاز کردند؛ مثلا سرویس وانت که برای جابه‌جایی بارهای سنگین به کار می‌رود. اسنپ می‌گوید فروش بلیت قطار و تلویزیون اینترنتی خدماتی هستند که در سال 99 به این سوپراپ اضافه می‌شوند.

تعداد کارکنان اسنپ امروز 1546 نفر است که بیشترین تعداد نیروها یعنی 69 درصد در بخش عملیات مشغولند. بعد از آن 16 درصد کارکنان را تیم فنی تشکیل می‌دهند. در مجموع 33 درصد نیروهای اسنپ را خانم‌ها تشکیل می‌دهند. 76 درصد از نیروهای اسنپ در شهر تهران و مابقی در سایرشهرهای کشور مشغول به فعالیتند. 

اسنپ می‌گوید سرویس سفارش غذا یکی از محبوب‌ترین سرویس‌های آن است که تعداد کاربران آن با 113 درصد رشد در سال 98 به 5میلیون و 737 هزار نفر رسید. تعداد سفارش‌های کاربران هم از سرویس اسنپ فود 134 درصد رشد داشت. 

در تاریخ 28 آذر سال قبل با 119 هزار سفارش در اسنپ فود بالاترین رکورد سفارش برای این شرکت به دست آمد. سه غذای پرسفارش کاربران اسنپ فود به ترتیب چلوجوجه کباب بدون استخوان، پیتزای آمریکایی و چلوکباب کوبیده است. زرشک پلو با مرغ، ساندویچ هات داگ و کباب کوبیده (‌بدون چلو) در رده‌های بعدی این فهرست غذاهای محبوب ایرانی قرار می‌گیرند. 

در بین نان‌ها هم سنگک بیشتر از همه سفارش داده شده و بعد از آن نان لواش، بربری،‌تافتون و نان شیرین قرار دارند.

 خدمات گردشگری 

سال گذشته با توجه به شیوع کرونا و توقف صنعت گردشگری برای هیچ کدام از فعالان این صنعت سال خوبی نبود با این حال اسنپ آماری از افت خدمات گردشگری خود – اسنپ تریپ – ارائه نداده است. به جای آن اسنپ تریپ اعلام کرده سال گذشته تهران، مشهد، شیراز، اصفهان و کیش محبوب‌ترین مقاصد سفر بوده‌‌اند این در حالی است که بیشترین تعداد هتل‌ها به ترتیب در شهرهای مشهد، تهران، یزد، اصفهان و شیراز قرار دارند. محبوب‌ترین مسیرهای اتوبوس هم متعلق به این مسیرهاست: تهران به اصفهان، اصفهان به تهران، تهران به تبریز، تهران به شیراز و تبریز به تهران.

هتل‌های هما تهران، استقلال تهران، لاله پارک تبریز، اسپیناس پالاس تهران و پارسیان تهران بیشترین تعداد رزرو را در سال گذشته از آن خود کردند. بنا بر این گزارش روزهای دوشنبه پرفروش‌ترین روزها برای هتل و پرواز است و کم‌فروش‌ترین روز هفته هم جمعه است.

اسنپ همچنین امکان شارژ سیم‌کارت را از اول آبان و امکان خرید بسته اینترنت را از 25 دی به اپلیکیشن خود اضافه کرد. در مجموع سال گذشته بیش از 100 هزارکاربر از خدمات شارژ سیم‌کارت و بسته اینترنت اسنپ استفاده کردند. در یک رقابت تنگاتنگ همراه اول با 50 درصد و ایرانسل با 48 درصد بیشترین فروش را از اسنپ داشتند و سایر اپراتورها هم 2 درصد را از آن خود کردند.

 اسنپ باکس و وانت 

سرویس اسنپ باکس خدماتی برای ارسال بسته‌ها با پیک موتوری است که در مقایسه با سال قبل از آ‌ن 70 درصد رشد داشته است. در حال حاضر تعداد راننده‌های ثبت‌نامی در این دو سرویس بیش از 101 هزارنفر است. در سال 98 تعداد راننده‌های ثبت نامی سرویس بایک و باکس 61 درصد نسبت به پایان سال قبل رشد داشته است. بیشترین سفارش اسنپ باکس در 28 مرداد سال گذشته رخ داد که مصادف با عید سعید غدیر بود. در مجموع سهم سفرهای سرویس بایک 19 درصد و سهم سفرهای سرویس باکس 81 درصد است. 

سرویس وانت اسنپ برای جابه‌جایی بارهای سنگین به اپلیکیشن اسنپ اضافه شد. درحال حاضر تعداد رانندگان ثبت نامی این سرویس 9 هزار و 200 نفر است. بیشترین تعداد سفر با وانت اسنپ در تاریخ یکشنبه 4 اسفند انجام شده است. در حال حاضر سرویس وانت در 6 شهر فعال است و بیشترین سفرها با وانت در تهران، کرج، مشهد، شیراز، اصفهان و قم انجام شده است.

بر اساس این گزارش 14 اسفند و به دنبال شیوع کرونا بیشترین تعداد ثبت سفارش در سرویس اسنپ مارکت (خرید آنلاین محصولات سوپرمارکتی) انجام گرفت. محبوب‌ترین هایپرمارکت‌های اسنپ مارکت به ترتیب ارم، تیراژه 2، افرا و جماران است. میانگین رضایت کاربران از این سرویس 80 درصد اعلام شده است. همچنین امکان خرید از سوپرمارکت‌های اطراف هم در اپلیکیشن اسنپ وجود دارد که از زمان شیوع کرونا تعداد درخواست‌های این سرویس بیش از 100 درصد رشد داشته است. 

اسنپ همچنین در این گزارش آمارهایی را از سرویس‌های اسنپ روم ارائه داد. اسنپ روم سرویسی برای رزرو اقامتگاه ارزان است. اسنپ روم تا پیش از شیوع کرونا در 15 شهر فعال بود. چهارشنبه 13 شهریور با بیش از 700 اتاق رزرو شده پرفروش‌ترین روز برای اسنپ روم بود. بیشترین تعداد رزرو به ترتیب مربوط به تهران، مشهد، شیراز، اصفهان و یزد است. تاکنون در اسنپ روم بیش از 60 هزارنفر اقامتگاه رزرو کرده‌اند. بالاترین امتیاز از نظر کاربران مربوط به این اقامتگاه‌هاست: مهمانپذیر نیکوی تهران، هتل پارادیس تهران،‌هتل ایران تهران، هتل باران اصفهان، هتل تالار شیراز. همچنین هتل آرمان هم بیشترین تعداد ثبت نظر را از آن خود کرده است.

 

نکات مهم: 

   کاربران اسنپ بیش از 210 میلیون و 30 هزار و 436 ساعت را در اسنپ سپری کردند که چیزی معادل 23 هزار و 962 سال است.

   در تاریخ 28 آذر سال قبل با 119 هزار سفارش در اسنپ فود بالاترین رکورد سفارش برای این شرکت به دست آمد.

   سرویس اسنپ باکس خدماتی برای ارسال بسته‌ها با پیک موتوری است که در مقایسه با سال قبل از آ‌ن 70 درصد رشد داشته است.