ایده انگلیسی حرف زدن ببعی گروهی بود
محمد بحرانی با دو کاراکتر ببعی و آقای همساده اعتبار بیشتری به مجموعه کلاه قرمزی بخشید. شخصیت بامزه ببعی و انگلیسی عجیب و غریبش و پستانکی که از خودش جدا نمی‌کند او را تبدیل به یک کاراکتر درجه یک کرده است.
همچنین عروسک آقای همساده با وجود اینکه هنوز حضور پررنگی در کلاه قرمزی ندارد، اما در طول یک سال گذشته جزو محبوب‌ترین عروسک‌ها محسوب می‌شود. با محمد بحرانی درباره شکل‌گیری ببعی و پیوستنش به گروه کلاه قرمزی حرف زدیم. بحرانی سه سال است که در شبکه دو صداپیشگی استاد همه چیز‌دان را در برنامه‌های کودک بر عهده دارد.

کمی درخصوص شکل‌گیری کاراکتر ببعی توضیح می‌دهید؟
عروسک ببعی سال 90 به جمع «کلاه قرمزی» اضافه شد. در گروه کلاه قرمزی یک رسم همیشگی وجود دارد و آن این است که خانم محبوب بعد از ساخت یک عروسک آن را بین گروه می‌آورند و بچه‌ها از عروسک‌گردان‌ها تا صداپیشگان با عروسک تمرین می‌کنند و هرکس که با عروسک راحت‌تر بود و به کاراکتر می‌خورد، عروسک به او می‌رسد. در مورد عروسک ببعی شاید دورترین صدا به ببعی من بودم و آقای طهماسب از همین پارادوکس خوششان آمد و همین شد که عروسک به من برای گویندگی و به بنفشه صمدی برای عروسک گردانی رسید.
فکر می‌کردید آنقدر محبوب بشود؟
سال 90 فکرش را هم نمی‌کردم که ببعی بتواند آنقدر در جذب مخاطب موفق شود، چون آنقدر دیالوگ‌هایش کم بود که من و بنفشه صمدی را نگران می‌کرد، حضور پررنگی نداشت، اما ما به تجربه آقای طهماسب اعتماد کردیم.
صداپیشگی آقای همساده چطور به شما رسید؟
عروسک آقای همساده نیز سرنوشتی مشابه ببعی داشت و در سال 91 خانم محبوب آن را به میان گروه آورد و همه بچه‌ها صدایشان را امتحان کردند و باز هم نوبت به من رسید.
چه قدر شما به عنوان صداپیشه در محبوبیت یک عروسک دخیل هستید؟
ایده اصلی هر عروسک مال ذوق بی‌نظیر ایرج طهماسب و حمید جبلی است و کوچک‌ترین پارامترها از فیلتر این دو نفر عبور می‌کند، سهم عمده‌ای هم مربوط به خانم محبوب است که با این دقت و وسواس عروسک‌ها را می‌سازند. ما یک دوره تمرین دو ماهه داریم که در این دوره محیط امنی فراهم می‌شود تا تمرینات ما شروع شود و همین شاید باعث شود که صداپیشه هم بتواند آن طور که باید به همراه عروسک گردان‌ها جان بیشتری به عروسک بدهد.
ایده انگلیسی حرف زدن ببعی از کجا آمد؟
نمی‌توانم بگویم ایده انگلیسی حرف زدن ببعی دقیقا از کجا آمد، چون کار کاملا تیمی محسوب می‌شود، اما اکثر ایده‌ها و شروع این اتفاقات مال خود آقای طهماسب و جبلی است.
کار کردن با گروه کلاه قرمزی طبعا دشواری‌های فراوانی دارد، کمی درباره‌اش حرف می‌زنید؟
کار کردن در این گروه ساده نیست، عوامل کلاه قرمزی با وسواس و حساسیت زیادی کار می‌کنند و از هیچ مرحله‌ای به‌سادگی نمی‌گذرند. عروسک‌گردان‌ها هم تمرین بدنی سختی دارند و طبیعتا کار راحتی را از پیش نمی‌بریم، اما آقای طهماسب به شدت خوش اخلاق هستند و برای کارشان هم اهمیت زیادی قائل می‌شوند و شب و روزشان برای بهتر شدن این کار صرف می‌شود، حتی بعد از پایان پروژه نیز در طول یک سال درگیر ایده‌پردازی برای کلاه قرمزی هستند.
از میان عروسک‌ها کدام را بیشتر دوست دارید؟ دلتان برای دو عروسکی که خودتان گویندگی می‌کنید تنگ نمی‌شود؟
من تمام عروسک‌های کلاه قرمزی را دوست دارم، اما برای من پسرخاله از همه بیشتر نوستالژیک است و آیتم‌های مربوط به پسرخاله را به‌دقت دنبال می‌کنم. دلم در تمام مدت یک سال برای عروسک‌ها تنگ می‌شود، چون ارتباط فیزیکی‌ام با عروسک‌ها قطع می‌شود و دیگر آنها را نمی‌بینم، اما در طول سال یک دفترچه دارم و ایده‌های حتی بی‌ربطم را در آن یادداشت می‌کنم.
چقدر حضور حبیب رضایی در این پروژه موثر است؟
البته در این میان نباید از نقش موثر حبیب رضایی به عنوان مشاور پروژه غافل شد. من از او تشکر می‌کنم، چرا که هم به خاطر زبان انگلیسی فوق‌العاده‌اش کمک بزرگی برای دیالوگ‌های انگلیسی من است و همچنین در تولد آقای همساده نقش موثری داشت.