آرماتور بندی چیست و قیمت میلگرد چگونه بر هزینه پیاده‌سازی آن تاثیرگذار است؟

همین استفاده گسترده از آهن آلات در ساختمان باعث می‌شود هزینه‌های مربوط به انواع پروفیل‌ها از جمله تیرآهن تاثیر بسیار زیادی در قیمت مسکن و سازه‌های دیگر داشته باشد. در ماه‌های گذشته افزایش قیمت این محصولات بر اثر افزایش قیمت ارز بازار مسکن را دچار بحران کرده است.

تولید‌کنندگان در مقطع افزایش نرخ ارز می‌توانند بابت صادرات محصولات خود سود زیادی کسب کنند؛ اگرچه احتمالا بهای تمام‌شده در داخل نیز از این شوک‌های قیمتی تأثیر خواهد پذیرفت اما در کشورهای صادرات‌محور، افزایش نرخ ارز معمولا به سود صادرکنندگان تمام می‌شود. با تمام این تفاسیر افزایش قیمت تیرآهن در این مدت فعالان را برای سرمایه‌گذاری دچار تردید کرده‌است.

میلگرد نیز در ساخت و ساز از اهیمت ویژه‌ای برخوردار است؛ در سازه‌های بتنی آرماتوربندی، از اصول مهندسی شناخته شده است و به منظور مقاوم سازی سازه‌ها آرماتوربندی نقش به سزایی ایفا می‌کند. توجه داشته باشید در قسمت‎های مختلف یک ساختمان آرماتوربندی به صورت‌های مختلف انجام می‌شود.

شاید برای شما هم این سوال ایجاد شده باشد که با وجود بتن چه نیازی به میلگرد احساس می‌شود؟! بتن در برابر تنش‌های متفاوت از مقاومت بالایی برخوردار است اما مقاومت کششی آن تعریف چندانی ندارد؛ به گونه‌ای که حتی کوچک‌ترین کشش‌ها را نیز نمی‌تواند تحمل کند. با استفاده از میلگرد به مقاومت کششی بتنی کمک می‌کنند.

اگر می‎خواهید بتن مورد استفاده در ساختمان‌هایتان بتنی مسلح باشد باید از ترکیب بتن و میلگرد استفاده کنید تا بهترین عملکرد را شاهد باشید.

در این تصویر نمایی از آرماتور بندی توسط میلگرد را مشاهده می‌کنید

 

آرماتوربندی چیست؟

اگر میلگردها و دیگر محصولات فولادی را در کنار هم قرار دهیم و اتصال بین آن‌ها از طریق بست فلزی یا جوشکاری سرد صورت پذیرد را آرماتوربندی می‌گویند. امروزه ساختمان‌های مدرن از این اصول مهندسی تبعیت می‌کنند همین امر سبب می‌گردد تا ساختمان‌ها از مقبولیت خاصی برخوردار شوند. در یک بیان ساده این گونه می‌توان گفت که بتن ماده‌ای به شکل خمیر است که می‌تواند به هر شکلی باشد اما میلگرد به آن کمک می‌کند تا در شکل مد نظر مهندسین سفت گردد و استحکام کافی را داشته باشد.

همان طور که در  قسمت بالا اشاره شد آرماتوربندی در بخش‌های مختلف ساختمان به صورت‌های مختلفی انجام می‌پذیرد برای مثال در سقف‌ها ممکن است چند میلگرد راست و ساده روی یکدیگر قرار بگیرند ولی نحوه پیاده سازی در ستون‌ها به صورت میله‌های پیچیده‌ای است که در هم تنیده شده‌اند.

یکی از نکاتی که در آرماتوربندی بخش‌های مختلف مورد توجه قرار می‌گیرد انتخاب میلگرد با قطر مختلف است؛ معمولا در ساختمان‌های چندین طبقه از  میلگردهایی استفاده می‌کنند که معمولا قطر 13، 16 و 20 دارند اما اگر ساختمان مد نظر کوچک‌تر باشد به سراغ میلگردهایی با قطرهای کوچک‌تر می‌روند.

نحوه پیاده سازی آرماتوربندی به چه صورتی است؟

در یک ساختمان به منظور آرماتوربندی مراحل مختلفی باید مد نظر قرار بگیرد که به ترتیب به طور مختصر به بررسی آن خواهیم پرداخت.

در مرحله اول همان طور که می‌دانید نقشه ساختمان طراحی می‌شود که این مرحله توسط یه مهندس سازه صورت می‌پذیرد با مشخص شدن این طرح به طور کلی مشخص می‌شود به چه مصالحی در چه ابعادی نیاز داریم. در ساخت و سازها به مصالح مختلفی از جمله نبشی، ناودانی، تیرآهن و ورق نیاز داریم.

سپس میزان میلگرد مورد نیاز در پروژه‌ تعیین می‌شود با توجه به بزرگی پروژه میزان میلگردی که باید خریداری شود متفاوت خواهد بود. اما در هر صورت حجم استفاده از میلگرد به اندازه‌ای زیاد است که قیمت میلگرد یکی از فاکتور‌های مهم در تصمیم گیری طراحان است. از آنجاکه بازار در بی ثباتی به سر می‌برد، فروشنده نگران است کالایی که صبح فروخته را بعدازظهر نتوانتد با همان قیمت، بخرد و جایگزین کند؛ بنابراین برای ساعاتی توقف کاری داشتند تا تکلیف ثبات بازار مشخص شود. موضوع مطرح شده یکی از مهمترین دلایل بی ثبات شدن بازار مسکن است. به نقل از کارشناسان سایت آهن آنلاین:

"قیمت میلگرد به دلایل مختلف همواره نوسانات بسیاری را تجربه می‌کند. به دلیل حجم بالای مصرف این پروفیل در صنایع مختلف از جمله ساختمان سازی، این تغییرات ناگهانی تاثیر چشمگیری در محاسبات مالی پروژه‌ها خواهد داشت و یکی از مهم‌ترین عوامل تعیین کننده قیمت سازه‌ها به حساب می‌آید."

آرماتور بندی ساختمان بدون میلگرد امکان پذیر نیست.

بعد از تهیه میلگردهای مورد نیاز مهندس ناظر به بررسی آن‌ها خواهد پرداخت. توجه داشته باشید در صورتی که پروژها بزرگ باشند در این صورت مهندس باید به طور حضوری در موقعیت باشد اما معمولا برای پروژه‌های کوچک توسعه نمی‌شود. 

حال باید آرماتوربندی روش مناسبی در نظر گرفته شود همان ظور که اطلاع دارید روش‌های آرماتوربندی متفاوتی مانند روش منظم، گره زدن و کرواتی وجود دارد؛ وجه اشترک تمامی روش‌های مطرح شده استفاده از جوشکاری سرد در آن‌ها ست. به طور کلی اگر بخواهیم میلگردها را با سیم‌های مفتولی به یکدیگر متصل کنیم از دو شیوه استفاده خواهیم کرد :

1. روش ضربدری

دو میلگرد را کنار هم قرار می‌دهند و به صورت ضربدری سیم مفتول را از زیر و روی آن‌ها عبور می‌دهند سپس انتهای سیم مفتول‌ها را به یکدیگر متصل می‌کنند سپس باقی مانده آن‌ها را به قسمت پایین خم می‌کنند تا از ایجاد برجستگی‌های نوک تیز جلوگیری کنند.

2. روش بستن از کنار

در این روش نیز مانند روش ضربدری ابتدا میلگردها کنار یکدیگر قرار داده می‌شوندو سیم مفتول از قسمت زیرین میلگرد پایینی عبور کرده و از قسمت کناری میلگرد بالایی عبور داده شده و در نهایت انتهای آن‌ها را به یکدیگر وصل می‌کنند؛ این روش به دلیل نحوه اتصال سیم مفتول‌ها به یکدیگر به روش کرواتی معروف شده است.

 در ادامه کار نحوه قرار گیری میلگردها و چک کردن مجدد آرماتورها از اهمیت بالایی برخوردار است.

در انتهای فرآیند آرماتوربندی باید قالب‌ها گذاشته شود و بتن ریزی صورت پذیرد. معمولا از قالب‌هایی استفاده می‌شود که جنس آن‌ها فلزی است زیرا در این صورت از خارج شدن آب سیمان خودداری می‌کنند؛ توجه داشته باشید که تنوع شکلی قالب‌ها متفاوت است.

نکات مهمی که هنگام آرماتور بندی باید رعایت کنید.

  • میلگردهای مورد استفاده به منظور فرآیند آرماتوربندی نباید زنگ زده باشند و گچ و سیمان روی آن وجود نداشته باشد و به روغن نیز آغشته نشده باشند.
  • فاصله در نظر گرفته شده برای میلگردها به اندازه یک وجب دست باشد یا حدودا بیست سانتی‌متر.
  • برش صورت گفته بر روی میلگردها نباید با دستگاه‌های هوا برش انجام شود بلکه برش‌ها باید با قیچی‌های مخصوص صورت پذیرد.
  • به فاصله بین میلگردها تا سطح قالب توجه ویژه شود تا پوشش بتنی که بر روی میلگردها صورت می‌پذیر از ضخامت مناسبی برخوردار باشد.

رعایت اصول مهندسی و انتخاب محصولات فولادی مد نظر تنها مختص میلگرد و تیرآهن نیست بلکه باید در انتخاب دیگر محصولات فولادی نیز تمامی اصول و مبانی رعایت شود و اخبار مربوط به مصالح مورد نیاز به طور دائم از طرف طراحان و فعالان این صنعت مورد بررسی قرار بگیرد.

خبرهایی که می‌تواند در تصمیم گیری شما تاثیرگذار باشد مانند خبری که در مورد قیمت نبشی منتشر شد. طی هفته گذشته بازار آهن با نوسانات اندکی روبه‌رو شد، به گونه‌ای که در این هفته نبشی و تیرآهن کاهش قیمت را تجربه کردند و شمش فولاد از ثبات نسبی برخورداربود. از این دست اخبار به طور روزانه در تمامی خبرگزاری‌ها منتشر می‌شود و در صورت ارتباط با این صنعت باید از آنها اطلاع داشته باشید و به طور دائم آنها را رصد کنید.

تولید محتوای بخش «وب گردی» توسط این مجموعه صورت نگرفته و انتشار این مطلب به معنی تایید محتوای آن نیست.