آموزش رایگان ساخت وب‌سایت و فروشگاه اینترنتی

ورود به دنیای فناوری و دیجیتال یکی از راه‌های زود بازده کسب در‌آمد بیشتر است. اگر شما هم از آن دسته افرادی هستید که می‌خواهید کسب‌و‌کار خود را با ساخت سایت و راه‌اندازی فروشگاه اینترنتی، توسعه دهید، با ما همراه باشید تا روش ورود به عرصه کسب‌و‌کارهای آنلاین را به شما آموزش دهیم. 

وب‌سایت یا فروشگاه اینترنتی؟!

آمارها نشان می‌دهند که تجارت آنلاین روز به روز در حال پیشرفت و شکوفایی است و راهیست برای پیشرفت در کسب‌و‌کار، اما باید دانست دقیقا هدف اصلی ما چیست؟ و در چه زمینه‌ای قصد ادامه فعالیت داریم؟

آیا قصد فروش محصولی را دارید و به تبع آن می‌خواهید فروشگاه آنلاین خود را راه‌اندازی کنید و یا یک ایده تجاری عالی را در سر می‌پرورانید؟

چه بخواهید فروشگاه اینترنتی داشته باشید و یا با داشتن ایده‌ای ناب به داشتن یک وب‌سایت بیاندیشید، تجارت الکترونیک به شما کمک می‌کند تا کسب‌و‌کارتان را توسعه و یا حتی در سطح بین‌الملل مطرح شوید.

2

ساخت سایت و یا ایجادفروشگاه اینترنتی، روشی فوق‌العاده برای درآمد‌زایی است، اما در عین حال پیچیدگی‌ها و خاص خود را دارد، که در صورت نداشتن اطلاع کافی درباره نحوه ساخت و راه‌اندازی وب‌سایت، چه بسا با دشواری و حتی شکست روبرو شوید، پس باید بدانید که از کجا باید شروع کنید. 

ولی خبر خوب این‌که شما با سیستم‌های سایت ساز و فروشگاه‌ساز، بدون داشتن هرگونه دانش فنی برنامه‌نویسی و یا حتی بدون سرمایه زیاد هم می‌توانید فروشگاه و یا وب‌سایت داشته باشید. در ادامه با ما همراه باشید تا بهترین و کوتاه‌ترین مسیر ساخت و راه‌اندازی سایت را در چند مرحله به شما آموزش دهیم.

مراحل ساخت وب‌سایت و فروشگاه اینترنتی

برای ساخت یک فروشگاه اینترنتی لازم است گام به گام مراحل زیر را طی کنید. این مراحل در عین سادگی، حاوی نکات قابل توجهی است که سبب جلوگیری از بروز هرگونه مشکلی در حین ایجاد سایت و راه‌اندازی فروشگاه اینترنتی خواهد شد. این مراحل عبارتند از:

1. استراتژی کار خود را مشخص کنید؛

برای اینکه بتوانید وبسایت و فروشگاه اینترنتی داشته باشید باید با توجه به هدف کسب‌و‌کار خود، استراتژی مشخصی نیز داشته باشید. برای این‌کار:

  • نیازهای سایت خود را شناسایی کنید.
  • مشکلات و موانع را از قبل پیش‌بینی کرده و در جهت رفع آن راه‌حل‌های متعددی را بررسی کنید.
  • برنامه‌ریزی داشته باشید و با اولویت به هریک از کارهای خود نظم بخشید.
  • رقبای خود را بررسی کرده و نقاط ضعف آنان را نقطه قوت خود قرار دهید.
  • از تجربه سایرین در جهت ارتقای سایت خود استفاده کنید.
  • روی بهبود سئوی سایت و مسائل مربوط ببه آن، قبل از راه‌اندازی سایت، فکر کنید.
  • روی لوگو و نام برند خود فکر و حرفه‌ای عمل کنید.

باتوجه به موارد فوق لازم است نیازهای سایت خود را با توجه به ماهیت سایتتان شناسایی، بروز هرگونه مشکلی را پیش‌بینی و حتی راه‌حل مناسب برای آن اتخاذ نمایید. این همان طی مسیری است که شما را از سایر رقبا متمایز کرده و به توسعه و پیشرفت کسب‌و‌کار شما می‌انجامد.

اما از جمله‌ی مهم‌ترین نیازهای سایت شما، سئوی آن است که در ادامه با مبحث سئو وکاربرد آن آشنا می‌شوید.

سئو (SEO) و نقش آن در مدیریت سایت

کلمۀ SEO از کنار هم قرار دادن حروف اول کلمات Search Engine Optimization به معنای "بهینه‌سازی برای موتورهای جستجو" گرفته شده است. 

بهینه‌سازی برای موتورهای جستجو، به مجموعه‌ای از تاکتیک‌ها و دستورالعمل‌ها گفته می‌شود که اگر به‌درستی انجام شوند منجر به بهتر شدن جایگاه سایت در موتورهای جستجو (به خصوص گوگل) و افزایش بازدید سایت و هدایت ترافیک بیشتر می‌شوند.

در واقع سئو فرآیندی است که به گوگل کمک می‌کند تا سایت شما را شناسایی کرده، زمینه فعالیت شما را بفهمد و بر اساس کلمات کلیدی مرتبط سایت شما مثل "خرید موبایل"، سایت شما را در صدر نتایج جستجو نشان دهد. در حقیقت سئو به افزایش بازدید سایت شما کمک ویژه‌ای می‌کند.

2. نام دامنه سایت خود را انتخاب کنید؛

مطمئناً انتخاب نام دامنه (آدرس الکترونیکی) برای یک کسب‌و‌کار بسیار هیجان انگیز است. در این مرحله معمولاً همه چیز به خوبی برنامه‌ریزی شده و انرژی کاری زیادی در شما نهفته است، با این‌حال اگر در انتخاب دامنه وب‌سایت‌تان اشتباه کنید، شک نکنید که در آینده به دردسر خواهید افتاد چراکه تحقیقات نشان داده است که نام دامنه بر وضعیت سئوی یک وب‌سایت تاثیر می‌گذارد.

امن‌ترین و آسان‌ترین راه برای انتخاب نام دامنه استفاده از نام تجاری است، زیرا مشتریان، شما را با نام تجاری‌تان به خاطر می‌سپارند. 

3

نام تجاری شما بسیار مهم‌تر از نام دامنه‌تان است، اما نام دامنه‌تان باید بر اساس نام تجاری‌تان انتخاب شود. اگر برای انتخاب نام تجاری دچار مشکل هستید، می توانید یک کلمه ابداع کنید یا چند کلمه را با یکدیگر ترکیب کنید. 

در واقع دامنه همان آدرسی است که شما را به افراد مختلف معرفی می‌کند، مثل سایت پرتال با نام دامنه www.portal.ir. به همین منظور نیاز است تا شرایطی را برای انتخاب هر چه بهتر دامنه لحاظ کنید. که عبارتند از:

1. دربرگیرنده نام تجاری شما باشد؛

2. ساده و قابل درک باشد؛

3. معرفی بهتر دامنه با استفاده از پسوند و پیشوند مناسب؛

بعد از ساخت اسم دامنه لازم است پسوند آدرس الکترونیکی خود را نتخاب کنید.

پرکاربردترین پسوندها در ایجاد دامنه عبارتند از:

پسوند com.

بهترین پسوند برای ایجاد دامنه پسوند com. است که از واژه ی commercial به معنای تجاری گرفته شده است. هر فروشگاه یا سایتی می‌تواند از این پسوند پر کاربرد در ساخت دامنه خود استفاده کند.

پسوند org.

این پسوند از واژه تجاری organizations گرفته شده و به معنای سازمانی، می‌باشد. این پسوند به صورت عام برای فعالیت‌های غیر تجاری استفاده می‌شود.

پسوند ir.

این پسوند که از مخخف کلمه iran گرفته شده و نشان دهنده این است که سایت شما متعلق به کسانی است که ماهیت ایرانی دارند.

پسوند name.

این پسوند همانطور که مشخص است به معنای نام است و مختص افرادی است که با هر هدفی می‌خواهند سایتی شخصی، راه اندازی کنند.

پسوند Biz.

این پسوند که از واژه Buziness و به معنای کسب‌وکار وتجارت گرفته شده است و همانطور که مشخص است مختص کسب‌وکارهای تجاری و الکترونیکی است.

حالا با شناخت انواع پسوندهای نام دامنه، با هرقصد و هدفی که اقدام به راه‌اندازی سایت خود می‌کنید، می‌توانید از پسوند متناسب با آن در دامنه خود استفاده کنید. 

3. هاست (host) مناسب، خریداری نمایید؛

دامنه فقط یک اسم اختصاصی برای شماست و برای نمایش سایت به کاربران نمی‌توانیم اطلاعات را روی یک نام خالی سوار کنیم. پس ما نیاز داریم یک فضا و حافظه هم بخریم، که اطلاعات سایت را بر روی آن بریزیم تا این اطلاعات در شبکه جهانی اینترنت قابل دسترسی برای مخاطبان شود.

 برای خرید یک هاست مناسب چند ویژگی زیر را حتما در نظر بگیرید:

دیتاسنتر مشهور؛

دیتاسنترهای معروف نسبت به موارد مشابه تازه تاسیس، از کیفیت شبکه و سخت افزار بالاتری برخوردارند. هنگام خرید هاست راجع به نام دیتاسنتر از شرکت ارائه‌دهنده سوال کنید و سپس راجع به کیفیت آن پرس‌و‌جو کنید.

پشتیبانی 24 ساعته؛

اگر تمام ویژگی‌های هاست شما عالی باشد ولی پشتیبانی متعهد و پاسخگو نداشته باشد، به دردسر خواهید افتاد. زیرا برای رفع برخی مشکلات سایت حتما در طول استفاده از هاست به کمک پشتیبان نیاز پیدا می‌کنید. پس قبل از خرید راجع به ساعت پاسخگویی، شرح و حدود وظایف پشتیبانی، سوال کنید.

امنیت بالا؛

سرور می‌تواند در خطر حمله هکرها و یا سایر مسائل امنیتی باشد. حتما قبل از خرید راجع به تمهیدات امنیتی هاست سوال کنید.

امنیت سرور باید هم از جهت فیزیکی در ساختمان دیتاسنتر تامین شده باشد و هم به لحاظ نرم افزاری از بهترین فایروال، کنترل 24 ساعته سرورها توسط کارشناسان امنیت وب، محافظت از حمله‌های DOS و DDOS و... بهره‌مند باشد.

4

4. بسترهای نرم‌افزاری مناسب ایجادکنید؛

گام بعدی برای ایجاد سایت پس از تهیه دامنه و هاست، سپردن کار به یک کاردان است. اما چگونه؟!

دیگر دوره سپردن کار به برنامه‌نویسان و صرف هزینه‌های گزاف به سر آمده، امروزه اکثر کسانی‌که می‌خواهند فروشگاه اینترنتی داشته باشند، یا نمی‌خواهند و یا نمی‌توانند با کد‌نویسی کار خود را به سرانجام برسانند، بنابراین به بستری نیاز دارند تا به راحتی وبسایت و فروشگاه اینترنتی خود را به راحتی و در مدت زمانی کوتاه، راه‌اندازی کنند.

پیشنهاد ما استفاده از پلتفرم‌های سایت‌ساز و فروشگاه‌ساز است. چراکه با صرف هزینه‌ای بسیار کم، بدون نیاز به هیچ‌گونه دانش برنامه‌نویسی و در کمتر از چند ساعت، امکان ساخت سایت و راه‌اندازی فروشگاه اینترنتی را برای شما فراهم می‌نمایند.

در ادامه چند نمونه از بهترین پلتفرم‌های سایت‌ساز در بازار را به شما معرفی خواهیم کرد تا برای ساخت وبسایت و فروشگاه اینترنتی بهترین آنها را انتخاب کنید.

ورد‌پرس

بزرگترین و معروفترین سیستم مدیریت محتوا، وردپرس است که در سال 2003 راه‌اندازی شد. این سیستم به شما این امکان را می‌دهد تا بدون نیاز به دانش کد‌نویسی وبسایت خود را بسازید و یا تغییراتی در آن ایجاد کنید.

وردپرس یک سایت‌ساز رایگان است، اما با توجه به اینکه باید هزینه‌های جانبی زیادی من جمله برای تغییر قالب و خرید افزونه‌های متعدد، پرداخت کنید، توصیه نمی‌شود.

wix

سیستم این سایت‌ساز نیز همانند وردپرس، رایگان ارائه می‌شود و با مجموعه‌ای از گرافیک‌ها و قالب‌های مختلف و متنوعی که دارد، می‌توانید سایت خود را به راحتی راه اندازی کنید.

برای استفاده از "ویکس" هم نیاز به دانش فنی برنامه‌نویسی یا کد‌نویسی ندارید، اما به دلیل پولی بودن پنل‌های فروشگاهی، افراد رغبت کمتری برای استفاده از این سیستم نشان می‌دهند.  همچنین لازم به ذکر است که ویکس برای کاربران ایرانی، خدماتی ارائه نمی‌کند.!

فروشگاه‌ساز ووکامروس

این پلتفرم یکی از افزونه‌های وردپرس است که با استفاده از آن می‌توانید سایت خود را به راحتی ایجاد کنید اما باید با توجه به میزان اطلاعات وارد شده در سایت و بزرگی فضای سایتتان، هاست مناسبی اجاره کنید. در واقع هر چه سایت شما گسترده‌تر باشد، هزینه‌های شما نیز در استفاده از این پلتفرم با توجه به امکاناتی که باید به سایتتان اضافه کنید، افزایش می‌یابد.

فروشگاه‌ساز پرتال

سیستم‌های سایت‌ساز و فروشگاه‌ساز پرتال به دلیل داشتن محیط کاربری ساده‌، امکان ساخت وبسایت و ایجاد فروشگاه اینترنتی را بدون نیاز به هیچ دانش فنی و با قیمتی فوق العاده مناسب به همراه پشتیبانی دائمی و قوی فراهم نموده است. 

5

توصیه ما به شما استفاده از سایت‌ساز و فروشگاه‌ساز پرتال برای طراحی فروشگاه اینترنتی ایده‌آل شماست. در ضمن به دلیل ملی بودن این پلتفرم، کار با آن به مراتب راحت‌تر از سایر سایت‌سازهای نام برده فوق است چراکه نیازی به ترجمه قالب‌های آن ندارید، همچنین داشتن پشتیبانی فنی قوی و 24 ساعته پرتال یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های این پلتفرم می‌باشد.

مزایای استفاده از پلتفرم پرتال

پلتفرم پرتال دارای امکانات ویژه و منحصر به فردی است. برای ساخت یک وبسایت و یا فروشگاه آنلاین حرفه‌ای با سیستم سایت‌ساز و فروشگاه‌ساز پرتال همه چیز مهیاست و حتی نیازی به هیچ‌گونه دانش برنامه‌نویسی و صرف هزینه اضافی، نخواهید داشت. یعنی با سایت‌ساز پرتال شما فقط هزینه ایجاد سایت را می‌پردازید و در ادامه فعالیت‌های خود، دیگر نیاز نیست برای گرفتن قالب‌ها و افزونه‌های جدید هزینه اضافی بپردازید. 

ارائه هاست و دامنه اختصاصی رایگان، امکان مدیریت محتوای پیشرفته، امکان ویرایش آسان تمامی بخش‌های سایت، ارائه پشتیبانی قوی 24 ساعته و همچنین تست 7روزه رایگان آن، سبب محبوبیت زیاد این پلتفرم کاملاً ایرانی شده است. از دیگر مزایای استفاده از پلتفرم پرتال برای ایجاد وبسایت و فروشگاه اینترنتی می‌توان به موارد زیر اشاره نمود:

صرفه‌جویی در زمان؛

بدون نیاز به هر گونه امکانات اضافی، در سریعترین زمان ممکن حتی در چند دقیقه، می‌توانید سایت خود را با استفاده از این پلتفرم راه‎اندازی کنید.

فقط کافی است وارد سایت پرتال شوید و یکی از گزینه‌های "ساخت سایت" یا "ساخت فروشگاه اینترنتی" را انتخاب و با وارد کردن شماره تماس و ایمیل خود، در یک چشم بهم زدن سایت خود را ایجاد کنید.

صرفه‌جویی در هزینه‌ها؛

آیا می‌دانید برنامه‌نویسان و طراحان سایت چه دستمزدی برای ایجاد سایت شما می‌گیرند؟! اما با استفاده از سایت‌ساز و فروشگاه‌ساز پرتال، بدون نیاز به استخدام برنامه‌نویس و پرداخت هزینه‌های هنگفت، می‌توانید به راحتی سایت خود را بسازید.

همچنین پلتفرم پرتال با ارائه هاست و دامنه اختصاصی رایگان، نیاز شما به خرید و تهیه دامنه، هاست و افزونه‌های مورد نیاز برای داشتن یک وبسایت حرفه‌ای را کاملا مرتفع نموده است. 

عدم نیاز به دانش فنی و برنامه‌نویسی؛

حتما این سئوال برای شما پیش آمده است که برای شروع تجارت الکترونیک خود چه مهارت‌هایی لازم دارید؟ یا حتی نگران این هستید که از ساخت سایت چیز زیادی نمی‌دانید،و حالا چطور باید اینکار را انجام دهید!!

اصلا نگران نباشید، از آنجایی که پرتال از صفر تا صد راه‌اندازی سایتتان را بر عهده می‌گیرد، حتی بدون داشتن دانش برنامه‌نویسی هم می‌توانید سایت دلخواهتان را راه‌اندازی کنید.

طراحی زیبا سایت و قالب‌های متنوع؛

پرتال با داشتن قالب‌های سایت متعدد و متنوع این امکان را فراهم می‌کند که هر سلیقه، با هر هدفی از ایجاد وبسایت، قالب مورد علاقه خود را یافته و برگزیند. پرتال متناسب با هر حرفه و هر کسب‌و‌کاری قالبی را طراحی و ارائه داده است. 

پشتیبانی دائم و رایگان؛

لازم نیست بعد از راه‌اندازی سایتف دیگر نگران مشکلات احتمالی که در مدیریت سایت پیش می‌آید، باشید. پرتال با داشتن کادری مجرب و متخصصین، با پشتیبانی دائمی و البته به صورت کاملاً رایگان، از شما و سایتتان حمایت می‌کند. از سه طریق ارسال تیکت، پر کردن فرم درخواست مشاوره و یا تماس با شماره 63404-021 داخلی 2، می‌توانید با پشتیبانی پرتال در تماس باشید.

هفت روز تست رایگان؛

در صورت عدم رضایت مشتریان طی 7 روز اول از شروع راه‌اندازی وبسایت، پرتال متعهد شده است تا مبلغ تهیه سیستم را به مشتری بازگرداند.

پرتال مدعی این است که همیشه در تلاش بوده تا بهترین خدمات را با کمترین قیمت ممکن به مشتریان خود ارائه دهد. با این وجود، اعلام نموده که اگر سایت‌ساز پرتال پاسخگوی نیازهای مشتریان نبود یا به هر دلیلی آنها از پشتیبانی پرتال ناراضی بودند، یک هفته فرصت دارند تا درخواست بازگشت وجه خود را ارائه نمایند.

5. محتوا‌گذاری کنید؛

در ادامه راه‌اندازی سایت و فروشگاه اینترنتی خود باید پس انجام مراحل اصلی فوق، اقدام به محتواگذاری نموده و محصولات خود را در سایت قرار دهید. 

به طور مثال در حین محتواگذاری برای فروشگاه اینترنتی خود باید نکات ضروری در فروش آنلاین و فاکتورهای مختلف معرفی محصولات را در نظر بگیرید. از جمله این فاکتورها می‌توان به موارد زیر اشاره نمود:

  • نحوه ارسال کالا
  • هزینه حمل و نقل کالا
  • مالیات بر ارزش افزوده
  • تخفیفات
  • جدول سایز و اندازه
  • طبقه‌بندی و تفکیک کالا
  • نحوه پرداخت هزینه
  • نحوه پشتیبانی
  • نحوه ارتباط با مشتری

و...

هرچند انجام هریک از مراحل فوق بسته به نیاز هر سایت، متفاوت است. اما به‌طور کلی کلیات آن باید رعایت شود تا کاربران به راحتی بتوانند از وبسایت شما استفاده و خرید امنی انجام دهند.

در انتها شاید به این موضوع پی برده باشید که با هر سطح دانشی می‌توان به راحتی اقدام به ایجاد سایت نمود. بنابراین چه یک متخصص و وارد به طراحی سایت و چه مبتدی‌ باشید، بهترین گزینه برای صرفه‌جویی در وقت‌، هزینه و حتی داشتن سایتی بهینه‌سازی شده به لحاظ سئو به همراه پشتیبانی دائمی، استفاده از سیستم‌های سایت‌ساز و فروشگاه‌ساز است.

در این میان استفاده از سیستم سایت‌ساز و فروشگاه‌سازی برای ساخت و راه‌اندازی فروشگاه اینترنتی، مناسب است که بتواند صفر تا صد ایجاد وبسایت فروشگاهی را به همراه آموزش ساخت فروشگاه اینترنتی به صورت حرفه‌ای، برعهده بگیرد.

6

شاید به جرات بتوان گفت پلتفرم سایت‌ساز و فروشگاه‌ ساز پرتال با تجربه زیاد به دلیل ایجاد و پشتیبانی بیش از چند هزار فروشگاه آنلاین، بهترین انتخاب از میان سایر سیستم‌های سایت‌ساز بازار، محسوب می‌شود. 

پرتال با داشتن تیمی خلاق از بهترین متخصصین برنامه‌نویسی و طراحی سایت، از ابتدای راه ایجاد کسب‌و‌کار اینترنتی همیشه همراه شما خواهد بود و همانطور که اشاره شد امکان تست 7روزه رایگان سیستم پرتال به علاوه امکان عودت وجه به مشتری تا 30 روز پس از استفاده از سایت‌ساز پرتال، خود نشانه بزرگی است از شفافیت، پاسخگویی و کیفیت بالای این پلتفرم.

با این شرایط بی‌نظیر، منتظر چه هستید؟! آیا فرصتی بهتر از این می‌خواهید؟! غفلت موجب پشیمانی است؛ همین حالا با مراجعه به سایت پرتال به ادرس www.portal.ir و یا تماس با کارشناسان تیم پرتال با شماره 63404-021 داخلی 2 با ساخت سایت و ایجاد فروشگاه اینترنتی حرفه‌ای، آرزوهای خود را در ورود به دنیای تجارت آنلاین، تحقق ببخشید.

تولید محتوای بخش «وب گردی» توسط این مجموعه صورت نگرفته و انتشار این مطلب به معنی تایید محتوای آن نیست.