تاریکی در سالن‌های نمایش مشهد
دنیای اقتصاد، ضحی زردکانلو- نمایش تاریکی به قلم علی حاتمی‌نژاد و رئوف دشتی و به کارگردانی عبدا... برجسته با کسب سه سیمرغ از جشنواره تئاتر فجر سال 94 نماینده پرافتخار استان خراسان در پایتخت بود. در این نمایش محمدرضا صولتی سیمرغ بلورین بهترین بازیگر مرد، عبدا... برجسته سیمرغ بلورین بهترین طراحی صحنه و جوادعلی خوئیان سیمرغ بلورین بهترین طراحی پوستر را به مشهد آوردند، این نمایش با بازی محمدرضا صولتی، محمد جهانپا، علیرضا رواندل، ندا محمدی، امیرحسین رضازاده و مسعود عقلی از 25 فروردین لغایت 23 اردیبهشت ماه، هرشب ساعت 19:30 در سالن اصلی تئاتر شهر به روی صحنه می‌رود. عبدا... برجسته، کارگردان نمایش با بیان مشکلات همیشگی پیش روی تئاتر استان به «دنیای اقتصاد» می‌گوید: اگر به ما اهالی تئاتر زمین بدهند، خودمان سالن نمایشی مناسب و در شأن این شهر می‌سازیم. مشروح گفت‌وگو را می‌خوانید:
برای اجرای نمایش تاریکی در سالن اصلی تئاتر شهر تغییراتی انجام داده‌اید، درباره این موضوع و احتمالا مشکلاتی که وجود داشته، برایمان بگویید.
چون مشهد سالنی ندارد که ما بتوانیم نمایش را دو سویه اجرا کنیم و طراحی نمایش نیز به نیت اجرای دو سویه انجام شده بود و همچنین سالن دو سویه‌ای که قرار بود در حوزه هنری افتتاح شود به شهریورماه موکول شد و ما نیز قرار است روی پروژه دیگری کار کنیم، تصمیم گرفتیم خودمان صحنه نمایش را در سالن اصلی تئاتر شهر آماده کنیم. درحال حاضر هم درگیر تهیه سازه و هر روز به دنبال مهندسان و کارشناسان نظام مهندسی هستیم تا این سازه‌ها را تایید کنند تا در اجرای نمایشمان مشکلی پیش نیاید. امیدوارم روزی در مشهد سالنی داشته باشیم که نیازی نباشد خود گروه با هزینه شخصی خودش سالن نمایش را تعبیه کند و با مشکلات متعدد مواجه شود. متأسفانه با وجود تمام امکانات بالقوه تئاتر خراسان، فقدان سالن‌های باکیفیت در این شهر احساس می‌شود، امیدوارم شرایط بهتر شود و از لحاظ سخت‌افزاری نیز به پیشرفت کامل برسیم.

برای پیشرفت سخت‌افزاری تئاتر استان چه راه‌حلی پیشنهاد می‌کنید؟
مشکل اصلی درحال حاضر نداشتن زمین است. مشهد واقعا به یک سالن استاندارد نیاز دارد، من فکر می‌کنم اگر مسئولان اداره کل ارشاد اسلامی و شهرداری بتوانند به تعامل برسند، همین حالا گروه ما حاضر است در ازای زمینی که دراختیارشان می‌گذارند با هزینه شخصی خودشان یک سالن استاندارد که قابلیت دو سویه، سه سویه و حتی چهار سویه شدن را دارد، بسازد.

برای تعبیه این سالن در تئاتر شهر چقدر هزینه کردید؟
نزدیک به ۱۰میلیون تومان برای تعبیه سالن نمایش هزینه کردیم، امیدوارم مسئولان، مشکل سالن را جدی بگیرند.

درحال حاضر به‌نظر شما چقدر از سالن‌های تئاتر مشهد از استاندارد کافی برخوردار است؟
سالن‌های ما استاندارد نیستند، سالن اصلی تئاتر شهر از لحاظ استاندارد واقعا دچار مشکل است، وقتی باران می‌بارد صدای برخورد قطرات باران به سقف، داخل سالن می‌پیچد! امکانات نوری و صدایی ما نیز به شدت ضعیف است، شاید استان‌های دیگر به لحاظ سخت‌افزاری بهتر از ما باشند، چون در شهر ما هر ۳۶۵ شب، تئاتر اجرا می‌شود که این استهلاک سالن، نور و صدا را درپی خواهد داشت، بنابراین سالن‌ها باید مدام تجهیز شوند اما متاسفانه این اتفاق رخ نمی‎دهد. در مشهد به جز سالن هاشمی‌نژاد هیچ سالن استاندارد دیگری از لحاظ فنی وجود ندارد. درحال حاضر ما پروژکتورهایی با ۲۰ سال عمر داریم و از طرفی شاهد هستیم که در تهران هر سال لامپ‌های پروژکتورها تعویض می‌شوند، ولی ما با لامپ‌هایی با عمر ۱۰، ۲۰ سال کار می‌کنیم، همچنین سیستم گرمایش، سرمایش و تهویه مناسب نداریم، فقط یک سالن و قاب و چهار پروژکتور داریم. امیدوارم مسئولان همانطورکه از لحاظ فنی دوست دارند کارهای ما برایشان افتخارآفرین باشد، مقداری هم در بحث سخت‌افزاری به داد تئاتر استان برسند.

آیا نمایش تاریکی، حامی مالی نیز داشته است؟
نه متأسفانه ما حامی مالی نداشتیم، تنها شرکت «فراهنگ» حامی تبلیغاتی این نمایش شده که بیلبورد و تلویزیون شهری در اختیار این گروه قرار داده و پوسترهایمان را نیز چاپ کرده است. اما با توجه به اینکه نمایش ما یک کار ملی، خراسانی و مشهدی و راجع به نادرشاه افشار است، نه میراث فرهنگی حمایتی از این کار کرده نه اداره کل ارشاد و نه شهرداری، ما به دنبال حامی مالی خصوصی نیز نرفتیم چون شرایطی دارد که شاید ما قادر به فراهم کردنش نباشیم. ما فقط تنها امیدمان به مخاطبان است؛ امیدوارم که با حمایت مردم هزینه‌هایی که برای اکران این نمایش تقبل کرده‌ایم، جبران شود.

تاکنون استقبال مردم از این نمایش چطور بوده است؟
خوشبختانه استقبال بسیار خوب بوده، ما تقریبا به‌طور متوسط هرشب ۱۲۰ تا ۱۳۰ تماشاچی داریم، که باتوجه به ظرفیت ۱۷۰ نفری سالن، استقبال خوبی بوده است.

قیمت بلیت‌های این نمایش چقدر است؟
اگر تماشاچیان بخواهند به‌صورت اینترنتی بلیت تهیه‌ کنند، ۱۵ هزارتومان و اگر از گیشه تهیه کنند، ۱۸ هزار تومان است. تمام تلاش ما این است که تماشاچی راضی از سالن نمایش بیرون برود و امیدوارم این اتفاق بیفتد.

نمایش تاریکی باتوجه به موفقیتی که در جشنواره فجر کسب کرده آیا در تهران هم اجرا می‌شود؟
نمایش تاریکی چون در بخش تازه‌های تئاتر ایران اجرا شده باید برای اجرا در تهران نیز از آن حمایت شود ولی بازهم مسئولان این شهر هستند که می‌توانند با نامه‌نگاری و پیگیری خود از این کار حمایت کنند تا در تهران هم اجرا شود. خود ما نیز خیلی پیگیر این قضیه هستیم که نمایش در تهران و حتی شهرستان‌های دیگر به روی صحنه برود. امیدوارم مسئولان اگر حمایت‌های مالی نمی‌کنند، حداقل با حمایت معنوی خود اسباب اجرای این نمایش را در پایتخت فراهم کنند.

فکر می‎کنید دلیل موفقیت «تاریکی» در جشنواره فجر چه بوده است؟ موضوع ملی و تاریخی آن را تا چه حد در این موفقیت موثر می‌دانید؟
این تئاتر یک کار ملی است که متنش را نویسندگان بومی نوشته‌اند، ما در گروه تئاتر کربن روی مباحث ملی بسیار کار می‌کنیم، دو کار راجع به شاهنامه فردوسی انجام دادیم و امسال هم نمایش تاریکی را با موضوع نادرشاه افشار کار کردیم. تجربه بزرگی که من در این راه کسب کرده‌ام، این است که واقعا برای مسئولان هیچ فرقی بین کارهای بومی و کارهای خارجی وجود ندارد، چون از هیچ کدام از این کارها حمایت نمی‌کنند، اما همیشه این دغدغه را دارند که چرا جوان‌های ما به سراغ متون خارجی می‌روند و به متن‌های ایرانی توجهی ندارند. شاید اعتقادی که به متون ایرانی داریم و شرایط سخت اجرا و شش ماه تمرین پیاپی، از دلایل موفقیت این نمایش باشد. همچنین من سابقه حضور در پنج دوره جشنواره فجر را دارم و این تجربه‌ها نیز موثر بوده است و فکر می‌کنم گروه تئاتر کربن بعد از ۵ دوره حضور در جشنواره فجر به آن پختگی رسیده بود که با یک اجرای خوب در جشنواره موفق باشد.

اگر مایل هستید راجع به نمایش دیگری که قرار است بعد از اتمام این کار شروع کنید، برایمان بگویید.
کار بعدی گروه تئاتر کربن، مجددا به نویسندگی آقایان حاتمی‌نژاد و دشتی است که اقتباسی از شخصیت پرومته از اساطیر یونان است. یک ماه پیش تحقیقات متنی آن آغاز شده و بعد از ماه رمضان تمرین‌هایمان را شروع خواهیم کرد. گروه تئاترکربن، متشکل از من، علی حاتمی‌نژاد، رئوف دشتی، مهسا غفوریان، مهدی ضیاءچمنی، ندا محمدی، مونا بارانی و علیرضا رواندل به عنوان هسته مرکزی است، که تب سرد روی پیشانی داغ هم در جشنواره امسال کار دیگری از همین گروه بود.