نوآوری و به روز رسانی در موسسه زبان آفاق

بی شک انسانهای اولیه خیلی زود آموختند که برای بقا در مصادف با بلاهای طبیعی ، خطرات ناشی از حملات حیوانات وحشی، مبارزه با گرسنگی ، ساخت سرپناه و غیره به با هم بودن ، استفاده از یکدیگر و در اختیار قرار دادن تجارب نیازمند هستند. به همین دلیل خیلی سریع زندگی گروهی را شروع کردند. مسلما در آن زمان آنها آنقدر عالم نبودند که این جمله را برروی دیوارهای غارهایشان حک کنند. 

 هیچ یک از ما به تنهایی قوی تر از همه ما نیست

سنگ نوشته ها و عکس های حکاکی شده بر روی دیوارهای غارها به وضوح نشان دهنده شیوه زندگی گروهی آنها می باشد. 

البته مجددا تاریخ نشان میدهد که انسانها در جایی تصمیم هایی خلاف این را هم اتخاذ کرده اند که در مواجهه با بحران و مشکلات به سمت گروهی بودن برگشته اند. من اسم این استرانژی را استراتژی بقا میگذارم این استراتژی در طول قرون مختلف از گونه هایی به گونه هایی دیگر تغییر شکل داده است ودر ابعاد مختلف زندگی بشر حاضر شده.

یکی از آن ابعاد بعد حساس و حیاتی تجارب بوده. با توجه به سخت و پیچیده شدن و پررونق نگه داشتن کسب و کارها ( دقت داشته باشید که واژه پررونق نگه داشتن استفاده شد نه داشتن کسب و کار ) تعداد بسیار بالای قارچ گونه رقبا، تهدیدات محیطی ، نا به سامانی ها و نوسانات اقتصادی کشورها، تغییر و بی ثبات بودن تصمیمات سیاسی و متعدد فاکتور مخاطره آمیز دیگر صاحبان کسب و کار را بر آن داشت که برای پررونق نگه داشتن و بقای تجارتشان چاره ای اندیشید و به فکر یک استراتژی اساسی باشند.  

نتیجه ای که بشر به آن رسید شگفت انگیز بود. فرنچایز ( کسب و کارهای زنجیره ای ) . این خلق بشر دنیای تجارت را نه تنها احیا کرد بلکه آن را به سمت سکوهای رشد و شکوفایی حرکت داد، مریض روی تخت افتاده و به اغما رفته ایی که تجارت نام داشت را به هوش آورد و سرپا کرد. امروز او قهرمان یکه تاز عرصه کسب و کار است. دقیقا نمی دانیم جرقه اصلی و اولیه این خلقت معجزه آسا کجا و توسط چه کسی زده شده ولی خوب می دانم که کم از اختراع ادیسون نداشت. 

شاید این حس به شما دست دهد که دارم از تکنیک اغراق استفاده  میکنم ، حق دارید. در این صورت دعوتتان  میکنم تا حتما با کسانی که در ورطه و یا مرز ورشکستگی و ناامیدی و یا تسلیم شدن و واگذار کردن بوده اند ولی امروز با استفاده از این استراتژی در آسمان تجارت عقاب گونه مشغول به پرواز هستند ملاقات و گفتگو کنید. خود من یکی از آن تجربه ها هستم. 

کسی که دنیای سیاه، نا امید کننده و رو به زوال تجارتش را که آماده بود بر سر قبرش فاتحه بفرستد، امروز با پیوستن به یک شرکت بزرگتر،  در اوج شکوه و شکوفایی می بیند. شاید اگر شما هم این مسیر را طی می کردید بنده را در نوشتن این جمله تایید می کردید: 

این کشف کم از اختراع ادیسون ندارد

اما اجازه دهید از منظر تخصصی تری به مقوله فرنچایز نظری بیافکنیم . دوست دارم بحث و مثال این مقاله در مورد نمایندگی آموزشگاه زبان باشد. جایی که آن تجربه برای من اتفاق افتاد و امروز بعد از گذشت ۲۰ سال می توانم بگویم تخصص و حرفه اصلی ام می باشد.

 

آفاق2

سرنوشت و آینده یک آموزشگاه زبان به مانند بسیاری از تجارت های دیگر تابع سه عامل می باشد: 

۱-  عوامل درونی 

۲- عوامل بیرونی 

۳- رقبا 

۱- برخی از عوامل درونی : عواملی که معمولا در اختیار و در دست هستند. 

الف)فرآیند جذب: نیازسنجی ،مصاحبه، انتخاب،آموزش مستمر  

– آموزش: آموزش مستمر در راستای ارتقا مهارتی و شخصیتی  

– آزمون و خطا 

– کیفیت عملکرد و کیفیت فروش 

– وفاداری به مجموعه 

و غیره 

ب) نوآوری و به روز رسانی: 

در بخش آموزش: کتب، سیستم آموزشی، آزمون ها،نظارت  

– فن آوری: سخت افزاری، نرم افزاری 

– رفتاری: تبدیل خریدار به مشتری و مشتری به مشتری وفادار  

– شیوه های تبلیغاتی : امروزه نمی شود  با شیوه های سابق بازار را در دست داشت. 

ج) مالی: 

– نرم افزارهای به روز و قوی 

– سیستم حسابداری منظم  

– حذف شهریه های قسطی 

– پرداخت ها: به موقع و صحیح  

– مدیریت هزینه ها 

۲- برخی از عوامل خارجی : عواملی که معمولا از اختیارات ما خارج هستند . 

– سیاست های کلی هر دولت 

– قوانین آموزش و پرورش 

– سازمان ها و نهادهای دیگر  

– نوسانات و نابسامانی های اقتصادی 

– فرهنگ هر شهر و محله  

– ساختمان 

– مالیات  

-سایر بازارها اعم از بازار کتاب و یا کاغذ 

– ممیزی ها و بازرسی ها 

۳- رقبا : 

– رقبای بالفعل  

– رقبای بالقوه  

البته که هر آموزشگاه داری خوب می داند می توان آیتم های زیادی را به هر کدام از این عوامل اضافه کرد . 

مزایای آموزشگاه های بزرگ و دارای چندین نمایندگی

۱- شخصا در سال ۸۵ ماهیانه ۱۵۰۰۰۰ تومان بابت نصب پوستر تبلیغاتی هزینه می کردم و جالب است بدانید که امروز نیز همین هزینه پرداخت می شود (در سال ۹۸) نه اینکه هزینه افزایشی نداشته بلکه  امروزه  ما چند شعب هستیم که در یک منطقه باهم این کار را انجام می دهیم  در نتیجه قیمت پایین می آید.

۲-نوآوری و به روز رسانی : هیچ آموزشگاهی به صورت تکی نمی تواند به تنهایی در همه حوزه های کاری خود همزمان نوآوری وبه روزرسانی داشته باشد.حتی اگر هم بتواند مجبور به تحمل هزینه های بسیار بالائی می باشد. 

مثلا من در آموزشگاه خود در طول ۱۰ سال سه بار موفق شدم تا سیستم آموزشی خودرابه روزرسانی کنم.از Head way به interchange سپس به American file در هر موسسه نوبت این کار همراه بود با تغییر کتب ، سوالات ، فیلمها ، کمک آموزشی ها و غیره مسلما به تنهایی نمیتوانستم. 

۳-تامین کننده های بزرگ همواره مایلند با مراکز بزرگ وارد کار شوند و این یعنی فرصت های بهتر اگر روزی قرار باشد یکی از برگزار کننده های آزمونهای بین المللی نمایندگی در ایران داشته باشد مطمئنا به سراغ آموزشگاههای زنجیره ایی خواهد رفت . این نیز یک فرصت بزرگ خواهد بود برای همه نمایندگی ها و شعب زیر مجموعه آن 

۴-با زنجیره ایی شدن خرده رقبا از سر راه کنار زده خواهند شد و ما میتوانیم با چند رقیب قوی رقابت کنیم به جای رقابت با چند صد رقیب تکی.

۵-با توجه به تشکیلاتی و سازمانی بودن مراکز زنجیره ای آنها برای هر تهدید بیرونی یا درونی یک واحد متخصص و ورزیده دارند. مثلا دایره حقوقی آنها قوانین را خوب می داند و راهکار های مدیریت قوانین دست و پاگیر را ارائه و در اختیار خواهند گذاشت. 

۶-آزادتر بودن وقت شما جهت تمرکز روی واحد خود به هدف افزایش فروش و نگداشت زبان آموز فعلی . این یعنی سود بیشتر  

۷-امروزه ارتباطات، برگ برنده هر شخص و یا سازمانی می باشد . کسانی بازی را می برند که سطح وسیع تری از ارتباطات را دارا هستند .سیستم زنجیره ای شما را  در دریای ارتباطات می اندازد  خود شما به جمعارتباطات آنها خواهید پیوست. 

۸-سوخت دادن واژه آشنایی در کسب و کار می باشد.وقتی شما عضوی از یک آموزشگاه زنجیره ایی می شوید از تجربه های قبلی آنها استفاده خواهید کرد.آزمون و خطاها قبلا اتفاق افتاده است. 

۹-برای بردن همیشه با آدمها و گروههای قوی مذاکره و معاشرت کنید.مطمئن باشید آموزشگاه زنجیره ایی که توانسته خود را به آن مرحله برساند مغزهای بزرگی در آن مشغول به کار هستند که فاکتور برد شما هم خواهند شد. 

۱۰-شما هم می توانید نبوغ و هوش خود را در یک عرصه بزرگ معرفی کرده و شکوفا سازید. 

مطمئنا مزایای بسیار دیگری نیز وجود دارد.اما با توجه به محدودیتهای این مقاله مهمترین را ارائه کردم. 

خوراک فکری غلط 

این سیاست کثیف کشورهای توسعه یافته می باشد در قبال کشورهای در حال توسعه.آنها با تلقین کردن با جملاتی مثل : شریک خوب نیست به شریک اگر خوب بود خدا برای خودش قرار میداد ، کنار آمدن سخته ، خود امپراطور خود باشید این شستشوی فکری را انجام می دهند تا تفکر کشور های در حال توسعه را سالها عقب نگه دارند . در حالی که خود با سرعتی بالا در حال پیشرفت می باشند.مثالهایی مانند مک دونالد ،kfc ، اکسفرد ، کمریج و غیره نشان  می دهند که چقدر فرنچایز می تواند در توسعه اقتصادی مفید واقع شود. 

آفاق3

کلام آخر:

در همین راستا آموزشگاه زبان آفاق در راستای اهداف ملی گرایانه خود از تمامی استانها و شهرستانها دعوت میکند تا با اضافه شدن به این مجموعه قدم در بازی برد _ بردی قرار دهد که هم خود قوی شود و هم  آفاق. رونق این دو ضلع به فضل خدا انشالله کمک رونق اقتصادی کشور و میهن عزیزمان ایران خواهد بود.

تولید محتوای بخش «وب گردی» توسط این مجموعه صورت نگرفته و انتشار این مطلب به معنی تایید محتوای آن نیست.