خانۀ روشن همیشه پرمصرف نیست؛ آنچه درباره لامپ‌های ال ای دی نمی‌دانید.

اگر از دلیل مهمی مانند تعرفه نامناسب و ارزان بودن قیمت برق در ایران بگذریم، نبود برنامه آموزشی دقیق به مشترکان، فرهنگ سازی در مصرف بهینه برق و انتخاب هوشمندانه وسایل برقی و منابع روشنایی عامل بزرگی در ایجاد بحران مصرف برق در ایران است.

ممکن است برایتان عجیب باشد که بدانید بخش زیادی از مشترکان هنوز از لامپ‌های رشته‌ای پرمصرف برای روشنایی فضای خود استفاده می‌کند. در باور این دسته از مشترکان لامپ ال ‌ای ‌دی کیفیت و زیبایی لامپ‌های رشته‌ای را ندارد. بخش دیگری از مشترکان لامپ‌های کم مصرف را گزینه‌ای کم مصرف و سالم نسبت به لامپ‌های ال ای دی می‌دانند بنابراین در برابر استفاده از لامپ‌های ال ای دی مقاومت می‌کنند!

لامپ رشته‌ای، کم مصرف یا لامپ ال ای دی ؟

پر واضح است که لامپ‌های رشته ای به دلیل مصرف بالای برق، تبدیل انرژی مصرفی به گرما، طول عمر پایین و عدم رعایت مسائل زیست محیطی، انتخابی کاملاً نادرست است. اما در میان دو لامپ دیگر کدام یک مناسب  برای خرید لامپ است؟

۱. میزان مصرف برق

اولین معیار در انتخاب منابع روشنایی، تشخیص مقدار روشنایی نور لامپ (لومن) نسبت به میزان مصرف انرژی الکتریکی و میزان مصرف برق در آن است. در لامپ‌های کم مصرف فلورسنت بهره نوری به طور متوسط 70 لومن بر وات است درحالی‌که بهره نوری در لامپ‌های ال ای دی SMD حدود 161 لومن و در برخی از لامپ‌ها تا 300 لومن بر وات می‌رسد. با همین مقایسه کوچک اگر نام لامپ‌های ال ای دی را به نام لامپ‌های فوق کم مصرف تغییر بدهیم، کم بیراه نیست.

2. طول عمر

 قطعاً هیچکس تمایلی به خرید مداوم لامپ بدلیل طول عمر پایین ندارد. اتفاقی که در لامپ‌های رشته‌ای به وفور می‌افتد. احتمالاً در حین خرید لامپ‌های کم مصرف توصیه‌های مانند خاموش و روشن نکردن پی‌درپی را به دلیل کاهش عمر لامپ شنیده‌اید. گرچه این امر اجتناب ناپذیر است اما در مقایسه دو لامپ ال ای دی و لامپ کم مصرف، لامپ ال ای دی با قابلیت کلیدزنی نامحدود 60 هزار ساعت کارایی دارد اما طول عمر لامپ کم مصرف 10 تا 15 هزار ساعت با محدودیت خاموش و روشن شدن است.

3. قیمت خرید

با آنکه قیمت خرید لامپ‌های ال ای دی نسبتاً گران به‌نظر می‌رسد اما هزینه‌های مرتبت آن نسبت به سایر لامپ‌های موجود بسیار ناچیز است. پیشنهاد می‌کنیم که مجدداً به طول عمر و میزان مصرف برق هر یک از لامپ‌ها نگاهی بیاندازید. بله! لامپ ال ای دی انتخاب شما خواهد بود.

4. موضوعات زیست محیطی و سلامت

 اگر نگران موضوعات زیست محیطی و سلامت در انتخاب منابع روشنایی هستید، به شما تبریک می‌گوییم. دو موضوع اشعه ماورا بنفش و جیوه موجود در لامپ همیشه بحث برانگیز بوده است. با بررسی کارکرد لامپ‌های کم مصرف فلورسنت متوجه می‌شویم که اشعه فرابنفش ساطع شده از لامپ های فلورسنت به افراد آسیب می‌زند و سبب تشدید بیماری‌هایی مانند اوتیسم، لوپوس و سرطان پوست در سطح جامعه  می‌شود.

از سویی دیگر جیوه موجود در لامپ‌های کم مصرف، خطرات ناشی از شکستن، انهدام غیراصولی و رها کردن در طبیعت برای محیط زیست، انسان‌ها و سایر جانداران غیرقابل جبران است. در حالیکه لامپ‌های ال ای دی نه تنها هیچ اشعه‌ی ماوراء بنفشی ساطع نمی‌کنند بلکه به دلیل نوع ساخت این لامپ، فناوری نور حالت جامد استفاده می‌شود و در برابر شوک و لرزش مقاوم هستند.

در ساخت لامپ‌های ال ای دی از فناوری‌های بدون سرب و صرفه‌جویی کننده در مصرف انرژی استفاده می‌شود. به‌همین دلیل است که روشنایی ال ای دی را نور سبز می‌نامند.

 

خانه‌هایی همیشه روشن با مصرف بهینه برق مغایرت ندارد.

وقتی بحث مصرف بهینه برق مطرح می‌شود، ناخودآگاه ذهن افراد به سمت خاموش کردن وسایل برقی و منابع روشنایی می‌رود. گرچه استفاده نکردن از وسایل غیراستاندارد و پر مصرف همیشه پیشنهاد می‌شود اما این امر در بحث روشنایی به شکل دیگری قابل مدیریت است.

لامپ LED1

برای آنکه اطلاعات دقیق‌تری درباره لامپ‌های ال ای دی، نورپردازی و تاثیر آن بر محیط و کارکرد افراد داشته باشیم، به‌سراغ کارشناس فروش شرکت تولیدی رادویرانور؛ تولیدکننده لامپ‌های ال ای دی میتره در ایران و با گواهینامه استاندارد ایران و اروپا (CE&RoHS) ، رفتیم.

این شرکت از سال 1394 با در نظر گرفتن استانداردهای جهانی و نیاز اساسی کشور به تولید کالاهای باکیفیت در زمینه محصولات روشنایی، محصولاتی همه رده با کالاهای تراز اول دنیا تولید کرده و با نام تجاری میتره در اختیار مصرف‌کنندگان قرار داده است. که در حال حاضر به اروپا نیز صادرات دارد.

«یک خانه، سازمان یا مرکز تجاری می‌تواند همیشه روشن و کم مصرف باشد. نور را به جزئی برای افزایش بهبود ارتباطات و عملکرد تبدیل کند و از دو سو خود را به برنده‌ای شکست‌ناپذیر تبدیل کند. این گفته اغراق نیست.

تاثیر میزان و کیفیت روشنایی در بهبود عملکرد کارکنان در فضاهای کاری ثابت شده است. فرقی نمی‌کند کارکنان، کارشناسان یک شرکت IT باشند یا کارگرانی که روزانه ساعت‌های طولانی در سوله فعالیت می‌کند؛ انتخاب لامپ مناسب با توجه به نوع کار، ابعاد فضا، رنگ دیوارها و میزان روشنایی مورد نظر صورت می‌گیرد.

بسیاری از سازمان‌ها به زیبایی مبلمان اداری و امکانات و تجهیزات بیشتر از منابع نوری توجه می‌کنند اما براساس بررسی‌ها مشخص شده است که نور مناسب می‌توانند تا 50% درصد بر بهبود عملکرد کارکنان تاثیر بگذارد. استفاده از لامپ‌هایی با طیف رنگی یکسان و یکپارچه و استفاده نکردن از روشنایی مستقیم موجب پویایی و شادابی در محل کار می‌شود.

درباره گارانتی و قیمت لامپ‌های ال ای دی و دغدغه مصرف کنندگان می‌گویند: « همیشه قیمت خرید لامپ‌  ال ‌ای‌ دی مورد سوال قرار می‌گیرد. طبیعی است که به‌دلیل فناوری‌های بکاررفته در تولید لامپ‌های LED و کیفیت بالای این نوع از لامپ‌ها قیمت اولیه نسبت به سایر لامپ‌ها به چشم بیاید اما نتایج آن قطعاً موجب صرفه‌جویی می‌شود.

با آنکه این روزها تنوع لامپ‌های ال ای دی در بازار زیاد است اما با نگاهی به شرایط و طول عمر گارانتی محصولات، خریداران می‌توانند انتخاب دقیق‌تری داشته باشند. تمام محصولات میتره با گارانتی 12 ماهه به بازار عرضه می‌شود.

پیشنهاد می کنیم هم اکنون با خرید لامپ ال ای دی ، هزینه برق خود را نصف کنید.

تولید محتوای بخش «وب گردی» توسط این مجموعه صورت نگرفته و انتشار این مطلب به معنی تایید محتوای آن نیست.