تأثیر خرید آنلاین بر اقتصاد ایران

تحقیقات نشان می دهد که این انقلاب صنعتی بر معیارهای اقتصاد و خرید و فروش آنلاین از جمله تولید، تجارت، استخدام و تولید محلی تاثیر مثبتی گذاشته است. از جمله تأثیرات مثبتی که تجارت و خرید آنلاین دارد، کاهش هزینه ها، افزایش خرید و فروش، افزایش رونق اقتصادی و کاهش محدودیت ها است.

همچنین امروزه با توجه به اینکه بسیاری از افراد تمایل به انجام امور روزمره به صورت آنلاین دارند و با توجه به افزایش کاربران اینترنت در جهان، کسب و کارهای آنلاین محبوبیت زیادی در بین افراد پیدا کرده است.

تاریخچه کسب و کار آنلاین در جهان

کسب و کار آنلاین در اوایل دهه ۱۹۸۰ میلادی توسط "مایکل چف" بنیان گذاری شد. "چف" سیستمی را راه اندازی کرد که به وسیله آن خریداران و نمایندگان فروش قادر می شدند به صورت آنلاین به یکدیگر متصل شوند.

این سیستم با استفاده از سرویس ارتباطی، پیام دو طرفه را آغاز کرد. اولین پیام آنلاین که به صورت دو طرفه برای اولین بار راه اندازی شد به شکل ویدئو تکست بود. تجارت آنلاین در این زمان برای اولین بار شکل گرفت.

تاریخچه تجارت الکترونیک در ایران

دارکوب2

با توجه به اینکه امروزه تبادلات آنلاین در حال افزایش می باشد، پیش بینی می شود که این روند در آینده با سرعت بیشتری رو به رشد باشد.

بر اساس آمار اقتصادی در جهان، آمریکا بیشترین حجم مبادلات اقتصادی را به خود اختصاص داده است. بعد از آن اروپا در جایگاه دوم می باشد.

در حوزه خلیج فارس، اقتصاد ایران در جایگاه مناسبی نسبت به کشورهای همسایه خود قرار دارد. با توجه به آمار رو به رشد خرید های آنلاین در ایران، کسب و کارهای الکترونیکی و آنلاین از طرف مردم و کسب و کارها و دولت مورد استقبال فراوانی قرار گرفته است.

طی ده سال گذشته شاهد افزایش چشمگیری در حوزه راه اندازی خرید و فروش های آنلاین و افزایش شرکت های اینترنتی و دیجیتال مارکتینگ در ایران بوده ایم.

از اواسط سال ۲۰۱۸ که تحریم های آمریکا بر ایران بیشتر شده است، استارت آپ های آنلاین رو به افزایش رفت که تأثیر مثبت بسیار زیادی در اقتصاد ایران گذاشت تا تأثیر تحریم ها بر ایران بسیار کمتر شود.

انواع مختلف تجارت الکترونیک

تجارت و خرید و فروش آنلاین چند نوع مختلف دارد که عبارتند از:

۱. بنگاه با بنگاه (B2B): طرفین معامله، بنگاه ها می باشند.

۲.  بنگاه با مصرف کننده (C2B): نوعی از تجارت الکترونیک می باشد که ارتباط مستقیم بنگاه ها با مشتریان است.

۳. مصرف کننده ها و شرکت ها (B2C): در این حالت افراد، خدمات و محصولات خود را به شرکت ها می فروشند.

۴. مصرف کننده ها با هم (C2C): در این حالت مصرف کنندگان و مشتریان، محصولات و خدمات خود را به یکدیگر می فروشند.

۵. بین بنگاه ها و سازمان های دولتی (G2B): در این حالت ارتباط و خرید و فروش ها بین بنگاه ها و سازمان های دولتی صورت می گیرد.

۶. بین دولت و شهروندان (C2G): ارتباطی بین دولت و عمده مردم می باشد. از این الگو می توان به ارتباط بین مؤسسات اقتصادی مانند بانک ها با مردم اشاره کرد.

۷. بین دولت ها (G2G): نوعی از ارتباط بین دولت های مختلف دنیا می باشد.

مهترین عوامل خرید و فروش های اینترنتی در ایران

امروزه خرید و فروش و کسب و کارهای آنلاین به یک فعالیت مهم توسط کاربران اینترنت تبدیل شده است.

کسب و کار آنلاین به هرگونه خرید و فروش محصولات یا خدمات توسط کاربران اینترنتی برای برآوردن نیازهای خود اطلاق می شود.

هرگونه جستجو در صفحات وب برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد محصولات یا خدمات مورد نیاز بر تصمیم گیری کاربران می تواند تاثیر گذار باشد.

مسلماً خرید آنلاین سرعت خرید را بالا می برد و از صرف زمان زیاد و هزینه و انرژی جلوگیری می کند به همین دلیل بسیاری از کاربران و مشتریان از این روش راضی هستند.

امروزه خدمات الکترونیک در ایران در حال گسترش است. بعد از ورود اینترنت به ایران و رشد سریع آن، بسیاری از کاربران به آن اعتماد کردند که این امر به تنهایی تأثیر زیادی بر اقتصاد ایران خواهد گذاشت.

بر اساس تحقیقات، آمارها نشان می دهد سالیانه در ایران در حدود بیست هزار خرده فروشی آنلاین شروع به فعالیت می کنند.

در سال ۲۰۱۵ در تهران ارزش فعالیت های تجاری آنلاین خرده فروشان به ۱۷.۵ میلیارد دلار رسید. طی چند سال گذشته تجارت آنلاین رشد سریع داشته است.

حداقل ۱۹ میلیون ایرانی برای کارهای روزمره ی خود از اینترنت استفاده می کنند. از آنجایی که ایران در تحریم است و از سایت های جهانی مانند آمازون (Amazon) یا ای بی (eBay) محروم است، خرده فروشی های آنلاین در ایران موفق تر بوده اند زیرا مردم به مستر کارت های جهانی دسترسی ندارند لذا مجبور به خرید در داخل ایران از طریق فروشگاه های اینترنتی هستند.

این یکی از دلایلی است که رونق طراحی فروشگاه های اینترنتی توسط شرکت های معتبر طراحی سایت را بالا برده است. به عنوان مثال یکی از این شرکت های معتبر و متخصص، شرکت طراحی سایت دارکوب است. به یاد داشته باشید که کار طراحی سایت فروشگاهی یک امر بسیار تخصصی است چرا که مسئله ی سئو، بازاریابی اینترنتی و تبلیغات را نیز در خود دارد به همین دلیل این طراحی از جهات مختلف یک کار تخصصی محسوب می شود و نیازمند افراد با تجربه است.

رفتارهای خرید مصرف کننده

امروزه مطالعات بسیاری در مورد رفتارهای خرید مصرف کنندگان در مناطق مختلف جهان صورت گرفته است. برای درک عوامل مؤثر بر تصمیم گیری خریداران اینترنتی، مطالعه در این زمینه ضروری است.

رفتار خرید مصرف کنندگان اینترنتی

امروزه بسیاری از افراد به صورت آنلاین خرید می کنند و این موضوع توجه بسیاری از شرکت ها را به خود جلب کرده است. خرید های سنتی جای خود را به خرید های آنلاین داده اند؛ بنابراین درک رفتار خرید مصرف کنندگان آنلاین بسیار مهم است.

چهار ویژگی خریدارن اینترنتی

دارکوب1

برای درک رفتار خرید آنلاین باید در مورد نیاز خرید آنلاین بیشتر بدانیم.

مشخصه های کلیدی خریداران آنلاین، فرهنگی، اجتماعی، خصوصیات شخصی و روانی می باشد. شناسایی این مشخصه ها می تواند درک خوبی از مشتریانی که محصولات یا خدمات خود را به صورت آنلاین خریداری می کنند در اختیار صاحبان مشاغل مختلف بگذارد. با شناخت این موضوعات می توان شناخت خوبی از مشتریان و اینکه چگونه تحت تأثیر تبلیغات قرار می گیرند به دست آورد.

مشخصه های فرهنگی

مشخصه های فرهنگی بیشترین تاثیر را بر رفتار مشتریان دارد. رفتار انسان ها تاثیر گرفته از ارزش هایی است که هنگام رشد و بزرگ شدن به دست می آورند که می تواند بر تصمیم گیری های آنها هنگام خرید تأثیر بسزایی داشته باشد.

ملیت و مذهب می تواند به عنوان یک بخش مهم و عمده در این زمینه مطرح شود.

مشتریانی که به طبقات اجتماعی بالاتری تعلق دارند، بیشتر خرید آنلاین انجام می دهند چرا که به اینترنت دسترسی بیشتر و راحت دارند و دستگاه های دیجیتالی مختلف مانند گوشی های هوشمند و کامپیوتر و ... برای انجام این کار را در اختیار دارند در حالیکه مشتریان از طبقات اجتماعی پایین تر دسترسی کمتری به اینترنت دارند و گاهی حتی نیز کامپیوتری در اختیار ندارند. در نتیجه خرید و فروش آنلاین بین مشتریان با طبقات اجتماعی بالاتر بیشتر اتفاق می افتد.

مشخصه های اجتماعی

ما می توانیم مشخصه های اجتماعی را به سه دسته تقسیم کنیم: گروه های مرجع؛ نقش های اجتماعی و خانوادگی؛ شأن و مقام اجتماعی.

گروه مرجع بر عقاید شخص و رفتار او تاثیر گذار است. این تأثیر می تواند به صورت مستقیم یا غیر مستقیم باشد؛ مانند تأثیر همسایگان بر تصمیم گیری خریدار آنلاین که نوعی از تأثیر گذاری مستقیم است. افراد خانواده و دوستان نیز می توانند بر رفتار خرید آنلاین مؤثر باشند.

مشخصه های فردی

عوامل فردی یکی دیگر از عوامل مهم و تاثیر گذار بر تصمیم گیری مشتریان اینترنتی می باشد. سن، وضعیت اقتصادی و شغل در این گروه از دسته بندی قرار می گیرند. سن شامل مراحل مختلفی می باشد و افراد مسائل مختلفی را طی این دوران تجربه می کنند و تغییرات زیادی ممکن است طی این تجربیات حاصل شود.

شغل افراد نیز تاثیر زیادی بر تصمیم گیری آنها در خرید دارد. افراد متمول ممکن است بدون توجه به قیمت محصول یا خدمات ارائه شده آن را بخرند در حالیکه افراد با سطح توانایی مالی کمتر توجه زیادی به این موضوع دارند.

شخصیت و سبک زندگی از عوامل مؤثر دیگر است که در این دسته بندی قرار می گیرد.

مشخصه های روانی

مشخصه های روانی شامل انگیزه، درک، یادگیری، عقاید و علایق می باشد.

خرید آنلاین و پیامد های احتمالی آن بر روی خرید های سنتی

به دلیل افزایش خرید های آنلاین، مراکز خرید سنتی مورد تهدید قرار گرفته اند چرا که فروشگاه اینترنتی رونق بسیار زیادی در خرید و فروش ها پیدا کرده اند.

تحقیقات نشان می دهد که ۷۸٪ از مردم آمریکا که بالای ۱۵ سال سن دارند حداقل یک بار خرید آنلاین داشته اند. بزرگسالان در ایالات متحده حداقل یک بار در هفته خرید آنلاین دارند و ۳۳٪ از مغازه داران نیز خرید خود را به صورت اینترنتی انجام می دهند.

تولید محتوای بخش «وب گردی» توسط این مجموعه صورت نگرفته و انتشار این مطلب به معنی تایید محتوای آن نیست.